Jag rekomenderar boende utanför tätort. Här har vi det bra.

Då folk packar ihop sig omänskligt tätt är det en naturlig följd att de börjar gå varandra på nerverna även om de inte menar någonting illa.
 
  • Gilla
ricebridge och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Cujo Cujo skrev:
Givetvis har man ställt upp höjden när man kör i högre gräs, men det hjälper fortfarande inte om motorn är för klen (1,8 kW) och batteriet alldeles för litet...

Vad gäller sladden, så är jag persoligen övertygad om att det är den största anledningen till att el-klipparna är så ovanliga. Några kan säkert lära sig att leva med omaket, men inte jag. Klippa gräs är pisstråkigt och ett nödvändigt ont. Därför skall det gå undan som bara den, när man gör det själv. Numera har jag en robot...
Själv tycker jag det är ok att klippa gräset. Gillar man det inte så är ju en variant att inte skaffa tomt med gräsmatta.
Det blir väl inte så mycket roligare med en bullrande maskin?
 
Cujo Cujo skrev:
Bra att det funkar för dig! Det här är mina erfarenheter:

Gräsklippare med sladd? Aldrig i helvete!!! Ja, jag har provat, det är en definitiv dealbreaker.

Har en Bosch Rotak 43 batteriklippare, tomten är 700m2 kanske 400m2 är gräs. Den är alldeles för orkeslös och de två batterierna räcker inte till för att klippa hela tomten. Det första batteriet hinner inte ladda klart innan man kört slut på det andra, så det blir alltid en lång ofrivillig paus. Är gräset lite högt så får man tjuvstopp hela tiden och battrierna tar slut forlare än en avlöning. Bottenrekordet är ca 20 m i "högt" gräs!!! Från fulladdat till tomt! Trodde det var nåt fel, men det andra batteriet tog slut precis lika fort.

Den enda el-gräsklippare som fungerar är en robot.
Skaffa en Stiga Multiclip 47 AE eller Stiga Multiclip 47 S AE.
http://www.stiga.se/produkter/stiga...lippare/298471008-s17-pc-multiclip-47-ae.html
De är båda 80V batteri-drivna. jag tar min tomt som har ca 500 kvadrat gräs på knappt halva batteriet. Jag skulle kunna klippa grannens lika stora tomt direkt efter =)
 
Vi har problem med grannarnas barn som nöjeskör åkgräsklippare flera timmar vissa dagar. Håller på att bli galen att höra ljudet jämt... Ok när de klipps men vad gör man åt detta nöjeskörande?!
 
Undrar hur många år det dröjer tills alla har robotgräsklippare...

Vår granne är pensionär och har således all tid på sig i världen att klippa gräset. Ändå är det fredag och lördag runt 18.30-20.00 som gräsklipparen ska vara igång. Blir tokig på det, just för att jag vet att det finns så många andra tider att klippa på.
 
V viceman skrev:
Undrar hur många år det dröjer tills alla har robotgräsklippare...

Vår granne är pensionär och har således all tid på sig i världen att klippa gräset. Ändå är det fredag och lördag runt 18.30-20.00 som gräsklipparen ska vara igång. Blir tokig på det, just för att jag vet att det finns så många andra tider att klippa på.
Han/hon kanske far dåligt i värmen och vill klippa när solen börjar gå ner?
 
Personligen har jag grannar jag skulle ÖNSKA att de väsnades lite med verktyg och redskap på sina tomter och hus på röda dagar. De låter nämligen allt förfalla och se för jäkligt ut. Liv för de ändå med suparfester, skrikande barn etc, men hade lätt bytt ut det mot ljudet av en cirkelsåg på midsommarafton och i utbyte få se att de äntligen började vårda sina hus och göra färdigt något av de 122 påbörjade projekten. :cool:

Långhelger med röda dagar och någon klämdag är för övrigt guld värda för oss som bygger ensamma och enbart kan bygga på fritiden. De är sådana helger jag kan få massor gjort och skulle det nu sammanfalla med bra väder ute dessutom, något som är sällsynt på västkusten, då startas definitivt verktygsparken.

Det jag vill slå ett slag för är dock batteritrimmer. Jag hade en MEEC förut som vrålade och skrek som ett helt zoo var djurplågat och nu har jag en batteridriven Makita som rentav är starkare och trimmar bättre. Jag trimmar hela tomten på 1200 kvm med ett batteri och behövs det har jag alltid ett nyladdat batteri i laddstationen. Det är rätt gott för jag brukar försöka visa hänsyn och stänga av maskiner på kvällen, men då kan jag fortsätta med att köra trimmer iaf.
 
  • Gilla
kenneth5828 och 1 till
  • Laddar…
S shadowfire skrev:
Han/hon kanske far dåligt i värmen och vill klippa när solen börjar gå ner?
Kanske, men då kan man kanske passa på måndag-torsdag...
 
V viceman skrev:
Kanske, men då kan man kanske passa på måndag-torsdag...
De har väl fullt upp då med bridgeklubben, bouleklubben osv :)
 
Några har redan nämnt sunt förnuft...det är nyckeln i det hela. I det ingår att man tänker själv; stör jag någon granne nu? Om man känner att så kanske är fallet kan man ju gå och fråga.

Vi har grannar mycket nära och bara förra veckan gjorde jag just så. Gräset behövde klippas då det var lite högt och det varslades om regn. Den granne som skulle störas mest av det satt i sitt uterum och grillen var tänd för en tidig middag. Jag höll ett öga på dem för att se när någon av dem kom ut och ropade då över ifall det var OK om jag klippte gräset, just pga att det ev. snart skulle regna. Grannen såg nästen lite förlägen ut och sa att det var bara att köra på. Nu hör det till att jag kör elklipppare och hela mattan klipps på tre kvart om jag tar det lugnt. Poängen är dock att ifall jag bara kört igång så kanske de hade tyckt att jag var lite egoistisk som klippte gräset vid kl 17 en lördag när de ville ha en lugn grillmiddag.

Personligen störs jag inte så mycket av trädgårdsmaskiner, åtminstone sådana med "normalt" ljud. (Röj- och motorsågar, lövblåsar, grävare etc som går timme efter timme, speciellt runt tider för måltider utomhus och väldigt tidigt/sent på dagen undantaget.) Då störs jag mer av barn som låter "onödigt" mycket. Visst, barn ska få låta i lekens hetta, men vi har ett par grannar som inte lärt sina barn att deras oljud färdas långt och stör grannar. Barnen tillåts stå och skrika som delfiner, någon hade fått en visselpipa och blåste i den konstant i en halvtimme, om man vill mamma något står man och ropar "mamma, mamma, mamma" 50 gånger samtidigt som mamma står 20 meter bort och pratar med pappa. En annan granne har ett barn som verkar mycket olyckligt och visar det genom att obstinat-skrika så det kippar efter andan efter en halvtimmes oavbrutet skrikande samtidigt som föräldrarna går omkring och pysslar på tomten.

För mig är detta mycket dåligt föräldraskap. Om man inte kan uppfostra sina barn att inte "skräpa ned i naturen med massa oljud" så får man ta sina barn inomhus tills de lugnat ned sig. Varför ska vi grannar behöva stå ut med dessa infernaliska avgrundsskrik? Vi har andra grannar som vi hört agerat just så; barnen för onödigt mycket oljud och blir då tillsagda att om de fortsätter så får de gå in i huset, basta! Så är jag uppfostrad, och mina föräldrar har bekräftat att så som våra två grannars barn får härja skulle jag och min bror aldrig i livet få hålla på.

Trädgårdsmaskiner som väsnas är konstruktivt för den som använder dem, barn som väsnas i onödan är bara dålig uppfostran och bidrar inte med något till någon.

Åter igen, jag har inget emot barn som väsnas i leken med skratt, lite tjut och rop till kompisar...det är alla okynnesoljud jag är emot och som jag fick lära mig som mycket ung att man inte håller på med, med tanke på grannar och andra som är inom hörhåll men även för föräldrarnas öron och sinnesro. Det verkar som många föräldrar idag har ett filter i sin hörsel som filtrerar bort deras egna barns oljud.
 
E
Cujo Cujo skrev:
Har en Bosch Rotak 43 batteriklippare, tomten är 700m2 kanske 400m2 är gräs. Den är alldeles för orkeslös och de två batterierna räcker inte till för att klippa hela tomten.
Vi har den mindre modellen, tror den heter Rotak 37. Dock bara med 1 batteri... Den klipper i regel våran tomt som är aningen större än din på en laddning. Ok, om jag slarvat o gräset är lite längre än vanligt eller om gräset är lite fuktigt måste jag ladda en gg, men då räcker det ofta att ladda den typ 20minuter. Med facit i hand borde man valt varianten med 2 batterier... men nu var det 7år sen vi köpte den och då var den rätt dyr.

Tycker personligen att staten borde ge nån miljö-bonus till alla som byter ut sina gamla bensinklippare mot ny el/batteri driven. När man promenerar runt i kvarteren så slår det mig att klipparen ofta har samma ålder som huset den tillhör... Gissar på att en bensinklippare som är 20 år inte är alltför miljövänlig...
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Bensinklippare anses väl vara en av de största miljöbovarna vi har, om jag inte är felunderrättad. Det är därför man alltid ska köra dem på alkylatbensin.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Några grannar här använder bensinklippare, några elklippare. Jag tycker ljudnivån är ungefär lika. Inte så störande.

Värre är det med 2takts grästrimmers och liknande.
 
Då det finns så många eldrivna gräsklipparapparater idag med antingen sladd eller laddningsbara batterier planerar jag att skriva ett medborgarförslag till kommunfullmäktige som ska handla om att förbjuda användandet av bensindrivna gräsklippare och trimmermaskiner i vissa stadsdelar med tät egnahemsbebyggelse och relativt små gräsytor.

Argumenten kommer att handla om att småmotorer belastar miljön genom bensin- och oljerök samt att de förpestar ljudmiljön för kringboende.

Alternativet till totalförbud mot förbränningsmotordrivna klippredskap kan vara tidsramar som minskar bullerpåslaget morgon och kväll.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
E
Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
Då det finns så många eldrivna gräsklipparapparater idag med antingen sladd eller laddningsbara batterier planerar jag att skriva ett medborgarförslag till kommunfullmäktige som ska handla om att förbjuda användandet av bensindrivna gräsklippare och trimmermaskiner i vissa stadsdelar med tät egnahemsbebyggelse och relativt små gräsytor.

Argumenten kommer att handla om att småmotorer belastar miljön genom bensin- och oljerök samt att de förpestar ljudmiljön för kringboende.

Alternativet till totalförbud mot förbränningsmotordrivna klippredskap kan vara tidsramar som minskar bullerpåslaget morgon och kväll.
Bra ide, men jag tror du ska skippa idén om "tidsramen" för då faller ju miljöargumentet bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.