Tänkte höra om ni optimerat uppvärmningen innan jag börjar bygga. Har ett par tankar nu, och är påväg att hämta ett oljefat imorrn. Tänkte först köra med bensin eller dieseldriven parkeringsvärmare bil/lastbil/entrepenad men har inte fått tag i en fungerande komplett än.

Är det effektivast/enklast att slanta upp en 3000 för 25m prisol eller kamrör: http://www.rinkabyror.se/artikel/kamror-cylindriskt-9-5m/ och stoppa i ett oljefat?

Tänkte göra allt ganska lätt också, så den går att ta ut till skoterstuga eller ut på isen i vinter :)
 
M meckis skrev:
[bild]

[bild]
Nån bild till från bygget :)
Håller själv på att göra en batunna, ska göra en liknande din där du sammanfogade två tankar. Men har lite frågor, är det vanlig trädgårdslang du andvänder till varm vattnet. Hur har sammanfogningen men nitar hållt? Hur fick du under nitbrickorna under tankarna när du nitar ovanifrån? Vad använder du för att få det tät mellan slangen och badtunnan för inkommande och utkommande vatten? Riktigt imponerad av din badtunna! :)
 
vanlig trädgårdsslang stämmer bra. sammanfogningen håller fint. på biltema finns massa för under vattenlinjen på båtar, denna funkar fint. för o få dit nitbrickan så lät jag det finnas en spalt kvar under för montaget, som sedan sattes igen. alternativt får man palla upp plasten så man får in en arm emellan.(medhjälpare) bordgenomförning från biltema funkar fint för anslutning!
 
M meckis skrev:
vanlig trädgårdsslang stämmer bra. sammanfogningen håller fint. på biltema finns massa för under vattenlinjen på båtar, denna funkar fint. för o få dit nitbrickan så lät jag det finnas en spalt kvar under för montaget, som sedan sattes igen. alternativt får man palla upp plasten så man får in en arm emellan.(medhjälpare) bordgenomförning från biltema funkar fint för anslutning!
Okej tack för ett snabbt och bra svar! Var det Biltemas butyltätning som du använde? För det står att den inte fungerar under vatten linjen, eller vad andvände du? :)


 
M meckis skrev:
[länk]

denna :)
Perfekt då blir det en sväng till Biltema :)
 
Kul någon mer hakar på, min rullar på och badas i både vinter och sommar när vi är i stugan.
En förbättrad version 2.0 hade dock inte skadat, men får bli den dagen man köpt kåk!
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Z zalsson skrev:
Kul någon mer hakar på, min rullar på och badas i både vinter och sommar när vi är i stugan.
En förbättrad version 2.0 hade dock inte skadat, men får bli den dagen man köpt kåk!
Håller på med byggandet nu men funderar på att isolera inför vintern. Hur fungerar din på vintern? Tar det mycket längre tid att värma upp än på sommaren och håller den sig varm länge under själva badet? Tänkte advända en intex pool pump till att cirkulera vattnet, men är rädd att den inte ska klara av vattnet när de börjar komma upp i (40) grader. Vad använder du för pump? :)
 
Fungerar bra på vintern, pumpar direkt ur ett borrhål i isen, så vattnet är 0 gradigt, vilket definitivt ökar på tiden jag får elda med någon timme.
Att hålla tempen är Inga problem bara kasta i någon pinne i kaminen så ökar det på.
Cirkulerar inte vattnet något då jag har intern kamin och tömmer efter varje bad.
 
Z zalsson skrev:
Fungerar bra på vintern, pumpar direkt ur ett borrhål i isen, så vattnet är 0 gradigt, vilket definitivt ökar på tiden jag får elda med någon timme.
Att hålla tempen är Inga problem bara kasta i någon pinne i kaminen så ökar det på.
Cirkulerar inte vattnet något då jag har intern kamin och tömmer efter varje bad.
Okej :)
 
M meckis skrev:
[länk]

denna :)
Badar du i din på vintern? Har du isolering i din badtunna? Såg i en tråd innan med din första badtunna där du använde en vanlig pool pump hur fungerade det? Blev den överhettad eller fungerade de när värmen kom upp i 40grader? :)
 
M meckis skrev:
har mest kört med små borstlösa pumpar typ denna sort:
[länk]

sedan använder jag ett bottenfilter som förhindrar att pumpen drar in löv i skit så cirkulationen upphör.(kan koka i rören då)

har inte haft några problem med värmen

finns på ebay, tog bara första bästa bildlänk nu
Okej tack! :)
 
M meckis skrev:
har mest kört med små borstlösa pumpar typ denna sort:
[länk]

sedan använder jag ett bottenfilter som förhindrar att pumpen drar in löv i skit så cirkulationen upphör.(kan koka i rören då)

har inte haft några problem med värmen

finns på ebay, tog bara första bästa bildlänk nu
Har satt ihop två ibc tankar med marintätning och nitar nu, men när jag fyller upp den så tränger vattnet emellan tätningen och ibc plasten. Tätningen lägger sig över plasten men fäster inte, så vattnet kommer emellan. Vet inte vad jag ska göra nu för att få det att sluta läcka. Någon som har tips? Har funderat på att lägga in en pressening i tanken, men vet ej om det kommer att hålla :(
 
Bild? Hur pass tätt satte du nitarna? Vilken nitsort? Pressenning funkar nog, men känns ju lite trist
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.