Ventilation
Ritning över en lägenhet med markerad ventilationsväg i grönt och rosa genom kök och matrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör och böjar av metall på en gräsmatta, byggmaterial för ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stålrör som sticker ut från en vit takyta mot en grå vägg, antyder frågor om ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen ventilationskanal med en installerad fläkthatt och synlig kantskärning på ett svart underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv med sågspån och ventilationshål vid väggen, byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen utsågad cirkelformad ventilation i trägolv med sågspån och borr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion på vind med isoleringsmaterial och ventilationsspalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolering med utsparat hål för ventilation i en byggkonstruktion med synliga träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett sågat cirkulärt hål i en vit takyta för installation av ventilationsuttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör på trägolv i vind med sågspån och brunt isoleringsmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör på ett vindsgolv med träbjälkar och isoleringsmaterial, blå skål och plastpåse också synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör som sticker ut från en vägg under konstruktion med synlig elektrisk låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ventilationsrör lutande på trägolv med isoleringsmaterial i vindsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Glöm inte brandsskyddsisolera bara!
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Glöm inte brandsskyddsisolera bara!
Det kommer!:) hinner dock inte koppla på nya kanalen i murstocken just nu, va tvungen att stressa fram detta lite för att forstätta med överskåpen i köket!:)
 
Här sätter vi punkt för idag[.]
Vit inbyggd kökshylla under konstruktion med en kartong på den nedre hyllan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Omonterat modernt kök med vita skåp och lådor, svart bänkskiva och kvarvarande renoveringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 4 till
  • Laddar…
Av ren nyfikenhet, hur kommer det sig att du väljer att koppla den nya kanalen i murstocken?

Eldar du/använder du skorstenen? Annars hade jag nog rekommenderat dig att dra det rakt ut i väggen istället :)
 
Inget
J Jarlsgård skrev:
Av ren nyfikenhet, hur kommer det sig att du väljer att koppla den nya kanalen i murstocken?

Eldar du/använder du skorstenen? Annars hade jag nog rekommenderat dig att dra det rakt ut i väggen istället :)
Jag har inget bra svar på det förutom att jag tänkte använda befintlig kanal i murstocken, men ja eventuellt kan jag ju likaväl gå ut i fasaden, vad finns det för fördelar med detta? kanalen blir ju kortare, blir det betydelsefullt mer effektivt drag med kortare kanal?

Edit: Jag har två murstockar och denna kommer det inte eldas i då pannan är borttagen.
Jag kommer dock se över den andra murstocken så att jag kan nyttja de två eldstäderna.
 
Redigerat:
Biggie Biggie skrev:
Inget

Jag har inget bra svar på det förutom att jag tänkte använda befintlig kanal i murstocken, men ja eventuellt kan jag ju likaväl gå ut i fasaden, vad finns det för fördelar med detta? kanalen blir ju kortare, blir det betydelsefullt mer effektivt drag med kortare kanal?

Edit: Jag har två murstockar och denna kommer det inte eldas i då pannan är borttagen.
Jag kommer dock se över den andra murstocken så att jag kan nyttja de två eldstäderna.
Anledningen är att eftersom pannan inte används så funderar inte självdragsbiten så som den är konstruerad. Förr så eldade man ju och då värmde murstocken upp och varm luft stiger, på så vis fick man drag i skorstenen. När man sen på senare år byter ut den lösningen så försämrar man draget avsevärt. Dessutom så torkar inte kanalerna upp, så kör man vent mot en icke uppvärmd murstock så petar man in fuktig luft vilket I sin tur kan leda till frostsprängning i fog/tegel.

Därför föreslår jag att du när du ändå gör om vent kanalen funderar på om du inte ska dra ut det på ett annat ställe, förslagsvis genom väggen eller taket :)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Anledningen är att eftersom pannan inte används så funderar inte självdragsbiten så som den är konstruerad. Förr så eldade man ju och då värmde murstocken upp och varm luft stiger, på så vis fick man drag i skorstenen. När man sen på senare år byter ut den lösningen så försämrar man draget avsevärt. Dessutom så torkar inte kanalerna upp, så kör man vent mot en icke uppvärmd murstock så petar man in fuktig luft vilket I sin tur kan leda till frostsprängning i fog/tegel.

Därför föreslår jag att du när du ändå gör om vent kanalen funderar på om du inte ska dra ut det på ett annat ställe, förslagsvis genom väggen eller taket :)
Ja att självdraget är försämrat förstod jag men inte att det kunde leda till komplikationer.

Nu köpte jag en fläkt med standby-ventilations läge om det spelar någon roll.
Annars är det helt klart en möjlighet att ansluta i fasad/tak om det blir bättre på så vis:)
 
Biggie Biggie skrev:
Ja att självdraget är försämrat förstod jag men inte att det kunde leda till komplikationer.

Nu köpte jag en fläkt med standby-ventilations läge om det spelar någon roll.
Annars är det helt klart en möjlighet att ansluta i fasad/tak om det blir bättre på så vis:)
Att det skulle bli kortare väg för ventilationen från köksfläkten är inte heller något minus i mitt huvud.. Borde innebär att man får bättre tryck i fläkten :)
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Box med Elyx vodka ovanpå en hemmagjord metallkonstruktion med utdragbar låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag under installation med oskyddade kablar i en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt vitmålat köksskåp med öppna dörrar och en synlig eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet köksskåp med installerad köksfläkt och utsågat hål för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredningsprojekt med omonterade möbler i ett rum med synlig fläkt i taket och öppen gardin som visar kvällshimmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kökfläkt inbyggd i taket med belysning och synliga vattenfläckar på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trevlig midsommar!:)
 
Kök med vita skåp och lådor under installation i svagt ljus med öppet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Så här blev det med led-listenerna jag fällde in:
Kök med inbyggda LED-lister under överskåp som ger arbetsbelysning, verktyg på bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inbyggd LED-list längs takkanten som ger en indirekt belysning i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt, blir något liknande här! Tack för bilden :)
 
Bara lite småfix kvar nu!:) så skönt!
Modernt kök med vita skåp och svart bänkskiva nästan färdigställt, med kartong på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag sover vi första natten i huset!:)
En nyligen renoverad vardagsrumsinteriör med soffa, öppen planlösning och mjukt belysning på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sinuslinus och 4 till
  • Laddar…
Vilken färg ska jag ha på stänkskyddet mellan bänkskiva och överskåp? Svart eller vitt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.