Står i startgroparna att byta tak på ett hus som ska bli isolerat. Det blir sadeltak med tegelpannor med råspont som undertak, samt isolering ända upp till nock.

Jag har det mesta klart för mig men kan inte komma på hur jag ska göra nocken. Ska man göra en ventilerad nock och hur ska den i sådant fall konstrueras. Eller ska man skippa ventilationen i nock och köra med mögelstoppers i varje fack, hur ser den konstruktionen ut i sådant fall? Jag kommer självklart göra en ventilerad kanal mellan isoleringen och råsponten.

Just nu känns det som alternativ nummer två blir enklast och bäst men har helt ärligt noll koll, har aldrig bytt ett tak förut. Så hjälp mig hur jag ska göra tack.

Sen en annan fråga, vad ska jag ha för papp eller duk på råsponten. Har fått lite offerter och en vill att jag ska ha papp medan en annan har gett offert på någon duk. Vad anser vi där?
 
Det finns väldigt lite som tyder på att ventilerad nock skulle vara någon fördel, en vanlig luftspalt som går från sida till sida är tillräckligt eller tom bättre.
För mycket luftflöde i spalten är inte heller bra då ökar fuktigheten periodvis mer än med ett lägre flöde.

Duk är det som dom flesta använder av den här typen
Rulle av underlagstäckning RAW HP530 med dubbel klisterkant uppvisad på en onlinebutiks sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Hur menar du nu, hur ska ventilationen se ut menar du? Luftspalt sida till sida, menar du då att det sitter en ventil i varje gavelnock bara? Det går ju inte då isoleringen ska gå ända upp i nocken. Eller menar du på annat sätt?

Vad är fördelen med den rullen än vanlig underlagspapp osv?
 
Jag menar att det ska gå en luftspalt från takfot till takfot som är sammanhängande.
Kanske 28 mm tjock.

En fördel med duken är att det är väldigt lätt att jobba med.
Sen är den sannolikt mer hållbar än underlagspapp,
 
Hej, snickare här.

Precis. Bry dig inte om att göra ventilerad nock. Utan gör luftspalt nerifrån takfoten och upp ca 1.5 meter efter takstolarna. Egentligen behöver du inte ha längre luftspalt än vad den tänkta takisoleringen kommer bygga. Men man låter alltid luftkanalen gå upp en bit så man minimerar risken för att det ska virvla upp isolering och täppa till luftningen.
Inspektionsbild av takisolering och luftspalt i träkonstruktion under uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takduk (idag kallar man takduk även för takpapp) är lättare att jobba med samt håller bättre.
Vilken du väljer är upp till din ekonomi och egna krav. Du ska inte välja den "billigaste" av dem utan du ska ställa frågan till din byggbutik vilken de rekomenderar, eller vilken som är vanligast bland snickare att de köper.

En bra takduk självläker runt spiken du slår igenom och vulkas ihop. Självklart är den takduken lite dyrare än den billigaste, men det är det värt. Speciellt när du gör jobbet själv.
En takduk har ca 20-30 års hållbarhet.

Vilket märke du väljer är oväsentligt.
Vanliga märken är Mataki, Monier, T-tak evo, Raw
Du behöver som sagt inte satsa på den dyraste, men du ska absolut inte köpa den billigaste.

mvh
 
I ItWasntMe skrev:
Hej, snickare här.

Precis. Bry dig inte om att göra ventilerad nock. Utan gör luftspalt nerifrån takfoten och upp ca 1.5 meter efter takstolarna. Egentligen behöver du inte ha längre luftspalt än vad den tänkta takisoleringen kommer bygga. Men man låter alltid luftkanalen gå upp en bit så man minimerar risken för att det ska virvla upp isolering och täppa till luftningen.
[bild]

Takduk (idag kallar man takduk även för takpapp) är lättare att jobba med samt håller bättre.
Vilken du väljer är upp till din ekonomi och egna krav. Du ska inte välja den "billigaste" av dem utan du ska ställa frågan till din byggbutik vilken de rekomenderar, eller vilken som är vanligast bland snickare att de köper.

En bra takduk självläker runt spiken du slår igenom och vulkas ihop. Självklart är den takduken lite dyrare än den billigaste, men det är det värt. Speciellt när du gör jobbet själv.
En takduk har ca 20-30 års hållbarhet.

Vilket märke du väljer är oväsentligt.
Vanliga märken är Mataki, Monier, T-tak evo, Raw
Du behöver som sagt inte satsa på den dyraste, men du ska absolut inte köpa den billigaste.

mvh

Som jag uppfattade TS så ska han ha paralelltak, alltså isolering ända till nock.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Det står sadeltak, men jag kanske missförstog ngt ?
Man isolerar juh aldrig hela vägen upp till nock på ett sadeltak.

Men om det är paralelltak, då ska det såklart vara ventilerat hela vägen upp.
 
I ItWasntMe skrev:
Det står sadeltak, men jag kanske missförstog ngt ?
Man isolerar juh aldrig hela vägen upp till nock på ett sadeltak.

Men om det är paralelltak, då ska det såklart vara ventilerat hela vägen upp.
Att det är sadeltak, hindrar ju inta att det är parallelltaks konstruktion på sadelraket
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Man brukar ju ha en nockbalk som medför att luftspalt rakt igenom inte funkar. En sådan spalt skulle dessutom gå ventilation enbart nät det blåser, inte när det blir termik av solvärmen. En mögelstopper per fack låter domen bättre variant. Utan luftspalt och diffuntionsöppen duk är ju också en möjlig lösning.
 
Jag skulle vilja föreslå en diffussionsöppen takduk i stället för het ångtät takpapp/-duk.
Då slipper man behovet av ventilation mellan isolering och råspont.

Och då är man snabbt inne på att lägga lite isolering även ovanpå råsponten, t.ex. 100 mm cellplast. Vilket kanske gör att man inte behöver så mycket isolering ner mot rummet.

Det är så man bygger s.k. klimatvindar.
Så har vi byggt vår icke uppvärmda vind, och det funkar utmärkt helt utan ventilation.
Här är en beskrivning:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ventilationsstrategi-pa-70-talsvind-bild.292053/#post-2670173
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Man brukar ju ha en nockbalk som medför att luftspalt rakt igenom inte funkar. En sådan spalt skulle dessutom gå ventilation enbart nät det blåser, inte när det blir termik av solvärmen. En mögelstopper per fack låter domen bättre variant. Utan luftspalt och diffuntionsöppen duk är ju också en möjlig lösning.
brukar? det beror på takkonstruktion
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
S
O Octavianus skrev:
Hur menar du nu, hur ska ventilationen se ut menar du? Luftspalt sida till sida, menar du då att det sitter en ventil i varje gavelnock bara? Det går ju inte då isoleringen ska gå ända upp i nocken. Eller menar du på annat sätt?

Vad är fördelen med den rullen än vanlig underlagspapp osv?
skall du ha en vinda eller är det inklädd?
 
SBH skrev:
brukar? det beror på takkonstruktion
De jag har sett har haft det. Nu gissar jag att det inte är ett nytt hus eftersom taket ska bytas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.