Grym utsikt!!
 
Har du fått på något tak än eller regna det in i går? :-?
 
Tjenare Calle! Det var inte igår!! ;)

Huset var tätt på onsdag kväll (dagen efter husleveransen!! :surprised:) med monterade vindskivor. Högbackabygg hade tre stycken snickare där mellan 06.00 och 22.00 båda dagarna, så det gick undan vill jag lova. Panelen på utbyggnaden är inte monterade på baksidan ännu. Liknar ditt där det saknades panel i början (se bild ovan). Jag hoppas att det inte är några problem?!

Just nu håller vi på att med välja vitvaror och badrumsinredning. Vitvaror lutar mot ett AEG aluminiumpaket till köket och Svedbergs Classic (släta ekluckor) i badrummen. Kakel och klinker blir med stor sannolikhet Höganäs i hela huset. Det lutar mot Trend Stone och Branco 60x30 plattor i badrummen.

Åkte förbi Carlsson_på_takets tomt och såg att de håller på med markarbetena där! Skulle vara kul att höra vad det blev för husleverantör till slut! :)
 
Är inte lika aktiv här sen huset blev klart. Men det kanske är naturligt ::)

Normalt sett är det ju inte problem med panel som inte sitter på. Min saknades i två månader minst men vi hade tur med vädret. Värre är det nog på sommaren och kastregn. Vindpappen tar upp en del men inte allt. Förhoppningsvis får de på panelen snart. Så det blev Högbacka till sist.....hoppas det blir bra nu i alla fall.

Har ni fått in kidsen på dagis i Svärtinge än?

/C
 
Jo då, lilltjejen börjar på Säterdal 14:e augusti. Stora grabben ska gå kvar på sitt nuvarande dagis tillsvidare.

Har du hittat någon NCS-kod på din husfärg ännu förresten??
 
Brodén jag skriver svar här från Brånnestadtråden. Bäst att hålla sig till gamla goda tråden :D
Nae jag drar mig närmare Karstorp........... Nej har mest läst bara och inte skrivit, lite dåligt

För oss händer det saker hela tiden. Mycket jobb och slit eftersom man envisas med att göra massa jobb själv........ plus att man jobbar hela dagarna så det blir mest att stupa i säng.
Nu har vi sprängt för några veckor sedan 200kvm. Gick riktigt bra men det blev enormt med massor och tokstora stenar på ca 4 ton enligt grävaren.
Vi har sågat ner ca 25 stora träd, röjt sly och grävt för avloppet 145 m och jobbat med det för att idag börja med att fylla över avloppet och vår slänt på tomten med all sprängsten. Håller på att lägga in massa bilder på hemsidan så det kommer.....

Hur går det själv då Brodén. Hur långt har ni kommit nu. Sätt in lite bilder för det är kul att se.

Nä nu ska det sovas..........
 
Brodén hur går det för dig? Väntar på lite bilder på "hemsidan" din ;) eller om du lägger in här.

Calle då trivs du bra i nya fina Trivselhuset? Hur går det med stensättningar och dyligt?

/
 
Det rullar på....stensättarna har semester just nu men återkommer snart. Vi har en i altan färdig och jag kan varmt rekommendera Luna-wood från Finland. Säljs via K-rauta. Gräset verkar ta tid....har sått 50% av ytan och resten skall rullas. Men det har varit lite för torrt så det blir augusti.
 
Det har inte hänt så mycket under den senaste veckan i o m att snickarna passade på att ta en vecka semester! Inflyttning 1 december så det tar sin tid att bygga ett Vallsjöhus i nuläget eftersom det pågår 5 stycken byggen i Norrköpingstrakten samtidigt!

Återkommer under veckan eftersom bygget återupptas på måndag! Tyvärr är även min semester slut då så det blir inte mycket tid att "bevaka" bygget förutom på kvällen! Hoppas på att få det utvändiga klart så fort som möjligt så vi hinner grunda och lägga åtminstone en strykning innan vintern!

 
Calle:
Vi har också tittat på ett trä till altan på K-Rauta som är mörkt och med små urfasningar i varje bräda. Kommer inte ihåg vad det heter. Skicka gärna en bild på altan för det skulle vara intressant att se om du valt samma som vi tänkt.
Vad blir det för stenar då? Tror jag kommer ihåg ett inlägg om att du skulle köra med Benders marksten från Ringstad Bygg.

Brodén:
Jasså snickarna fick semester mitt i bygget! ;)
Du får väl hålla oss uppdaterade här med lite bilder från bygget....


 
Här får du en länk i stället:

http://www.woodpekka.se/svenska/varmebehandlat _tra.htm

Det heter Luna wood. Är kanonsnyggt....lite rödbrunt och lutar lite gott av bränt trä. Krymper inte och är väldigt vädertåligt. Inga kemikalier ala tryckt! Har spår på ovansidan som är skönt att gå på.

Vi körde annars Benders Bas....en fyrkantig grå sten (14x21) som ser lite betongaktig ut. Kommer från Ringstad via Åhs trädgårdsservice.

Annars vattnar vi gräsmattan och väntar på att semestern skall ta slut både för oss och de som skall fortsätta med vår trädgård. Asfaltering samt en del rullgräs som skall till.
 
Douglas:

Kollade på din hemsida och såg att du sprängt bort berget! Blev det någon kross över eller??
 
Calle:
Precis samma trä som jag tittat på. Tack för länken. Fruktansvärt snygga med spåren också och sen den mörka färgen.
Marksten tittade vi på Z stenar först men har inte bestämt. Vi kanske får smyga förbi utanför er när ni är klara och se............. ;)

Brodén:
Min sprängsten som blev är ganska stor och jag lyckades använda all min sten som fyll till en slänt på min tomt som jag ska fylla ut och göra gräs på. Men han som köpte min tredje tomt ska spränga ännu mer än mig >200 kvm och han har ingenstans att göra av sina massor annat än till stenkrossen i Ludden, så där skulle du nog kunna få väldigt mycket masser.... Jag bifogar en bild på stenarna så ser du ungefär storleken.

Hur går det för dig då med huset. Några framsteg?

 
  • Sommar_2007_059_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr får jag inte tag på min markentreprenör angående att fylla främre delen av tomten. Jag tror att de har passat på att ta semester! :cool: Din granne får gärna ta kontakt med mig angående massorna om han vill bli av med dem. Han får ju ändå betala för att dumpa massorna på Ludden antar jag. Transporten kan vi kanske dela på? Vet du när i tiden det är tänkt att han ska spränga.

Angående själva huset så ringde jag snickaren idag och de kommer inte börja med vårt hus förrens tidigast om 1 - 2 veckor eftersom de ska göra klart ett annat bygge för elektrikern innan.
 
Kolla med din mark kille då vad han tror om det kan vara aktuellt med sprängsten. Angående att få betalt för sprängsten så var det ganska luddigt när jag först skulle få köra bort min sten. Lastbilskillen sa att om stenarna är FÖR stora så blir det problem i deras kross så då medför det merkostnad för dom vilket betyder att jag snarare får betala för att lämna, men om det är lite mindre sten kounde man få några kronor trodde han men jag har inte kollat själv än.

Jag trodde husleverantörerna hade högsäsong på sommaren vilket skulle betyda att semestrar inte påverkar färdigställande av villorna, men så verkar det inte vara hos dig. TH gör också på liknande sätt och stänger fabrik och kontor under 4 veckor v28-v31. Min blivande granne fick inte sina grundritningar innan alla stängde av telefonerna på TH så han jagar dom för fullt nu. Lite märkligt tycker jag............

Sprängningen för han ligger väl i mitten/slutet september om jag skulle gissa. Ska kolla med han sen.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.