Tjenare Calle! Vad är det för regnskog som man ser växer bakom eran tomt? Energiskog eller??

När du ändå är inne så skulle jag vilja höra med dig vad du har för NCS-kod på färgen som du använt? Gissar på NCS S 1002 Y?? Vi satsar på en vit med grå brytning i (NCS 1404-Y05R). Funderar på om en riktigt kritvit kommer att bli smutsig fort här uppe hos oss.

Perssons fixar vår grovplanering av tomten så fort som grunden är klar. Ska köra dit jord (om ni hör någon i närheten som vill bli av med jord för gräsmatta så hör av er) Vi har ju mest sand och rullsten så det är snustorrt i backen (bra för grunden men gräset kommer nog att gulna fort)  ;)

Har du fått något bra pris på Benders marksten Calle? Jag antar att det blir ljusgrå stenar eller??

 
Vaddå regnskog....erkänn...du tycker den är snygg. ;) Det är Billbäcks trädodling. Riktigt fint faktiskt.

Menar du utomhusfärgen? Har inte NCS framför mig men skall försöka kolla upp. Den beställdes från färgbutiken vid Lekhuset och det tog många försök innan vi hittade rätt. Vita färger kan lätt bli grå när ytan blir stor så arbeta inte mot det svarta håller om ni vill gå ifrån kritvitt. Ni har nog lika illa som vi med ett vit hus. På avstånd syns varken pollen eller smuts det är först när man kommer 1 meter från huset som det kan synas. Inget att bry sig om innan mossan börjar växa. Man bör dock tvätta huset 1 ggr per år.

Perssons grovplanering är mkt grov. Inte alls den finish som vi får nu med Åhs trädgårdsservice.

Markstenen köps från Ringstad bygg via Åhs och kommer på samma faktura. Har därför inte specifikt priset för markstenen. De verkar vara rätt stora på marksten från Benders så ta in en offert. Vi valde Benders bas grå. Enkel men snygg!
 
Ja nu är du igång Brodén. Om ca en månad är jag igång med grunden också förhoppningsvis. Lånade en grävare 3,5 ton i helgen och grävde massor på tomten för vägen vi ska göra. Riktigt roligt att köra grävare faktiskt........ ;D

Jo det blev puts till slut. Har varit och tittat på många hus nu Puts vs. Liggande trä och vi tyckte att det skulle bli bäst med puts. Både med avseende på underhåll och utseende......... kan inte låta bli att tycka det är så fruktansvärt stilrent med vit puts. Vi var helt inne på liggande trä efter att vi bl.a. varit hos Unosson som byggt Trivselhus 522 i simonstorp. Men efter att vi varit i Österlen och sett massa nybyggda funkishus i vit puts föll vi pladask för det. Lite dyrare men men.................

Lycka till nu Brodén med murandet och Calle med stensättningen. Jag kollar in "hemsidorna" för bilder....... ;)
 
Douglas: Var ute på Ekenryttarna i söndags och hälsade på. Passade på att svänga förbi din tomt och såg att det stod en grävare där. Tyvärr var jag inte säker på att det var eran tomt annars hade jag nog stannat till och hälsat på! Jag antar att huset i Simonstorp som ni tittade på är det som står så lägligt mellan stora vägen, järnvägen och sjön (från stan sett på vänster sida)

Puts blir nog bra på ert hus. Skönt att slippa underhållet!! ;) Men som sagt, smakar det så kostar det!! Men det drabbar ju ingen fattg som jag brukar säga! ;)

Var på tomten igår en sväng och hela grunden är i stort sett fylld med leveranser av lecablock. Det blir ju en del när de ska mura 2,60 och alla innerväggar är murade. Det blir ju tyst och svalt på soutterrängvåningen iallafall! :D
 
Ja det var min tomt som hade en gul volvo grävare på sig........ Bara att svänga förbi nästa gång.
Ja svalt och skönt i källaren låter ju vettigt, speciellt en dag som denna. Sitter på kontoret och det är ca 25 grader här >:( >:( men man ska väl inte klaga säger dom!

Ja vi tror puts blir bra. Fixade bra pris genom en kontakt så det blir inte så stor skillnad mot liggande panel.......... Vi slog till på alu-fönster också vilket inte var billigt. Vi har ritat inte otroligt mycket fönster och det fick man plikta för nu. 45000:- i tillägg! Men som sagt snyggt och underhållsfritt.........

Ja huset i Simonstorp är verkligen malplacerat. Paradis på ena sidan med egen brygga i vattnet och X2000 och Katrineholmsvägen på andra..........lite märkligt!

Lycka till med alla lecablock nu.....
 
Var tvungen att skriva mitt 200:e inlägg bara för sakens skull! Nej vars, fick leveranstid på huset idag. Huset kommer den 4:e juli, 07.00. :) :) :) Då får vi se om de kan ta sig in på vår lilla väg eller om det blir omlastning med tillhörande ekonomiskt tillägg. Det ordnar sig nog. Nedräkningen har börjat!!
 
Jaa då var bygglovet klart och byggsamråd bokat till nästa vecka. Vi tog en chansning och beställde huset på vårt förhandsbesked och efter bygglovsingenjörens åsikter :surprised:. Vi var tvungna att beställa i maj för att slippa ha vinterbygge.......... men det gick som det var tänkt..... :D Det var inte så stor chansning faktiskt för vi hade alla grannemedgivanden klara och förhandsbesked men ändå, inget skriftligt färdigt bygglov.

Båda mina tomter blev sålda nu också.......

Nu är det mycket på gång. Ska sitta och köra grävare själv i helgen för att skala av berget och gräva ur för grunden och fortsätta på mitt vägbygge. Sen kommer sprängarna från Skanska nästa vecka och ska borra i två dagar och på måndag och tisdag v.27 smäller det................ Då ska 280 kubik berg bort :)


Hur går det för er andra..........
 
Tjolahopp
Här kommer då jag som just nu bara är i planeringsstadiet ;) Vi håller som mest på att både leta vettig tomt och vettigt hus, Vi behöver ingen större yta då sonen som utbildar sig till murare ;) har eget boende och dottern är 16 och när hon är färdig MC-mekaniker om 3 år så lär hon lyfta sina vingar och flytta till eget oxå :-/

Det vi tittat på hitills är en 1-plans villa med loft från Arvidsson, vi har lite tur med att min far har byggfirma och sonen då som utbildar sig så lämpligt. Det jag tycker är det värsta i djungeln är vad man eg. ska räkna på, vad kostar det och det osv. Usch man blir alldeles snurrig :surprised:, men men snart har vi väl kommit så långt att vi hittat tomt helst i Svärtinge då ::) Jag lär nog skriva mer vartefter men tills dess ha en riktigt trevlig midsommar och lycka till med era projekt

Thessan
 
Nu är det färdigmurat och klart för gjutning av mellanbjälklaget imorgon. Var ute och fälde två björkar som annars legat för nära huset. Markarbetena/grovplaneringen av tomten fortsätter efter semestern så nu har vi lite tid på oss att fundera hur vi vill göra med nedfarten.

Hör av mig imorgon när allt är klart med plattan! :)
 
och hemsidan då ;) ?
 
Glömde det! Har faktiskt semester nu men det kommer ju att bli en hel del med huset som kommer på tisdag så jag tog faktiskt den "smala" vägen och gjorde bara en layout (se bilden nedan) på hur hemsidan. Sedan anlitade jag en gammal studiekamrat som jobbar som webprogrammerare och han lägger upp den just nu. Inom de närmaste veckorna ska väl den vara uppe tror jag! ::)
 
  • hemsidaII_copy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Känner mig tvingad att lägga ut den här bilden med. Gjutningen av mellanbjälklaget gick som smort!! Tisdag smäller det!! Nedräkningen är påbörjad!!
 
  • frdiggjutet_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Underbar utsikt!
 
Idag kom huset! Arbetet inleddes 06.00 med omlastning nere vid Kraftvägen. Kranbilen hade lyckats komma ned till vårt hus så allt gick jättesmidigt! När vi åkte därifrån på eftermiddagen var i stort sett alla takstolar på plats och vädret kanon. I brist på egen hemsida (än så länge) så lägger jag in en bild på dagens underverk här!

Snacka om lycka!!! :) :)
 
  • huset_004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Va fint hus! :) Snyggt med liggande panel ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.