Jordnötssmör!
Lätt att applicera, rinner inte iväg i rumstemperatur och får veckogammalt kontaktlim av god kvalitet att, med lite gnugghjälp, släppa från plast. Låt det sitta någon timme eller två före bearbetning, så går det lättare.

Erik E
 
Terpentin
Lösningesmedel i linoljefärger. Något giftigare än lacknafta.
I övrigt samma som Lacknafta.

Såpa.
Perfekt för avslutande penselrengring.
Löser tex Linoljekitt (kladdiga fingrar blir det)

Högtryck (tex vatten)
Bra men lite väl "prickig metod" att rengöra penslar o rollers.
Främst för vattenbbaserad färg men funkar också ok på oljefärger.


T-Röd och ren Sprit
Binder vatten mkt bra. Perfekt till att damtorka innan målning. Särskilt vid hög luftfuktighet och Oljefärg.
Löser svagt upp vattenbaserad färg vid stark gnuggning med trasa. Används för att avgöra om man kan måla över med oljebaserad ärg eller ej.

Aceton
Rengöring av verktyg samt att a bort ohärdad båtplast typ Polyester och Epoxi.
Måste användas före plastning för att fetta av och i viss mån mjuka upp ytan något.
Går igenom enklare handskar mkt lätt och sen rakt in i huden (har provat för mycket)
Gasmask är inte heller fel... (har även här provat för mycket utan mask)


CellulosaThinner. Vet inte om den skiljer sig från vanlig Thinner?
Lösningsmedel i Cellulosa lacker typ gammaldags spary färg och bilack typ T-fordar.

Det finns även en Thinner för 2 komponentslacker typ Internatinals 707 o 708 lacker.
Vet inte om den skiljer sig från vanligt Thinner men anses vara något starkare (och dyrare)
 
Jag hade från början tänkt göra ett längre inlägg i denna tråden men det blev så komplicerat med olika saker som jag ville dubbelkoll så det kom liksom av sig. (Det är tyvärr alltför länge sedan jag var kemiskt aktiv. ;) )

Hursomhelst så började jag skriva ett inlägg i en annan tråd som jag sedan tyckte passade bättre här så nu kommer ivarjefall ett litet bidrag:

Jag brukar använda vanlig limtvätt till det mesta som är limmat, typ etiketter och annat och det brukar fungera utmärkt. Limtvätt är ju egentligen bara en orimligt dyr blandning av aceton, lacknafta och etanol (T-sprit). Men det är smidigare att köpa färdigt än att blanda själv alternativt att försöka räkna ut vilket som är optimalt för respektive lim. ;)

Medel som luktar citron eller apelsin (t.ex. label-off, olika handrengöringsmedel m.m.) innehåller limonen som extraheras ur apelsin- eller citronskal. Som lösningsmedel är det opolärt och har därmed ungefär samma egenskaper som t.ex. bensin eller lacknafta. Limonen är däremot (såvitt jag vet) lite trevligare att handskas med ur hälsosynpunkt. Limonen är dessutom lite kul eftersom molekylen är assymetrisk och därför kan förekomma i två varianter (enantiomerer) som s.a.s är spegelbilder av varandra. Den ena spegelbilden luktar starkt av apelsin medan den andra formen luktar mer åt citron eller terpentin.
 
Moderna tuggummin går inte att frysa och bryta sönder längre om det har fastnat i textilier. Kemisk ren bensin löser tuggummit i sin helhet utan att det blir fläckar eller att det löser upp andra material (förutom lim). Testade senast i helgen med både soffkuddar i textil och jeans. Inte ett spår efter ungjävelns slarv.
 
Fosforsyra
Bra till borttagning av ytlig rost på t.ex bilplåt

Diklormetan & Kloroform (triklormetan)
Extremt effektivt lösningsmedel för t.ex färgborttagning. Löser upp plast i ett huj. Dunstar kvickt. Luktar illa och kräver mycket god ventilation.
 
Kloroform och även metylenklorid är fantastiskt effektiva som lösningsmedel i många sammanhang. Men de är nog inte helt lätta att få tag på idag. På goda grunder så är diklormetan (metylenklorid) förbjudet inom EU sedan 2011. Kloroform tror jag plockades bort redan runt 1990. Så om någon mot förmodan skulle ha ett par dunkar hemma så rekommenderar jag att man lämnar in dem på miljöstationen för destruktion.

Som kuriosa kan nämnas att lite googling ger att kloroformets negativa effekter på hälsan tydligen var känd redan i slutet på 1800-talet då man istället övergick till att använda eter som narkosmedel. Ett förbud förespråkades visst i en rapport redan 1942. Angående användningen som narkosmedel så vill jag minnas att en föreläsare nämnde att det var lite problematiskt eftersom dosen som gav medvetslöshet låg mycket nära dosen som dödade patienten. Kloroform har m.a.o. ett mycket snävt terapeutiskt intervall som det så fint heter.
 
Diklormetan ( DCM ) Är inte förbjudet att säljas i EU. Det kan hända att det inte får användas som ingrediens i färgborttagningsmedel o andra produkter längre. Men rent DCM kan man få tag på. Jag har köpt det på dunk från UK.
Jag vågar påstå att det normalt sett inte är mycket mer skadligt än petroleumbaserade lösningsmedel. Alla flyktiga lösningsmedel kräver god ventilation och gärna handskar. Konsumtion är dock livsfarligt.

Ja det sägs att eter var ett säkrare narkosmedel, men att båda medel orsakar fruktansvärd huvudvärk och illamående. Den som har erfarit narkos vid operation vet att även toppmoderna narkosmedel gör att man mår PYTON när man vaknar till liv.
 
Du har rätt, jag ber om ursäkt för att jag inte hade läst på ordentligt.
Förbudet verkar gälla specifikt för färgborttagningsmedel och inte generellt. Du får alltså använda det så mycket du vill så länge som det inte är färg du tar bort. ;)
IMO en relativt meningslös reglering då om avsikten var att skydda konsumenter.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=uriserv:OJ.L_.2009.137.01.0003.01.SWE
https://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/diklormetan.htm

Anledningen till att jag utgick från att det idag skulle vara ett totalförbud även för DCM är att när jag arbetade på lab runt 1990 så var det krav på att DCM skulle fasas ut och ersättas med annat i största möjliga utsträckning. Jag uppfattade det som ett arbetsmiljökrav men det kanske avstannade i.o.m. EU inträdet. Kloroform användes ett tag på dispens i vissa tillämpningar men jag tror det var helt borta när jag slutade där 1992. Jag utgick från att DCM hade reglerats på samma sätt.
 
Chaly
Tvättbensin
Iallafall jag kallar den det. I särklass det lösningsmedel/rengöringsprodukt jag använder mest av. Är väldigt likt likt bräkleen. Tunnan jag fyller min tryckpruta ifrån står det Heptan 94/100 på.
Löser oljor och fett bra samt dunstar snabbt och ger en ren, torr yta. Perfekt att rengöra maskindelar och allt möjligt med.
 
Y
Vad kan jag köpa för att göra ren isolering på elkablar?

Löser aceton kemisk ren, röd, upp sådan plast?

Helst något man hittar i en matbutik en dag som denna.
 
Ska du göra kablen ren från yttermantel, eller yttermantel ren från någon plast(lim)?
 
Det måste ju vara något som löser det som ska bort men inte det som ska vara kvar. Aceton löser antagligen upp isoleringen så det är ingen bra ide om kabeln även i fortsättningen ska användas som kabel. Till att börja med så skulle jag prova med vanligt rengöringsmedel typ Yes, Ajax eller vad som nu finns hemma. T-Röd borde också kunna vara ett alternativ. Men som sagt, det beror helt på vad det är som ska bort.
 
PVC-isolerad kabel brukar ha problem med många lösningsmedel. Exakt vilka beror på vilka mjukgörare just den kabeln innehåller. PVC-plast är i sig själv snarast spröd och innehåller alltså mjukgörare för att bli mjuk. Ofta är det olika paraffiner. Lösningsmedlen tvättar ur mjukgöraren ur kabeln, som därmed blir hårdare. Kabeln ser helt ut och kommer fungera som den ska även om mjukgörarna försvinner, så länge den är stilla.

I praktiken är detta ett litet problem i fastighetsinstallationer. Dels för att kablarna i en fastighetsinstallation allmänt sett är avsedda att sitta fast och dels för att kablarna sällan utsätts för lösningsmedel under så lång tid i en fastighet. En snabb rengöring har förmodligen ingen praktisk betydelse.

Men i industrimaskiner där kablar kan ligga i läckande olja länge (eller där olja faktiskt är en del i processen) så är detta ett stort problem. Allra helst som många kablar i maskiner är mångtrådiga och avsedda att just röra sig. Ibland har jag sett olja sugas in mellan mantel och ledare av kapillärkraften långa sträckor från det oljiga utrymmet. Lösningen är oftast att använda andra isoleringsmaterial. Att börja riva i elsystemet i en oljig maskin kan vara som att röra gamla gummiisolerade kablar från första halvan av 1900-talet, trots att maskinen bara är något tiotal år gammal.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Y
Oj, missade att jag fick svar.

Jag har öppnat kabelstam i bilen, vid motorn, några kablar har fått skador genom sin isolering/yttermantel, ledarna i sig är hela. Ska göra ren från eventuell olja och smuts som förekommer kring motorer. För sedan vulktejpa eller flytande eltejp.

Jag vet inte vad höljena är gjorda utav. Bara att jag vill torka rent dom innan jag börjar lappa.

Lämnar inte T-röd en fet hinna?
 
Jag har kört med brakleen på likande tvättar i bilen. Men det är fullt möjligt att det är för kraftigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.