Jag skulle satsa på en vattenmantlad kamin och en tekniktank hopkopplat, du får inte den tok värme som blir av en del kaminer och du får varmvatten på köpet, tror även bergvärme mår bättre av långa gångtider istället för massa start / stopp.

Med ett elverk till cirkulationen så kan du klara dig bra under ett längre elavbrott
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Tullikivi blir det isf. De har ju ett par.

Vore ju klockrent att kombinera med vattenmantling, men de kan man väl drömma om

[bild]

[bild]

[bild]

[bild] [bild]
Snyggt :love::)
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
Vi eldade en gång efter att sotaren godkänt den nyinstallerade kamminen för några år sen. Men den är en fin möbel, om än något dyr.

Anledningen till det magra användandet är att det blir så förbaskat varmt. Skulle det bli ett strömavbrott på ett dygn eller så, så kanske den kommer till användning. Nu har vi aldrig haft ett sånt avbrott på de 13 år vi bott här, men om man nu försöker hitta argument till att lura sig själv att man nog måste ha en kammin ☺️
 
  • Gilla
SirMayo och 1 till
  • Laddar…
Vi har en täljstenskamin på övervåningen och en kakelugn på nedervåningen.

Vi eldar aldrig i kaminen eftersom värmen mest stannar i det rummet, och den håller inte värmen särskilt bra heller.

Vi eldar i kakelugnen varje dag, utom mitt i sommaren. Den håller värmen mycket bättre och eftersom den står nere så sprider sig värmen bättre runt i huset.
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
engs
P PiaE skrev:
Ni som har investerat braskamin, är ni nöjda eller hade ni lika gärna kunnat vara utan?
Har inte investerat på det sättet men det fanns två braskaminer i huset vi köpte. Eldar dagligen när det är minusgrader, i vilket fall när jag är hemma.
Men som flera varit inne på, så blir det lätt för varmt när det är lite varmare ute. Om jag bygger nytt/storrenoverar något hus i framtiden, skulle jag fortfarande vilja ha en braskamin, men då med någon form av vattenmantling.
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
Duttarmajster
Jag skulle inte kunna tänka mig att bo i ett hus utan eldstad.
Det första vi investerade i när vi flyttade till hus var en kamin.
Det enda jag ångrar är att vi gick på utseende och tog en som var för stor och varm.
Vår kamin kan enkelt släppa ut värmen i skorstenen genom att öppna "bypass-spjället".
Det gör vi ibland när det egentligen är tillräckligt varmt inne och vi vill elda för myset.
Kråkorna gillar det också.

Andra året med kamin hade vi strömavbrott en hel dag, då kokades det vatten och värmdes fryspizza på kaminen, då var hela investeringen motiverad.

Tveka inte att investera i en kamin, men ta en liten modell med låg effekt om ni inte primärt ska värma huset.
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
harry73
Problemet med braskaminer i moderna hus med vattenburen värme, är att värmetillförsel styrs av utetemperaturen. Eventuellt har man en termostat inne, men den gör inte att det produceras mindre värme (inte direkt i alla fall), den gör att värmen inte går till det elementet, så att det finns mer värme för de övriga.

Så ändrar man inte värmekurvan på värmepannan är all brasvärme överskottsvärme och då blir det snabbt för varmt.
Trixet är att standard ha temperaturen lite kallare i huset (2-3 grader). Det gör att man vill elda kaminen och att det dröjer mycket längre innan det blir för varmt i huset. Eller vill man inte elda så ofta, vrider man ner temperaturen när man går till jobbet för att sätta igång en brasa när man kommer hem på kvällen
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
Duttarmajster
harry73 harry73 skrev:
Problemet med braskaminer i moderna hus med vattenburen värme, är att värmetillförsel styrs av utetemperaturen. Eventuellt har man en termostat inne, men den gör inte att det produceras mindre värme (inte direkt i alla fall), den gör att värmen inte går till det elementet, så att det finns mer värme för de övriga.

Så ändrar man inte värmekurvan på värmepannan är all brasvärme överskottsvärme och då blir det snabbt för varmt.
Trixet är att standard ha temperaturen lite kallare i huset (2-3 grader). Det gör att man vill elda kaminen och att det dröjer mycket längre innan det blir för varmt i huset. Eller vill man inte elda så ofta, vrider man ner temperaturen när man går till jobbet för att sätta igång en brasa när man kommer hem på kvällen
Ja jag håller med. Vi har satt vår luft/vatten-panna på 19gr och det funkar bra för oss året runt.
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
S
Vi totalrenoverade vår villa nyligen och valde golvvärme i större delen av huset.
Som värmekälla valde vi en vattenmantlad kamin kopplad till tekniktank i källaren.
Denna kommer nu till hösten kompletteras med en värmepump.
Under vintern eldade vi varje kväll, i framtiden blir det för mysfaktor och spara energi ( då VP och kamin går till samma tank behöver ju inte VP värma då man väljer att elda.

Att ha en vattenmantlad kamin upplever vi väldigt trevligt då man får det mesta av värmen dit man vill ha den (golvvärmen), ca 15% går till luften, resten till värmekretsen (+ spill i skorsten).

Nackdelen är att det skräpar ner en del i vardagsrummet med vedhanteringen, men mysigt är det ;)
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
Håller på att bygga mitt hus just nu och har öppen planlösning för kök och vardagsrum. Mitt i mellan kök och vardagsrumsdelen ska min Tulikivi Valkia om 1.4ton muras upp i slutet av sommaren. I framtiden kommer jag eventuellt låta vattenmantla den. Som många andra skriver här inne anser jag också att TS bör köpa en värmelagrande spis om minst ett ton. Om huset är så välisolerat som BBR kräver så går det att räkna på hur snabbt man måste öppna fönster och dörrar när det blivit för varmt pga braskaminen.

Ett par kW strålningsvärme per timme räcker gott för att ge lagom värme i ett välisolerat hus. Se tex http://www.tulikivi.com/se/tulikivi/Eldstadens_storlek
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
B
Tomture61 Tomture61 skrev:
()

Vad har du för braskamin för att få till denna galna värme ?
En dansk gjutjärn på 6kw... ser fin ut men varmt blir det!
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
Jag skulle hellre satsa på flera mindre eldstäder än en stor. Jag har själv vedspis i köket, mindre braskamin i vardagsrummet, större braskamin i källaren och snart en mindre täljstenskamin på övervåningen. I köket och vardagsrummet har jag lite lägre rumstemperatur vintertid och tänder en brasa när rummen används. Det blir då lagom varmt så länge man är i rummet. Höst och vår räcker det att elda i en av bottenvåningens två eldstäder. Braskaminen i källaren används dels för att snabbt höja värmen vid torkning av tvätt och dels för att ventilera källaren sommartid. Tanken med täljstenskamin på övervåningen är att kunna magasinera värme i alla fall en del av natten då sovrummen är där uppe. På så vis kan även temperaturen sänkas på övervåningen. Bara att elda på kaminen någon timme innan läggdags. Jag tycker det är skönt om det är lite svalt på morgonen så man kommer upp.
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
Hej. Man måste kolla lite energibehov/tillgång. En braskamin ger mellan 3-7 kW effekt. Om ditt hus behöver 3-4 kW för att hålla temperaturen under vissa förhållanden (höst/vinter t.ex) så brassar du på med dubbel effekt när du eldar = temperaturen stiger. Sedan till husets konstruktion. Det är stor skillnad i värmetröghet på trähus på torpargrund och murat hus på uppvärmd betongplatta. Ett stenhus på betongplatta kan hålla värmen flera dagar utan tillskott. Ett lätt trähus tappar på några timmar. Dvs eldar du i stenhuset, blir det överskott på energi: Du eldar + den lagrade energin i väggar och golv. Så här gjorde jag i mitt senaste hus (Sten, b2016). Vattenburen golvvärme UTAN rumstermostater. Cirkulationen på hela tiden, så när ett rum blir varmare, så flyttas värmen runt i huset. Installerade FTX (värmeåtervinning). Samma där, överskottsvärme från ett rum flyttas runt i huset. Jag har ett utsug ovanför kaminen. Eldar på vintern. Värmen flyttas runt av FTX. Golvet värms också och värmen pumpas runt i huset i golven också. Det funkar! Dessutom, när solen skiner in i ett rum, så flyttas den väremn runt i hela huset. Jag har väldigt låga energikostnader och väldigt billig installation.
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Hej. Man måste kolla lite energibehov/tillgång. En braskamin ger mellan 3-7 kW effekt. Om ditt hus behöver 3-4 kW för att hålla temperaturen under vissa förhållanden (höst/vinter t.ex) så brassar du på med dubbel effekt när du eldar = temperaturen stiger. Sedan till husets konstruktion. Det är stor skillnad i värmetröghet på trähus på torpargrund och murat hus på uppvärmd betongplatta. Ett stenhus på betongplatta kan hålla värmen flera dagar utan tillskott. Ett lätt trähus tappar på några timmar. Dvs eldar du i stenhuset, blir det överskott på energi: Du eldar + den lagrade energin i väggar och golv. Så här gjorde jag i mitt senaste hus (Sten, b2016). Vattenburen golvvärme UTAN rumstermostater. Cirkulationen på hela tiden, så när ett rum blir varmare, så flyttas värmen runt i huset. Installerade FTX (värmeåtervinning). Samma där, överskottsvärme från ett rum flyttas runt i huset. Jag har ett utsug ovanför kaminen. Eldar på vintern. Värmen flyttas runt av FTX. Golvet värms också och värmen pumpas runt i huset i golven också. Det funkar! Dessutom, när solen skiner in i ett rum, så flyttas den väremn runt i hela huset. Jag har väldigt låga energikostnader och väldigt billig installation.
Måste tillägga: Det är hus nr 2 och 3 som jag bygger. Det äldsta har varit i drift i 2,5 år nu och kalkylen (27 kWh/m², år) håller. Huset har 250 ytongväggar + 25x120 ytterpanel och vanlig betongplatta).
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Jag skulle hellre satsa på flera mindre eldstäder än en stor. Jag har själv vedspis i köket, mindre braskamin i vardagsrummet, större braskamin i källaren och snart en mindre täljstenskamin på övervåningen. I köket och vardagsrummet har jag lite lägre rumstemperatur vintertid och tänder en brasa när rummen används. Det blir då lagom varmt så länge man är i rummet. Höst och vår räcker det att elda i en av bottenvåningens två eldstäder. Braskaminen i källaren används dels för att snabbt höja värmen vid torkning av tvätt och dels för att ventilera källaren sommartid. Tanken med täljstenskamin på övervåningen är att kunna magasinera värme i alla fall en del av natten då sovrummen är där uppe. På så vis kan även temperaturen sänkas på övervåningen. Bara att elda på kaminen någon timme innan läggdags. Jag tycker det är skönt om det är lite svalt på morgonen så man kommer upp.
Låter som att du bor i gammalt hus och inte i ett nybygge? Kan vara bra att skriva lite om just dina förutsättningar. Fyra eldstäder i ett modernt isolerat hus skulle aldrig funka förutom om huset var 400 kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.