Ok tror jag greppar detta.

Antar att det kvittar var entry/exit står i detta fall. Och att jumpers ska stå på "ext" och NC för att 11 och 12 på tamper ska kunna kopplas in som sabotage.

Det som är höljt i dimma är jumpern 10k//s/c "valfri resistor 10 kohm för sabotageövervakning. Seriellt med sabotagekontakten.

Vad är detta? hur ska den stå?

Lysdioderna;
på jobbet har vi en pp500 med tags.
Där placerar man taggen på pp500 som börjar blinka på mittdioden, då slår man kod. Slår man rätt så blinkar den gröna ett par gånger och sist lyser den fast en liten stund sedan slocknar den. (alltid trott att det betyder att man stängt av magnetkontakt som annars larmar) När man öppnar dörren startar inpasseringen.
Mins ej hur det ser ut vid fel kod, tror att röd blinkar några gånger...

Vid pålarmning är det nästan tvärtom. man slår koden på manövern och stänger (en nerräkning börjar. vet ej vad den gör :( men kanske återställer inpasseringsmagneten?) sedan taggen på pp500 och kod och efter en stund lyser röd diod någon sekund och slocknar sedan. (trott att detta betyder att direktlarm nu är aktivt?)

Kommer lysdioderna att uppföra sig så om jag kopplar enligt ovan?
Kan jag också få så att röd lyser så fort den direktlarmade är aktiv och grön så fort den larmats av på pp500? Hur?

Är dessa två helt oberoende. jag undrar alltså kan man strunta i att slå kod och tag på pp500 vid pålarmning efter nedräkning och då kommer inte larmet gå när tiden räknat ner utan man har bara inte den direktlarmade aktiv?
 
Sirener måste jag fråga om.

INT+/INT-: Kan jag koppla in inre sirener här? Kommer det 12v+ vid larm på INT+?
Om jag lägger matningen till sirenen här och sabotage på BHO/TR vilket motstånd bör jag ha? Ska jag lägga slingan för sabotage för yttre sirenen i serie på samma slinga? Samma motstånd i detta fall?

SIR500
Här tänkte jag koppla 12v utgångarna på moderkortet direkt till laddningen av ackarna. Antingen från en PSU eller moderkortet på centralen.

Sabotage enligt ovan.

blixtljuset, kan jag välja att koppla in detta via EXT+ (om nu denna utgång ger +12v vid larm) eller via en tåt från 12v på kortet till com på reläet och ut på NO till nr5 på sirenen? Och aktiveringen kan jag ha den på samma relä fast på NC wsamtidigt dvs 12 ut till nr 4 på sirenen tills larm går då växlar reläet = inga 12v längre till nr4 =tjut och reläet ger nu istället 12v till blixtljus? Hur kan man göra mer?

de 400mA som anges för INT och EXT-utgångarna är det utöver 750 mA på moderkortet eller snor dessa från de 750 mA?
 
Jag har anslutit en kamera, Dlink DCS-932L. Jag har öppnat kameran så man inte behöver ange användare/lösen. Det fungerar fint att ange url i webläsaren och kolla på bilder.

Det fungerar till och med att titta på "snapshots" när man konfigurerar kameran i SPC Pro (värkar inte finnas den möjligheten i web config)

Men larmcentralen anser ändå att kameran är offline, varför?
 
M McZ skrev:
Jag har anslutit en kamera, Dlink DCS-932L. Jag har öppnat kameran så man inte behöver ange användare/lösen. Det fungerar fint att ange url i webläsaren och kolla på bilder.

Det fungerar till och med att titta på "snapshots" när man konfigurerar kameran i SPC Pro (värkar inte finnas den möjligheten i web config)

Men larmcentralen anser ändå att kameran är offline, varför?
Jag har lite av samma bekymmer. Jag har en DCS-936 som jag också har samma setup dvs utan påloggning. Där säger webbgränssnittet att den är "Offline" i konfigurationen för video verifiering eller "Offline Formatet är fel" när man tittar på Hem -> Video. Jag har en original Siemens kamera som funkar (den som var med i paketet).

Jag har testat med både stillbilder (jpeg) och rörligt (mjpeg). Har provat att minska storleken from 1280x720 till 640x352 men utan resultat.

Är det någon som har koll på vilka kriterier som SPC kräver för att tycka att det är ett giltigt format/storlek?
 
Redigerat:
RilleRock
M McZ skrev:
Det fungerar till och med att titta på "snapshots" när man konfigurerar kameran i SPC Pro (värkar inte finnas den möjligheten i web config)
Ser du bild under SPC Hem > Video så skall larmcentralen få bilder skickat vid larm.
Det kan ändras om de alltid skall kunna kolla bild men inte inlagt default.
 
RilleRock
J johan112233 skrev:
Sirener måste jag fråga om.

INT+/INT-: Kan jag koppla in inre sirener här?
Ja.

Kommer det 12v+ vid larm på INT+?
Nej, 0V på INT-.
12V är fast.

Om jag lägger matningen till sirenen här och sabotage på BHO/TR vilket motstånd bör jag ha?
Det medföljande som sitter på plats.

Ska jag lägga slingan för sabotage för yttre sirenen i serie på samma slinga? Samma motstånd i detta fall?
Om du vill.
Samma motstånd räcker.

blixtljuset, kan jag välja att koppla in detta via EXT+ (om nu denna utgång ger +12v vid larm) eller via en tåt från 12v på kortet till com på reläet och ut på NO till nr5 på sirenen? Och aktiveringen kan jag ha den på samma relä fast på NC wsamtidigt dvs 12 ut till nr 4 på sirenen tills larm går då växlar reläet = inga 12v längre till nr4 =tjut och reläet ger nu istället 12v till blixtljus? Hur kan man göra mer?
OP inkl INT och EXT utgångana ger 0V vid påverkat läge.
Yes det kan du göra.

de 400mA som anges för INT och EXT-utgångarna är det utöver 750 mA på moderkortet eller snor dessa från de 750 mA?
750mA är den totala effekten under lång period somCA kan belastas.
Men såklart finns det lite marginal och styrningar skall bara vara kortvariga.
Sunt förnuft får gälla.
 
RilleRock RilleRock skrev:
[länk] Säkerhet/Byggahus/SPC Kameraintegration.pdf?_subject_uid=52627127&w=AABMiSwGNA8cs4aIlOyKkarpKNGoHgXa2bkdiOHnnGiUXw
Gick inget bra att med Dropbox!?
(jag har konto)
 
  • Error 403 illustration med kedjor och lås över en Dropbox-logotyp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RilleRock
M martthemart skrev:
Ok tror jag greppar detta.

Antar att det kvittar var entry/exit står i detta fall. Och att jumpers ska stå på "ext" och NC för att 11 och 12 på tamper ska kunna kopplas in som sabotage.

Det som är höljt i dimma är jumpern 10k//s/c "valfri resistor 10 kohm för sabotageövervakning. Seriellt med sabotagekontakten.

Vad är detta? hur ska den stå?
Om du vill slppa sätta ett eget mostånd och använda det inbyggda på 10K som är framtaget för annat system sm den läsaren används primärt till.
Använd en egen resistor som du kör i övriga systemet alt kör den digital.

Lysdioderna;
på jobbet har vi en pp500 med tags.
Där placerar man taggen på pp500 som börjar blinka på mittdioden, då slår man kod. Slår man rätt så blinkar den gröna ett par gånger och sist lyser den fast en liten stund sedan slocknar den. (alltid trott att det betyder att man stängt av magnetkontakt som annars larmar) När man öppnar dörren startar inpasseringen.
Mins ej hur det ser ut vid fel kod, tror att röd blinkar några gånger...

Vid pålarmning är det nästan tvärtom. man slår koden på manövern och stänger (en nerräkning börjar. vet ej vad den gör :( men kanske återställer inpasseringsmagneten?) sedan taggen på pp500 och kod och efter en stund lyser röd diod någon sekund och slocknar sedan. (trott att detta betyder att direktlarm nu är aktivt?)

Kommer lysdioderna att uppföra sig så om jag kopplar enligt ovan?
Kan jag också få så att röd lyser så fort den direktlarmade är aktiv och grön så fort den larmats av på pp500? Hur?

Är dessa två helt oberoende. jag undrar alltså kan man strunta i att slå kod och tag på pp500 vid pålarmning efter nedräkning och då kommer inte larmet gå när tiden räknat ner utan man har bara inte den direktlarmade aktiv?
Hur er setup är på ditt jobb kan vara på flera sätt beroende på om det är integrerat eller 2 separata system som pratar med varandra så de är inte lönt att spekulera i.

Hur vill du att det skall fungera?
Ett tips är att inte krångla till det för mycket.
 
RilleRock
B BigSwede1972 skrev:
Gick inget bra att med Dropbox!?
(jag har konto)
Är du inloggad?
 
RilleRock
Jag kommer iallafall direkt till pdf:en.
 
RilleRock RilleRock skrev:
Den ligger i denna mappen annars. [....]
Du verkar ha delat ut den på ett sådant sätt att var och en måste begära att få "gå med" i den. Men det är kanske tanken?
 
RilleRock
svartöra svartöra skrev:
Du verkar ha delat ut den på ett sådant sätt att var och en måste begära att få "gå med" i den. Men det är kanske tanken?
De blev så automatiskt när jag valde att dela en hel mapp.
Sen är det helt klart kul att se hur många som har nytta av det men inget aktivt val från min sida.
 
RilleRock RilleRock skrev:
Ser du bild under SPC Hem > Video så skall larmcentralen få bilder skickat vid larm.
Det kan ändras om de alltid skall kunna kolla bild men inte inlagt default.
Nej jag ser endast bild när jag loggar in med SPC Pro och testar kameran med "Snapshot" knappen. När jag tittar via web konfigurationen så finns ingen sådan snapshot/test knapp och den säger att kameran är offline. SPC Hem > Video visar ingen bild.

EDIT: Bilder
 
  • Skärmdump av IP-kamerans redigeringsgränssnitt med inställningsalternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av IP-kamerans webbgränssnitt med en testbild inne i en matsal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av Vanderbilt SPC-alarm system gränssnitt som visar att kamera 1 är offline.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.