Vi har tidigare haft Folksam i närmare 10 år och det har inte varit några problem. Noterade dock att villkoren för försenat bagage var klart sämre än jag är "van" vid, men det kanske har ändrats hos andra bolag också. Men de har notoriskt höjt avgiften lite väl mycket varje år så sedan i höstas har vi bytt tillbaka till Trygg Hansa som blev billigare med rabatterna. Dessutom innebär det att vi har bättre försäkringsvärde på cyklarna som är värda lite mer än en svenssoncykel.
 
  • Gilla
freddan83
  • Laddar…
Var tidigare kund hos Trygg Hansa med allt, men hus och lägenhet fick flytta till Gjensidige (Villaägarna), sparade c:a 5000 per år.

Har barnen och mig själv försäkrade hos Trygg Hansa men undrar ibland varför, hoppas det funkar bra när det verkligen behövs för mindre problem ersätts inte.

Råkade ut för en olycka och fick en skada i ett finger, har gått med smärtor och dålig rörlighet i fyra år, var tyvärr ärlig och sa att det inte påverkade min inkomst/mitt arbete = 0 kr i ersättning från sjuk och olycksfall... Som amatör trodde man att man skulle få nånting för en skada som aldrig kommer läka...
 
Men har inte alla bolag samma bedömningssystem för invaliditet?

Sedan kan det säkert variera mellan handläggare om en smärre invaliditet räknas som 2% eller 5%, men reglerna som styr ifall man anses invalidiserad överhuvudtaget (=0%) inbillar jag mig är desamma.
 
Ja, invaliditetsgraden är ett gemensamt regelverk mellan alla försäkringsbolag där funktionsnedsättningen bedöms utan hänsyn till yrke eller fritidsintressen. Lyte bedöms inte.

Stringfellow har själv angett för försäkringsbolaget att skadan inte påverkar yrkesutövningen och om samma sak gäller fritidsintressen så är bedömningen korrekt. Men som alltid så handlar det ju här om att försäkringsbolagen inte vill betala mer än nödvändigt.

Däremot har man ofta i dessa försäkringar rätt till ersättning för ärr eller annat "vanprydande" vilket väl kanske i så fall kanske är mer tillämpligt för dig. Intressant i sammanhanget är ärr på kvinnor ersätts högre än på män.
 
Fast om funktionsnedsättningen skall bedömas utan hänsyn till vilket yrke man har så borde ju även en sådan skada som stringfellow har anses ge en viss funktionsnedsättning. Om han har dålig rörlighet i fingret så skulle ju de ge en väldigt stor funktionsnedsättning om han vore violinspelare i en symfoniorkester, eller finmekaniker osv.
 
Ja, förutsatt att rörligheten är försämrad som sagt.
 
hempularen skrev:
Fast om funktionsnedsättningen skall bedömas utan hänsyn till vilket yrke man har så borde ju även en sådan skada som stringfellow har anses ge en viss funktionsnedsättning. Om han har dålig rörlighet i fingret så skulle ju de ge en väldigt stor funktionsnedsättning om han vore violinspelare i en symfoniorkester, eller finmekaniker osv.
Precis. Hävdade jag också. Men tyvärr.
Som sagt. Jag gråter inte över detta, ville mer belysa att när man som lekman tror det är självklart med utbetalning är det ofta inte så.
Min pappa slet av nåt i vaden när han klippte gräset. Lång rehab men ingen ersättning pga att det ej var en plötslig oförutsedd händelse utan en "planerad rörelse."
 
Jag bestämde mig för o byta till LF, det blev ca 3600kr billigare. Hoppas jag slipper utnyttja den ;)
 
  • Gilla
Morgan1
  • Laddar…
Samt att du får återbäring varje år, beroende av hur mycket du har hos dom.
Jag fick 1700 kr tillbaka i fjol, samt 15% rabatt på försäkringarna.
 
Se där, återbäringen hade jag inte koll på
 
Kan inte motstå att svara. Jag har god insyn i försäkringsbranschen. Självklart är det så att det finns missnöjda kunder hos alla bolag. Det finns inget bolag som är bäst på allt. Just LF skiljer en del vart man bor i landet. Det är trots allt 23 olika försäkringsbolag som jobbar under samma flagga. Detsamma gäller Dina. I LF´s fall är det alltid LF Stockholm som de tittar på vilket är lite olyckligt i o m att det ute i landet generellt sett kan vara lite bättre villkor. Jag gillar det kundägda, det är inte några andra ägare som ska tjäna pengar.
 
Vi har allting hos LF så vi får 20% rabatt.
Det enda som är kvar på Trygg-hansa är barnens försäkringar, de vill man ju inte släppa på.

Dock aldrig råkat ut för något så jag har ingen mer erfarenhet än att betala fakturorna. :)
 
G Goeras skrev:
Kan inte påstå att jag igentligen är så värst insatt i det där med försäkringar men jag gick på det som min bankman sa när vi köpte hus; "Kolla och jämför åldersavdraget mellan dom olika försäkringsbolagen." Det va en av dom viktigaste punkterna enligt honom.
Har alltid haft LF på dom flesta av mina tidigare försäkringar men villaförsäkringen blev att hamna hos Folksam just pga av ovannämnda anledning.
Men kollar man här:
http://www.konsumenternas.se/forsak...om-villaforsakringar/jamfor-villaforsakringar

Så har ju LF bättre åldersavdrag än Folksam..?
 
Fairlane
Är det lönsamt för er att samla försäkringarna i ett bolag och få 10-25% rabatt?

Jag har bileni ett bolag och villan i ett annat. Flyttar jag villaförsäkringen så får jag ett sämre skydd för ungefär samma prislapp, trots rabatt. Flyttar jag bilen så blir det rejält mycket dyrare, trots rabatter. När jag jämför försäkring på bilen så har jag fått offerter på 5500-28000 kr/år i helförsäkring (ungefär samma förutsättningar). Det bolag vi har på villan vill ha 14000 kr/år för bilen. Att jag får x% rabatt hjälper inte, ftersom X inte är tillräcklilgt stort.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Är det lönsamt för er att samla försäkringarna i ett bolag och få 10-25% rabatt?

Jag har bileni ett bolag och villan i ett annat. Flyttar jag villaförsäkringen så får jag ett sämre skydd för ungefär samma prislapp, trots rabatt. Flyttar jag bilen så blir det rejält mycket dyrare, trots rabatter. När jag jämför försäkring på bilen så har jag fått offerter på 5500-28000 kr/år i helförsäkring (ungefär samma förutsättningar). Det bolag vi har på villan vill ha 14000 kr/år för bilen. Att jag får x% rabatt hjälper inte, ftersom X inte är tillräcklilgt stort.
Just LF har ju faktiskt bra och billiga försäkringar, anser jag. Då är det ju ännu bättre om man får rabatt. Sen underlättar det ju enormt att ha allt på ett ställe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.