Murkenlurk Murkenlurk skrev:
Men 1.5h för att montera en garderob?!?! Någon som satt ihop en pax? Det låter inte rimligt
Det tar inte 1,5 h att montera ihop en Paxstomme. Principen är ju samma som alla andra stommar, med plugg, kopplingsskruv och snäckbeslag. Det som tar tid är att montera skjutdörrar om man ska ha det.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Snailman
Så när värden åker iväg nån halvtimma för att köpa nåt han glömt, så hinner en gäst plocka isär 20 IKEA möbler, och är de fyra kan de hinna med 80 ST = hela hemmet, låter roligare än tex postitlappar på allt och mindre jobbigt.
 
  • Gilla
Wirre740 och 8 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller bakstycket så är det i fyra delar som bara verkar tryckas på plats.
Njae, sedan så skruvas ju beslag mellan dem som fyller samma funktion som spikarna på äldre versioner. Så ingen större skillnad där.
 
Fantastisk idé! För mig som monterar allt dränkt i Bostik trälim vinter blir ju detta ännu bättre och starkare. Love it!
 
richardtenggren
BirgitS
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, sedan så skruvas ju beslag mellan dem som fyller samma funktion som spikarna på äldre versioner. Så ingen större skillnad där.
Måste ju gå fortare än att spika fast bakstycket med en massa småspik.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Måste ju gå fortare än att spika fast bakstycket med en massa småspik.
Det är ju då vi Byggahusare har plockat fram klammerpistolen och på 30 sekunder slagit fast bakstycket. För eller nackdel får läsaren avgöra men det sitter fast och blir otroligt stabilt, men går knappast att demontera utan att bakstycket kan trasas sönder där klammern sitter.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Måste ju gå fortare än att spika fast bakstycket med en massa småspik.
Tja, spåren på sidan är ju där på nyare möbler också, så det är bara ungefär lika många spik som beslag som skiljer. Även om det skulle gå något lite snabbare så är det ju inte någon avgörande skillnad om man nu inte monterar stommar på ackord.

Jag drog ihop garderober från IKEA till tre sovrum för några månader sedan och det var ju inte spikandet av baksidorna som var problemet. (Det var skjutdörrarna som någon nämnde ovan. De tog en stund.)
 
tommib
Det jobbiga med pax är att hantera delarna. När man väl lagt dem på plats tar det inte många minuter att dra i alla kopplingsbeslag osv. Skjutdörrar har jag aldrig monterat men jag kan tänka mig att det är besvärligt.

Det jag tyckte var läskigast i videon var påståendet att ungdomar idag växer upp med mobiltelefon i näven och därför inte har vana att hantera en skruvmejsel. Alltså, att montera ihop en IKEA-möbel kräver i de flesta fall så väldigt lite av användaren att jag ibland tvivlar på mänskligheten när jag ser folk som inte får ihop det.

Tur att mina barn är intresserade när jag bygger i alla fall. Det blir till att handla mer barnanpassade verktyg och bygga lite i sommar tror jag....
 
  • Gilla
Wirre740 och 1 till
  • Laddar…
Murkenlurk Murkenlurk skrev:
Det låter som att en hel del möbler kommer att få ett fulare formspråk för att kunna ackommodera tekniken. Men kanske har jag fel.

Men 1.5h för att montera en garderob?!?! Någon som satt ihop en pax? Det låter inte rimligt
10-15 minuter brukar en stomme ta att få ihop om man kan montera den liggande.
 
BirgitS
När en på Ikea säger hur lång tid det tar är det väl inte väl erfarna byggare hen utgår ifrån utan hur lång tid det tar för en 20-åring som just flyttat hemifrån att göra det med en kompis/sambo.

Ingen som minns hur det var första gången ni skulle montera ihop en möbel? :thinking:
 
Jag har monterat kanske en handfull paxgarderober under min livstid. Kan inte komma ihåg att det har tagit 1,5 timmar... Möjligen 30-40 minuter första gången.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.