MollyMoon
Tror ni att Bygglov krävs för ett sådant här vindskydd som är ca: 160 cm högt? se bifogad bild.
Vindskyddet skall rama in min tänkta "japanska trädgård" :rofl:
Ljus/transparensen är väl nästan 50%?
Fått okej från grannen, Ök att vi (mitt hushåll) har ensam underhållsplikt och skall placeras vid tomtgräns. Finns ju en hel del modeller att köpa färdigt i bygghandeln. Köper flera skärmar och monterar ihop med stolpar. Skulle väl tro den blir ca: 4,5 m totalt.
Jodå läst på Boverket och PBL. Men försöker hitta kryphålet... Bygglov är ju dyrare än skärmarna. :)

Tacksam på förhand, har inte ställt frågan ännu till Bygglovsinspektören i vår Kommun.
Vad jag förstår är en häck inget problem....
Bild lånad från Byggmax.se
 
  • Trävindskydd med horisontella ribbor, cirka 160 cm högt, utomhus bredvid en olivträdskruka och planteringslåda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog att räkna som plank, på 1,6m vilket är bygglov på.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
MollyMoon
larsbj larsbj skrev:
Det är nog att räkna som plank, på 1,6m vilket är bygglov på.
JO, antar väl att det är så. Vore kul om ngn klarat sig utan Bygglov och hur man då resonerat. Nåväl, vi får väl se vad dom säger. Tack för din kommentar!
 
I min kommun hade det nog varit bygglovsfritt om du håller dig till 50% genomsiktlighet och max 1.8m.

Men visst, det är också kommunen som tycker att en pergola är bygglovsfri, om den inte är högre än 1.8m :thinking:
 
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
Ja, jag tror att det behövs bygglov för ditt arrangemang. Men det skiljer sig åt mellan kommunerna. Finns nog en del information att få på din kommuns hemsida.
Men om du är överens med grannen och inga andra berörs så skulle jag skriva ett avtal med grannen och bygga upp det utan att blanda in kommunen.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
MollyMoon
Tack för alla svar! Så vitt jag förstår så har får man alltid en andra chans! :)-)
Dvs. om Bygglov krävs, så kan man alltid söka det i efterhand. Dock kan en straffavgift läggas på... upp emot 15 tkr, inte kul, inte kul! Vi får väl se hur vi gör. Jo,läste om att ett avtal skriftligt alltid är bra att ha med grannen. Vi funderar på det hela.
 
harry73
Jag tror att man kan ta bort det olovliga innan nämnden tar beslut om straffavgift. Då kan de inte ta ut det längre. Oftast har du haft kontakt med kommunen innan det går vidare till nämnden och har du möjlighet att ta bort det.

Det viktigaste är att du och grannen är överens.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle undvika att köpa färdiga skärmar! Japanerna är picky ... endast kvalitet gäller. Om du väljer virke själv och bygger (inte svårt) får du ett mycket mer gedigen spalje som håller längre och åldras snyggt.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 2 till
  • Laddar…
MollyMoon
yonna yonna skrev:
Jag skulle undvika att köpa färdiga skärmar! Japanerna är picky ... endast kvalitet gäller. Om du väljer virke själv och bygger (inte svårt) får du ett mycket mer gedigen spalje som håller längre och åldras snyggt.
Ja, det vore nåt! Ngt tändes i ögonen på gubben när jag läste ditt inlägg! ... "Å då kan man kanske ska göra en liten grind/öppning också?" :rofl:
 
  • Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
MollyMoon
Halloj! Nu har jag kollat med Kommunen, behöver inget bygglov. "Det är bara att köra om ni är överens med grannen.." Genomsläpp/transperensen på 50% var avgörande. Jippie:p:love::heart: Å bygger man själv kan man ju verkligen se till att det blir minst 50%
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
MollyMoon MollyMoon skrev:
Halloj! Nu har jag kollat med Kommunen, behöver inget bygglov. "Det är bara att köra om ni är överens med grannen.." Genomsläpp/transperensen på 50% var avgörande. Jippie:p:love::heart: Å bygger man själv kan man ju verkligen se till att det blir minst 50%
Kul! Klara besked! Men jag vill poängtera, av erfarenhet: Gör ett skriftligt avtal med grannen.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
harry73
Hur är det, ska genomskinligheten vara konstant över hela ytan eller kan man öka den genom att göra några större öppningar i den (typ fönster) eller lämna överste delen öppet?

Får man sätta ett staket på en låg plank?

Då skulle man t ex kunna bygga:
0 - 0,8 m --> 0% genomskinlighet
0,8 - 1,5 m --> 35% genomskinlighet
1,5 - 1,8 m --> 90% genomskinlighet

Jag har inga planer att bygga staket eller plank, men är bara nyfiken hur kreativ man får vara med reglerna.
 
Sånt har jag också funderat på.

I min kommun så säger det att man ska tänka på att vid stående ribbor så får man ha lite mer avstånd emellan, så man har 50% om man tittar från sidan...
Ska man dra detta till sin spets så måste man ha i princip full genomsiktlighet om man tittar rakt fram. :thinking:
 
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
MollyMoon
harry73 harry73 skrev:
Hur är det, ska genomskinligheten vara konstant över hela ytan eller kan man öka den genom att göra några större öppningar i den (typ fönster) eller lämna överste delen öppet?

Får man sätta ett staket på en låg plank?

Då skulle man t ex kunna bygga:
0 - 0,8 m --> 0% genomskinlighet
0,8 - 1,5 m --> 35% genomskinlighet
1,5 - 1,8 m --> 90% genomskinlighet

Jag har inga planer att bygga staket eller plank, men är bara nyfiken hur kreativ man får vara med reglerna.
Ja det hade varit himla kul att få veta! Jag menar, kan man bygga en mur med tillåten höjd, samt ha spalje resten? Kan man plantera en häck med "val fri höjd" först vid tomtgräns coh sen smacka på en hög spalje framför häcken in mot tomten... Tänker mig att helheten måste avgöra, i mitt fall så räckte det med detta. Fast enligt lag är ju inte grannens godkännande veto i frågan. Utan om regler inte finns, är det väl PBL tolkar jag. Hittade en jättefin pdf. som Trelleborgs kommun tagit fram, informativ tycker jag! Måste väl vara okej att jag länkar till den i denna tråd:
http://www.trelleborg.se/globalasse...r-20150416/plank-o-murar-riktlinjer-18sid.pdf
 
Hemmakatten
Tänk på att murar, oavsett höjd, generellt sett kräver bygglov om kommunen inte specifikt uttryckt annorlunda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.