Kanske en dum fråga men vi står i valet och kvalet om vi ska köpa en.
Vi ska bygga nytt och har fått så många olika råd om braskaminens förträfflighet eller inte. En del säger att den är en bra investering, mysfaktor och ett måste om strömmen skulle gå. Så har vi andra sidan som säger att det blir alldeles för varmt i en enplansvilla på ca 115kvm och det är bortkastade pengar.

Ni som har investerat braskamin, är ni nöjda eller hade ni lika gärna kunnat vara utan?
 
Eldar nästan varje dag under höst/ vinter för mysfaktorn, tycker absolut det va värt pengarna.
 
  • Gilla
tobbbias och 6 till
  • Laddar…
D09
Tycker absolut ni ska skaffa en braskamin.

Saknar min oändligt sen jag installerade vedpanna och den konkurrerade ut kaminen på samma rökrör.

Borde finnas en braskamin i varje fastighet (y)
 
  • Gilla
Rydetoft89 och 4 till
  • Laddar…
E
Självklart ska ni installera kamin om ni kan. Det bidrar med en fantastisk stämning och värme under de kallare 8 månaderna på året
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
...och hjälper till att värma upp också.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Har själv inte investerat i kamin (medföljde i husköpet..) men tycker allt att den är bra att ha.
Har haft den som enda värmekälla då stormarna Gudrun & Per gjorde samhället strömlöst i flera dagar .Utan den hade det blivit kallt.
Hade jag byggt nytt idag skulle jag garanterat monterat in en braskamin.
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
Vi har ingen kamin och saknar det inte heller, om man har det varmt och skönt inne så förstår jag inte
när man skulle bli sugen på att tända den, stänger man av värmen först sedan vantar man tills det blir kallt?
Har en kollega som köpte en badtunna modell större för en tid sedan, han har värmen inställd på 39 grader året om, kaminen som han köpte samtidigt för 8000:- har han inte provat än.
Hade hellre haft en eldplats utomhus, då kan man grilla korv också.
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
harry73
Vi har kamin och visst kan det bli för varmt inomhus, skulle i alla fall inte ville vara utan.
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
Nej inte blir det för varmt inte, då slutar man ju bara att elda :)

Under vintersäsongen tänder vi en brasa mest varje kväll.
Men vi har en kamin med mycket täljsten, och den lagrar värmen så den räcker hela natten.
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
Eldar när det är minusgrader.
Övriga dagar sköter LLVP.
Hade inte velat vara utan braskamin.
 
  • Modern braskamin med böjd glaslucka och stenklädd sida i ett hörn på ett klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vi har ingen kamin och saknar det inte heller, om man har det varmt och skönt inne så förstår jag inte
när man skulle bli sugen på att tända den, stänger man av värmen först sedan vantar man tills det blir kallt?
Hade hellre haft en eldplats utomhus, då kan man grilla korv också.
har du inget kök inne som strömmen är på till jämt? då är det ju onödigt att starta en brasa ute för att värma korven :rolleyes:

Jag trivs med min 1.4ton Tullikivi! Slår vädret om eller det känns ruggigt är det trevligt att dra igång en brasa, är väl trögheten i den vattenburna golvvärmen som gör känslan möjlig eller nått. inomhustempen är satt till 22grader iaf.

Hade jag valt kamin idag hade jag valt en med bakugn i, gillar sten/vedugnsbakat bröd, speciellt norrlandsliknande segt tunnböd :love:
 
  • Gilla
H_m_m och 2 till
  • Laddar…
Värt eller inte svårt att svara på. Min sambo propsade på en både i nuvarande och förra huset. Den är iaf skön att ha de där dagarna när det trots 23 grader inomhus känns lite urrigt pga fuktigt väder.

Om ni inte vill ta beslutet nu är det inte ett jättejobb att installera kamin med premodulskorsten i efterhand själv men se till att ha planerat var ni vill ha den och se till att den finns med i bygglovshandlingarna så ni slipper fixa det innan installationen.
 
  • Gilla
PiaE och 1 till
  • Laddar…
Förutom värme ger den ljus, dofter och lite mysigt ljud. Nackdelen är förstås att ved skitar ner och spisen måste städas då och då. Kanske inte alla som uppskattar vedhanteringen.
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
Jag vet många med nybyggen som är så välisolerade och ordnade att deras kaminer körs med ett eller max två ilägg, annars blir det för varmt.

Ett annat (egensnickrat) nybygge som värms med direktvärmande el eldas det i för jämnan från oktober till april för att ha som uppvärmning, det är nog i storlek med ditt, men definitivt inte lika välisolerat som vanliga nybyggen.

Mysfaktor är ju en stor anledning att elda. Men klart det är bra om man kan undvika att behöva öppna fönstren för det. Hade jag byggt nytt hade jag satsat på isoleringen och sedan (eftersom jag gillar att elda) kopplat brasan till värmesystemet alternativt haft minst ett ton stenmagasin för att jämna ut värmen från brasan.
 
  • Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker ni skall satsa på en magasinerande eldstad om det bara går att få in en på något vis.
Personligen tycker jag att en traditionell plåtugn (pönttöuuni) av finländsk och norrländsk modell är en av de bästa rumseldstäderna som finns. Det runda plåtskalet är fyllt med tegel och lerbruksmurade kanaler som i en kakelugn men hållbarheten och risken för rökgasläckor är mindre än i en kakelugn. Då murningen är utbränd efter 70 års eldning är det bara att mura om innanmätet med vanligt tegel och lerbruk.

Många av kaminerna som säljs och marknadsförs har ingen magasinerande förmåga alls och i ett någorlunda välisolerat hus blir det hiskeligt hett direkt när man eldar i en sådan. Sedan när man slutar elda blir det kallt.
Har man en sådan anläggning finns det ju inte så stor motivation att elda och ingen nytta med det heller.

En annan sak att tänka på är att många kaminer och eldstäder som säljs är byggda för att ryka in. Kunderna vill ha stora eldstadsluckor för ökad mysfaktor och många tillverkare marknadsför jättestora höga luckor som ryker in rejält varje gång man öppnar luckan för att lägga på mer ved.
 
  • Gilla
Lasse N och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.