På började även en liten gjutning av pelare så att jag kan påbörja land delen av bryggan .
Den kommer bli ett trappsteg högre än bryggan och bli ca 4,5 gånger 5 meter.
Samt hänga ut en bit över vattnet har jag tänkt.
Påbörjad gjutning av pelare för trappsteg till bryggan, med stuga och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//Mathias
 
Mycket fint! Tycker det passar din brygga väldigt bra också. Har du märkt någon skillnad med vågskydden?
 
Vågskyddet minskar trycket i vågorna och verkar minska vågorna. Men vattnet är lite lågt ännu så vi får se lite längre fram när det är mer vatten.
//Mathias
 
Pågående arbete med träreglage för en altan, man och hund i förgrunden, natur i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej
Reglat upp lite grann för altanen. Har inte beställt alla mått ännu utan det får växa fram lite Grand allteftersom.
//Mathias
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Brygga intill en sjö med högre vattennivå omgiven av grönska och molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motorbåt förtöjd vid en träbrygga på en sjö med stigande vattennivå och en bänk på kajen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej

Vattnet har stigit en del! Så här högt var det inte under hela fjolåret.
Riktigt härligt.
//Mathias
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Hej!

Lite bilder från altan bygget vid stranden.
Delvis färdigställd träaltan under konstruktion med synliga gavlar och reglar, omgiven av trädgårdsverktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En liten gavel.
Trägavel delvis byggd av ihopskruvade och slipade plank på en altanbygge vid stranden med grön omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4 gavlar ihopskruvad och slipade till samma form.
Altan under konstruktion med nybyggda trägavlar och verktyg på en kustnära trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utplacerade
Altanbygge vid strand med ihopskruvade trägavlar och en hund vilar på trägolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Altan under konstruktion vid strand med en hund, trämaterial synligt, liten stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen så räckte inte 28*28 fattas typ 8 stycken. Men man får handla mera.
//Mathias
 
  • Gilla
Wallin och 9 till
  • Laddar…
Shysst bänk (y)
 
  • Gilla
Mathias12
  • Laddar…
Hej
Lite fler bilder
Nybyggd träbrygga vid en sjö med stolar och en småstuga i bakgrunden omgiven av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från bryggan
Träbrygga med inbyggda sittplatser vid en sjö, omgiven av stenar och grönska med en flytbrygga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från stranden
//Mathias
 
  • Gilla
Wallin och 3 till
  • Laddar…
Snyggt! Bänken blev riktigt bra.
 
  • Gilla
Mathias12
  • Laddar…
En nybyggd träbänk med Platon-matta monterad bakom, intill en grön slänt och med utsikt över en sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träbänk vid slänt nära vattnet med Platon matta, schäfer och skottkärra i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej
Bänken började som en fundering på hur jag skulle lösa området bakom. Första tanken var att bygga en blomlåda upp mot slänten. Den idén växte till en bänk. Så nu har jag börjat lite smått med att lägga Platon matta mot bänken och kommer sedan att fylla upp marken bakom så att det går att köra gräsklipparen. Utan att det ska luta för mycket.
//Mathias
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Snygg bänk !
Hur fick du till profilen till bänken så den blir skön att sitta på - hittade du ngt på nätet eller måttade du själv ? :)
Har du några mått att dela med dig av ? :)
/K
 
Jag tog en pappskiva och gick på bänkspaning på stan. När jag hitta lämplig bänk satte jag pappskivan mot bänken och ritade av. Sen så "tänkte" jag hur jag ville ha sittdjup och lutning på rygg samt höjd på rygg.
Efter det la jag ut 45*145 på plant underlag och på med min mall.
Sen gjorde jag fyra likadana av varje bit . Skruva ihop dem till ett stycke och tog bandslipen och slipa dem till samma form. Efter det skruva jag isär dem och fäste delarna på nya reglar och montera dem på altanreglarna.

Jag lägger ut en bild på min mall ikväll.

// Mathias
 
  • Gilla
Hojte och 1 till
  • Laddar…
Mall i kartong för soffa med angivna mått i centimeter står mot en vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej

Utlovad bild på min mall på soffan. Måtten angivna i cm.

Några grader finns också med ritade men jag ritade alla rundnings på fri hand.

//Mathias
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Korrigerar mig själv lite grann ryggen är 7 reglar * 145 =101,5

När jag la på mallen på reglarna så justerade jag det så att det blev bra gentemot materialet som jag använde.
//Mathias
 
Samt att jag justerade gentemot skarvarna i virket så att sittdelen hamnade på 1 regel och inte 2 . Detta gjordes efter jag ritat ut mallarna på reglarna. Det syns nog om ni tittar på bild på gavlarna. Säg till om ni vill ha närbild på gavlarna.
//Mathias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.