S
fusion skrev:
Ange gärna vilket företag det gäller om de trilskas med åtminstonde droppblecket ovanför fönster. Det kan ju vara bra att veta för andra som skall anlita det företaget att de inte fokuserar på en detalj som denna. (Menar att de borde ha tipsat om att det saknades)

Här har du exempel på några droppbleck.

[länk]
har inte funnits något droppbleck. det är en markis som trilskas
 
SBH skrev:
har inte funnits något droppbleck. det är en markis som trilskas
Jag skrev ju det tidigt i tråden, lade till att de borde ha tipsat om att det saknades och det bör väl en proffs firma göra tycker jag.
 
S
fusion skrev:
Jag skrev ju det tidigt i tråden, lade till att de borde ha tipsat om att det saknades och det bör väl en proffs firma göra tycker jag.
nepp inte en sådan. dom är mera montörer.
 
A
När jag bytte panel på förrådet så ritade jag en profil på droppbleck som jag sedan fick tillverkad.
Den satte jag under kanten på fjällpanelen ovanför fönstret och över fönsterfodret. I och med att det fanns ett foder så var det tydligt var blecket skulle sitta.

Här på boningshuset däremot är det inte lätt att se var droppblecket skulle sitta. Här är det stående träpanel på asfaboard och det finns inget fönsterfoder. De förra 2-glasfönstrena satt däremot lite längre in i fasaden än de nya 3-glasfönstrena, så läget är lite mer utsatt nu. Det skulle ju kunna tränga in vatten bakom panelen och då antar jag att det rinner in bakom aluminiumet på fönstret.

Jag ska åka runt och spana lite på hur det är gjort på andra hus, för det det är lite dåligt med bilder på fönster utan foder som har droppbleck.
 
Snailman
Du har inget tak som går ut en bit ovanför fönstret?

Då är det inte säkert att droppbleck behövs oban fönstret.

En del husfirmor sätter bara droppbleck på gavlarna, ska finnas nån tabell för när droppbleck behövs
 
A
Jo, det finns tak en dryg halvmeter ovanför fönstret och taket går också ut en dryg halvmeter från väggen.
 
S
Allinug skrev:
Jo, det finns tak en dryg halvmeter ovanför fönstret och taket går också ut en dryg halvmeter från väggen.
finns ingen anledning till när du inte haft det innan då.
se till så du får ditt fönster med skada fixat.
markisen fixar du själv.
 
A
Markisen hade nog varit lätt att flytta upp inifrån när de gamla sidohängda fönstrena satt där, eller när fönstrena var urtagna. Men med vridfönster kommer man inte åt så bra inifrån.

Utifrån behöver man stå på en stege på altantaket för att nå. Jag har pratat med en markisfirma, och de snackar om skylift... :confused:

Jag ska iallafall tipsa grannen om markisen, för jag tror att grannen är intresserad av att byta fönster också och det kommer att bli samma problem för grannen.
 
Staffans2000
Hur har det gått?
 
A
De ska komma och fixa hålen i karmen (och så är det ett par stiftgångjärn som inte sitter fast som jag hoppas att de kan fixa), men det är en annan firma som de uppdragit detta åt.

Men jag har inte kontaktat firman som jag anlitade för fönsterbytet ännu, utan jag har försökt att få råd av firman som en gång monterade markisen hur det ska lösas med markisen.

Och så har jag noterat att det i bostadsområdet bredvid pågår fönsterbyten... Så det åker runt en skylift där...

Som allt är monterat nu så är det livsfarligt att putsa fönstrena på utsidan, så det måste ju fixas på något sätt.
 
A
Det ordnade sig med detta. Fönsterfirman monterade speciella dolda beslag för fönsterputsning, så nu behöver man inte vara rädd att falla ut vid fönsterputsning.

Jag tycker det blev en bättre lösning än att flytta upp markisen; man slipper fula hål i plåtningen och risken att utfallet för markisen då skulle bli för kort för det största fönstret i detta fönsterparti.
 
  • Gilla
Marcus_L
  • Laddar…
hsd
Toppen :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.