Hej!

Jag saknar en tråd där vi visar upp hur vi byggt våra bastuar med material, typ av golv, aggregat, isolering osv.

Har själv tänkt bygga en bastu såsmåningom och därför har jag läst dom flesta trådar men i den här tråden tänker jag att vi postar bilder och beskriver hur man byggt sin bastu.
Vet att det finns många medlemmar på forumet som har väldigt fina bastuar☺

Väntar med spänning på första bidraget!
 
  • Gilla
miken76
  • Laddar…
Ska göra ett försök att komma ihåg hur det var för några år sedan.

Började med ett timrat skal med innermått 400x270 cm. Bastudel 200x270 cm och dusch/relax 190x270 cm. Måtten för bastun kommer av att jag ville ha plats med två bänkar 80x190 cm i vinkel, som skulle kunna användas till extra sängplatser vid behov.

Spikade fast innertaket ( furupanel):
En person som lägger taket på en timrad stuga nära en sjö, byggmaterial syns på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lade på isolering 95 mm :
Timrat skal av bastubyggnad under konstruktion med synlig isolering och stege vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reglade upp för golvet och lade lärkträtrall med "knivblads springa" emellan för ventilationens och den enkla rengöringens skull.
En person använder en skruvdragare för att fästa trall på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reglade upp mellanvägg med isolering 95 mm, på halva avståndet (=2m) och satte in bastudörr. Listade golven.
En person som arbetar på trägolvet inne i en timrad bastu, med verktyg synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lade taket med spånt och papp.
Nybyggd timmerstuga vid sjö med person som arbetar på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte in dörrar och fönster.
Nybyggd timrad bastu med plats för sängar, nära naturen och vatten, under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd timmerstuga med två synliga fönster och grönska, stege lutad mot ena väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tätning av isoleringen mot sparrarna:
Hand som spikar upp furupanel i taket av en timrad konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spika läkt:
Två personer monterar takläkten på en timrad bastubyggnad med sjö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plåt:
Person som monterar plåttak på timmerbyggnad under molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vindskivor:
Nybyggd timmerbastu med bastudörr öppen, isoleringsmaterial synligt, i skogsmiljö under byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taklister
Innertak av furupanel i vinkel mot timrade väggar i en bastubyggnad, synlig dörrkarm i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kamin (Harvia 3) och skorsten. se även i tråden "Timmerbastu och el" .
Person mäter avståndet för en skorstensinstallation i ett bastuutrymme med furupanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Duschkabin:
En person monterar en bastudörr i ett timrat utrymme med furupanel och en duschkabin synlig i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Duschhörna med öppnade glasdörrar i en träpanelbeklädd bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattenpump ( Clas O ) och varmvattenberedare ( K-Rauta 80 l) se även i tråden "Dusch i uthus på gården".

Person justerar pumpanslutningar till en svart vattenpump utomhus bredvid en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av handdusch i nyligen byggd duschhörna med vita kakelväggar och furupanel
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


KLART för bad !!! ( efter sotaren kollat och godkänt)

Timmerbastu vid en sjö med öppen dörr, skorsten på taket och omgiven av tallar och klippor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JohanEriksson79 och 12 till
  • Laddar…
Kommentarer till inlägg #2:
Springor i golvet är otroligt bra. Alltid tilluft så det räcker både till kaminen och de badande samt mycket lätt att skura av. På vintern, när vattensystemet är urtappat, är det praktiskt att kunna skölja av sig direkt i bastun och låta vattnet rinna rakt ut genom golvet. På vintern kan det vara bra med en fotpall om man sitter långt ner med fötterna på golvet.
Furupanel i Bastutaket är mindre klokt, då det kommer ganska mycket kåda neddroppande, som man kan bränna sig på. Har skrapat av några gånger, men kommer fortfarande efter 4 år :(
Duschkabinen i relax-rummet, ger ett bra skydd för väggar och golv.
 
  • Gilla
Kalle_livelong
  • Laddar…
Riktigt fint! Och mycket bra beskrivet.
Hur är lärkträt nu i färg osv? Är du nöjd med det eller skulle du valt annat material om du byggde idag?
 
Lärkträet har väl knappast ändrat färg alls. 2 brädor har fått ytsprickor med lite vassa kanter, som jag slipat ner med sandpapper. Eftersom det torkar upp mycket snabbt, så antar jag att det skulle gått lika bra med obehandlad gran eller furu. Jag valde lärk, för att det var dokumenterat hållbart mot vatten utan att det är impregnerat med extra kemikalier.
 
Trevlig idé! För att hålla nere ansträngningen blir det för min del en kort beskrivning och vidarelänkning.

Inredning av bastu med trallgolv, bastubänkar och bastuaggregat, oisolerad med ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Friliggande oisolerad friggebod med träpanel och blå dörr, intill trallgolv under uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.byggahus.se/forum/threads/sommarprojekt-bygga-bastustuga.290929/
Vedeldad bastu med trallgolv plus relaxrum i friggebodsstorlek. Allt oisolerat och utan el och vatten indraget. Byggtid en halv semester för en halvhändig person plus 5-6 hantlangardagsverken.

Återstår: Fönster och eventuellt innerväggar i relaxen. Täta fönster i bastun. Bygga altan. Dra in el och eventuellt fulfixa vatten från bostadshuset, tempererad dusch på vintern vore något...
 
Redigerat:
  • Gilla
Geckiis och 4 till
  • Laddar…
Mycket fina bidrag! Din tråd Nötgårdsgubben har jag läst ett antal gånger hehe.

En fråga, hur har du avslutat taket i bakkant? Går papper bara ner och runt råsponten?
 
Tackar! Hoppas att det inte bara var för att det var obegripligt. ;)

Tog mig friheten att svara i min egen tråd då jag gillar trådidén och hoppas att den blir mer en sammanställning av byggen än detaljdiskussioner om varje projekt. Jag vet att det är du som är TS och borde ha tolkningsföreträde, men – synd där!
 
Redigerat:
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Haha nä den är läst av i intresse för vedeldade bastuar och mkt lättförståelig☺

Helt rätt tänkt, det här ska huvudsakligen vara en sammanställning men självklart kan frågor tas upp. Alla har kanske inte en ingående projekttråd om sitt bastubygge hehe
 
Hasse: Du verkar inte ha någon luftspalt i taket. Finns det någon fuktspärr inåt? Om den inte används frekvent så gissar jag att solvärmen medför att fukten vandra in och torkar ut om det inte finns någon spärr.
 
Det finns ingen fuktspärr. Har bedömt att en sådan skulle göra större skada än nytta. Räknar med att det inte hinner bli farligt fuktigt i taket under ett bad. Timmerväggarna tar ju upp en del och det är ju varmast i taket. Avslutar alltid bastubadet med att lägga in en giva ved och öppnar fönstret i bastun och dörren mellan relax och bastu. Även om man bara använder duschen ( utan bastu) så torkar det upp på någon timme. Torkförmågan märks också när man har såpskurat golvet och det är kallt. Inga problem med torktid.
 
Låter rimmligt. Det är ju inte en kontinuerlig belastning det handlar om. Om det hadlat om en lokal som används ofta skulle det nog inte funka.
 
Kom igen nu gott folk och visa upp era bastuar! Det måste finnas fler bidrag än 2
 
Mitt bidrag. Bastun är funktionsduglig men finns lite mer att göra i relaxen/omklädningsrum
 
  • Svartmålad villa med bastu- och relaxbyggnad, terrass med sittmöbler och grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Polgara71
  • Laddar…
Fint! Hur ser den ut invändigt? Typ av golv? Al, asp eller gran på väggar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.