Doften från brinnande björkved tycker jag är mysigt. Öppnar ibland luckan på vår spis bara för att få ut lite dofter i rummet. Brukar elda när utomhustemperaturen går under nollan.
Det är lite pyssel med ved och eldning, så är man inte beredd på en arbetsinsats kanske spisens utrymme kan användas till något bättre.
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
K kuntri skrev:
Låter som att du bor i gammalt hus och inte i ett nybygge? Kan vara bra att skriva lite om just dina förutsättningar. Fyra eldstäder i ett modernt isolerat hus skulle aldrig funka förutom om huset var 400 kvm.
Självklart ett gammalt hus, ja. Men resonemanget borde kunna gälla lika att det är lättare att elda lagom i ett flertal mindre eldstäder än i en stor. Ju mer välisolerat hus, desto viktigare att man kan tillföra lagom mycket värme. Äldre hus med självdrag är ju dessutom självreglerande genom att draget ökar när det blir varmare inne vilket inte ett hus med mekanisk ventilation är på samma vis.

Många som bygger nytt idag sätter ju in en jättekamin i vardagsrummet. Tro fan att det blir för varmt. Fler mindre eldstäder borde vara mer lättreglerat.
 
Den kamin som finns med i entreprenadkontraktet är en Contura 510. Det finns andra modeller som tillval men de blir förstås större och dyrare, finns en modell i täljsten också. Frågan blir som sagt om vi ska låta den vara kvar i kontraktet eller helt välja bort den. Vi har ca 2 veckor på oss att ta ett beslut. Tusen tack för all bra feedback, den kommer att vara till stor hjälp.
 
Även om ni väljer bort kaminen så tycker jag att ni ska förbereda för den om ni skulle vilja ha en i framtiden. Dels ska det dras fram ett tilluftsrör i betongplattan, om kaminen ändå ska stå vid en yttervägg så behövs inte detta. Sedan är det bra om man reserverar en kvadratmeter i innertaket så att inte elektrikerna drar sina slangar där skorstenen ska gå upp. Är detta gjort så är det inget jättejobb att komplettera med en kamin i framtiden. Själv hade jag nog inte installerat en kamin i ett nybyggt hus, de tar för mycket plats i förhållande till nyttan.
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
Jag hade nästan som krav på mitt hus att det skulle vara en braskamin installerad. Det fanns inte när jag flyttade in och det blev det första jag installerade. Dessutom placerade jag den centralt så att den syns från både kök och vardagsrum.

Värmemässigt är det ingen jättesuccé, men det blev lite bättre med en självgående fläkt som transporterar runt lite av den varma luften i varje fall. Nu har jag "bara" en plåtcontura, så det finns bättre prylar om man vill ha mer värmeeffekt.

Samtidigt när man kommer hem från en resa och har värmen avslagen/nedsänkt i huset och snabbt vill få upp lite värme, så nog märks det så fort kaminen får upp farten att det gör nytta.

Mysfaktorn är total och även nu sommartid om det är lite ruggigt så eldar jag hellre i kaminen än att starta luftvärmepumpen. Känslan att ta ett dopp i utespat och sedan komma in till en tänd brasa är halva vitsen med att jag ens ville bo i ett hus :D
 
  • Gilla
Pagno och 3 till
  • Laddar…
Vi har öppen spis i lägenheten i stan där vi har ca 22-23 grader i rumstemp, gammalt hus så det blir lite mer dragit/kallt när det är kallt ute förstås men vi eldar numer bara 3-4 gånger per säsong av rent mysbehov :)

Däremot i vårt fritidshus på landet som vi byggde klart förra året som är ett välisolerat och väldigt tätt hus så så köpte vi en liten kamin men med lite lite sten på och en relativt låg effekt (5 kw), valde egentligen den kamin med lägst effekt som såg trevlig ut.

Vi har rumstemp inställd på 19 grader och golvvärme och även om man inte eldar så känns det inte så mycket svalare än i stan eftersom det är helt dragfritt men vi eldar förstås nästan varje gång för att få upp temperaturen någon grad men främst av rent mysbehov, men vi eldar försiktigt så det inte ska bli för varmt, men det är ju lätt att vädra ut om det skulle hända. Men vi har relativt låg temperatur inställd för jag tror inte man är lika eldsugen om det redan är 22 grader i huset när man kommer "hem".

Var lite rädd för att det skulle bli bastu direkt när man eldade eftersom huset har ett värmebehov på ca 2,3 kw vid DVUT men det funkar bra men antar att den höga rumshöjden bidrar.

Jag vet folk som har byggt nytt och satt in relativt stora kaminer med mycket sten och där blir ju bastu i ett halv dygn efter en brasa och dit ville jag inte.

Jag ångrar det inte och skulle aldrig bygga ett hus med en väl avvägd typ av eldstad :)

/ Stefan
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.