Läge att dra igång med uthyrningsverksamhet..?? getter och myskankor.... fast de släpper ju förvisso ut metangas och har ljud för sig... men i alla fall, känns rätt i tiden.
Undras om kunderna då vill hyra samma år efter år, tänkte det var ett alternativ med senaste årsmodellen varje år. Kunde kanske kombineras med annan verksamhet vid diverse högtider.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
M
Känner igen det där! Tanken är god men så länge det inte betyder livstids fängelse om man bryter mot förbudet så kommer det varken göra från eller till. Jag har både småbarn och husdjur så jag blir också lite smått irriterad när grannen börjar väsnas på dom mest konstiga tider. Här snackar vi inga röjsågar på söndagar, även om han älskar att dra igång den efter 9 på söndagskvällarna ibland. Nä vi pratar typ onsdag kväll i februari, barnkalas och största fyrverkeriboxen du kan köpa. Jag är förvånad att ingen ringt polisen! Tänk er själva om man är ute i kalla februarikvällen och rastar hunden och nån börjar fira Happy New Year mitt i villaområdet. Vissa skiter fullständigt i alla andra och lag och såna dumheter gäller bara andra!
 
Såna här diskussioner gör att det nästan kryper i kroppen på mig. Jag inser att jag skulle ha väldigt svårt att bo i tätort. :) Jag bor på landet och har en maskinpark med bara bensindrivna maskiner. Nu har jag stor tomt och således ett helt annat behov än den som bor i radhus t.ex. Självklart skall man visa hänsyn till andra. Men jag tycker det går åt andra hållet också. Klart grannarna måste få jobba på sina tomter. Så länge det inte handlar om extrema tider så är det väl lugnt. Rekommenderar de som inte tål lite ljud att flytta ut på landet med stor tomt. Då existerar inte problemet. Det finns gnällspikar och smakdomare överallt som jämt ska ha rätt. Det finns nog en anledning till att någon behöver jobba på tomten på andra tider än "normen". Håller helt klart med de som nämner arbete på oregelbunden tid. Eller kanske bara haft jäkligt mycket annat på spisen. Skulle grannen struntat i att klippa hade ni väl istället gnällt om att hans gräs var högt.
 
  • Gilla
ricebridge och 6 till
  • Laddar…
Y
Berörande bannlysa bränsleredskap så hade jag tänkt gjort en tråd om en ny eldriven häcksax som en säljare fick mig att pröva. Jag var starkt emot det, vilket gjorde säljaren än mer peppad. Jag sa nejtack, men några dagar senare så lånades maskinen.
Den var oväntat stor, kanske längre svärd än min bensindrivna. Samma batteri som befintliga slagborrmaskinen. Och batteriet höll länge, jag behövde rentav inte ladda/skifta alls. Behövde inte hörselskydd. Inte kånka med bensin. Inget söl. Bara trycka på knappen och köra. Jag var lite spänd av känslan att svärdet var dåligt skyddat emot fingrarna - trots irriterade många skyddsknappar, samtidigt som handtaget kunde kanske varit bättre för stunder man klipper diagonalt. Men för ca 2200kr så var den såpass bra, och rolig att använda, lätt att spontanjobba med, så jag ska beställa en. (kan ha varit en Milwaukee M18 CHT-0. Nu när jag bild googlade så såg jag en mindre modell också. Tydligen kan det medfölja ett ännu bättre batteri än den 5an jag hade men jag upplevde inte att det behövdes)
 
Redigerat:
P Paxman skrev:
Bensinklippare anses väl vara en av de största miljöbovarna vi har, om jag inte är felunderrättad. Det är därför man alltid ska köra dem på alkylatbensin.
Vilket inte går med alla modeller. Upptäckte att Julas MEEC-motorsåg inte alls var glad över aspen och läste sedan att det inte var rekommenderat för deras maskiner.
 
Y Yrrol skrev:
Berörande bannlysa bränsleredskap så hade jag tänkt gjort en tråd om en ny eldriven häcksax som en säljare fick mig att pröva. Jag var starkt emot det, vilket gjorde säljaren än mer peppad. Jag sa nejtack, men några dagar senare så lånades maskinen.
Den var oväntat stor, kanske längre svärd än min bensindrivna. Samma batteri som befintliga slagborrmaskinen. Och batteriet höll länge, jag behövde rentav inte ladda/skifta alls. Behövde inte hörselskydd. Inte kånka med bensin. Inget söl. Bara trycka på knappen och köra. Jag var lite spänd av känslan att svärdet var dåligt skyddat emot fingrarna - trots irriterade många skyddsknappar, samtidigt som handtaget kunde kanske varit bättre för stunder man klipper diagonalt. Men för ca 2200kr så var den såpass bra, och rolig att använda, lätt att spontanjobba med, så jag ska beställa en. (kan ha varit en Milwaukee M18 CHT-0. Nu när jag bild googlade så såg jag en mindre modell också. Tydligen kan det medfölja ett ännu bättre batteri än den 5an jag hade men jag upplevde inte att det behövdes)
Köpte själv en eldriven motorsåg precis för att kunna kapa upp fällda träd mm. Blev riktigt förvånad över hur bra den var och skönt att kunna ställa den ifrån sig och bara trycka på en knapp för att såga av nästa kubbe mm.
 
Senaste två helgerna har det som hörts mest kvällstid varit grannarna som haft suparfester. Har dock upptäckt att ju mer de dricker, desto tidigare däckar de, så ett enkelt knep för att få tyst i kvarteret lite tidigare vore kanske att bjuda dem på sprit sådär vid 16-snåret. Rätt go kontrast dock, från att gapa och skrika så det hörs över hela bygden pga boulespel på fyllan - till att en timme senare bli knäpptyst på nolltid. Märks när rullgardinen har gått ner.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
hsd
S shadowfire skrev:
Köpte själv en eldriven motorsåg precis för att kunna kapa upp fällda träd mm. Blev riktigt förvånad över hur bra den var och skönt att kunna ställa den ifrån sig och bara trycka på en knapp för att såga av nästa kubbe mm.
Helt rätt för vedkspning hemma
Till alla som tänkt köpa elsåg så vill jag höja ett varningens finger :
ANVÄND SÅGSKYDDBYXOR ,VISIRHJÄLM , SÅGSKYDDSSKOR det är lika lät att skada sig med en elsåg
Tips före köp är att kolla så kjedja och svärd är standard, en del elsågar kan bara använda orginal =onödigt dyrt om det går att få tag på
 
Inga riktigt nära grannar, klipper aldrig gräset, ska lägga mera grus runt huset, naturutsikt från alla fönster...närmaste granne har en robotgräsklippare som går dygnet runt och hans tomt ser ut som plast. Det är nog plast, som ett legolandskap, ser sjukt ut. Tror inte han ser det jag ser varje morgon genom köksfönstret, räv, älg, rådjur, tranor mm
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
E Ennazus skrev:
Inga riktigt nära grannar, klipper aldrig gräset, ska lägga mera grus runt huset, naturutsikt från alla fönster...närmaste granne har en robotgräsklippare som går dygnet runt och hans tomt ser ut som plast. Det är nog plast, som ett legolandskap, ser sjukt ut. Tror inte han ser det jag ser varje morgon genom köksfönstret, räv, älg, rådjur, tranor mm

Tror dessutom att min granne retar sig på hur det ser ut hos mig,,ler förnöjt :)
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
H helsod skrev:
Vi har problem med grannarnas barn som nöjeskör åkgräsklippare flera timmar vissa dagar. Håller på att bli galen att höra ljudet jämt... Ok när de klipps men vad gör man åt detta nöjeskörande?!
Man talar hövligt med grannen, som kanske inte är medveten om problemet.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Lite glimten i ögat här också: jag har en granne (pensionär och alltid hemma) som lyckas pricka in alla sommarhelgdagar för att köra sin flistugg. Jag tror faktiskt inte det är medvetet. Tror snarare att en flistuggsinspration infinner sig just dessa dagar. Han kanske känner sig ensam?
Lite samma sak som att pensionärer "alltid" (medveten generallisering och överdrift) sätter sig på banken på lunchtid när vi som jobbar stressar dit för att hinna med de bankärenden vi inte kan göra via internet, under enda tidluckan där vår ledighet och bankens öppettider sammanfaller.

Eller som familjen som var enda jävla år drar med far och morföräldrarna in i klassrummet på skolavslutningen medan *alla* andra fattar att det inte funkar eftersom det givetvis blir ohållbart trångt. Far och morföräldrar, hundar och katter får såklart gärna ansluta till avslutningscermonin utomhus 45min senare.

Det slår aldrig fel.

Vissa kör grässklippare, röjsågar etc när andra vill ha lugn och ro.

Vad beror då allt detta på? Elakhet? Egoism? ....
Nä knappast. Snarare att man har olika referensramar för vad som är ok, eller att man helt enkelt inte tänker på hur andra uppfattar det man själv tycker är ok, eller en kombination av båda.

Vad gör man åt saken?
Har inget svar.
Tycker TS idé är helt ok så länge det handlar om ett fåtal dagar per år, men handlar det om att "respektera vilodagen" (varenda söndag och helgdag) så kan jag lova att det aldrig kommer att lyckas.

Mina $.02
 
D divemazter skrev:
Vad beror då allt detta på? Elakhet? Egoism? ....
Nä knappast. Snarare att man har olika referensramar för vad som är ok, eller att man helt enkelt inte tänker på hur andra uppfattar det man själv tycker är ok...
Det sistnämnda är väl själva definitionen på egoism...man tänker inte på andra, utan har bara sina egna intressen för ögonen. DET är enligt mig huvudorsak till att folk stör sig på grannars beteende. Om alla tänkte lite längre än sin egen tomtgräns så skulle mycket osämja och irritation försvinna.

Med det sagt, det finns olika grader av känslighet givetvis. Vissa kan ju bli galna om det singlar ett löv från grannens träd in på den egna trädgården och då är det ju inte mycket att göra.

Ömsesidigt hänsynstagande är nyckeln, tillsammans med kommunikation. Tänk själv; om din granne startar upp motorcykeln och står och varvar den precis när du sätter dig för att äta middag kl 18 en stilla sommarkväll blir du antagligen inte så glad. Om samma granne först kommunicerar till dig att h*n är ledsen att det måste göras just nu och förklarar att det beror på att det kommer en spekulant på hojen kl 18.30, då har jag svårt att tro att många skulle bli sura.
 
Just kring 18 en fin sommarkväll är väl den mest högljudda tiden så min upplevelse är att då passar det extra bra att leva om eftersom alla andra också gör det.
 
D divemazter skrev:
Vad gör man åt saken?
Har inget svar.
Tycker TS idé är helt ok så länge det handlar om ett fåtal dagar per år, men handlar det om att "respektera vilodagen" (varenda söndag och helgdag) så kan jag lova att det aldrig kommer att lyckas.

Mina $.02
Bra svar. Nä jag förespråkar inte tysta söndagar, men nåt borde göras när folk inte ens kan hålla sig ifrån röjsågen på Nationaldagens eftermiddag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.