Hej.
Vi har installerat ett Yale Doorman v2n lås (själv). När jag stänger dörren behöver jag ge den ett litet extra tryck på slutet för att hakregeln helt ska falla ut. I slutblecket finns det justeringsmöjligheter. Mitt problem är bara att jag inte vet vart jag ska justera och åt vilket håll.
Kan någon hjälpa mig med detta?

Om man tittar på dörren utifrån är gångjärnen på höger sida.


Yale Doorman v2n lås installerat på en vit dörr med slutbleck och hakregel synliga, dörrhandtag till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett Assa Abloy lås i en dörrkarm som visar hakregel och justeringsmöjligheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Måla på med någon färg, typ "nagellack" eller tipp-ex för att se var det tar i?
 
  • Gilla
Jepppi
  • Laddar…
H hanpa skrev:
Måla på med någon färg, typ "nagellack" eller tipp-ex för att se var det tar i?

Intressant ide.
 
Tyvärr kan du inte justera blecket mer än du gjort utan du måste ta ut blecket ngn millimeter från karmen. Det kommer bli en liten glipa men det kan man lösa med lite latex.

I annat fall brukar jag byta ut slutblecket mot ett 1487-1 som är identiskt med det medföljande förutom att plösmåttet är 3mm grundare. Det ser helt klart bäst ut.
 
  • Gilla
Stickan56 och 3 till
  • Laddar…
Hur gick det? Har samma problem nämligen...
 
C chillevillen skrev:
Hur gick det? Har samma problem nämligen...
Jag justerade ut det bakre blecket lite och smörjde den lilla dubbelriktade delen som släpper ut låshaken. Använde vanligt 5-56.

Gör det någon gång ibland så fungerar det.
 
Lucky2015
sjoberg sjoberg skrev:
Jag justerade ut det bakre blecket lite och smörjde den lilla dubbelriktade delen som släpper ut låshaken. Använde vanligt 5-56.

Gör det någon gång ibland så fungerar det.
Använd inte 5-56. Använd låsfett istället till att smörja låset.
 
  • Textinstruktioner för smörjning av elektriska låshus med varning mot användning av låsspray.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad blir skillnaden?

Går det att gå över till låsfett om 5-56 redan använts?
 
Lucky2015
sjoberg sjoberg skrev:
Vad blir skillnaden?

Går det att gå över till låsfett om 5-56 redan använts?
Låssmeden och Assa sa att låsfett alltid ska användas på elektriska lås. De sa att spray dels kan tränga in i elektroniken på låset som kan ge funktionsstörningar och håller inte lika längre. De sa också att låsfett håller längre. Det var de svaren jag fick. Har gått över till låsfett och upplever att det fungerar mycket bättre.
 
  • Gilla
sjoberg
  • Laddar…
sjoberg sjoberg skrev:
Jag justerade ut det bakre blecket lite och smörjde den lilla dubbelriktade delen som släpper ut låshaken. Använde vanligt 5-56.

Gör det någon gång ibland så fungerar det.
Menar du att du smörjde den här!? Se bild Dörrlås och handtag med detalj markerad med röd cirkel för att visa var smörjning kan ha skett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
sunnis
Ett tips som jag använda på en bråkig dörr var att använda ASSA slutbleck 1487-11 eller 1487-12 beroende på bredd. Denna är fullt justerbar plösmått både uppe och nere och enklare att få till lagomt tryck i tätningslisten och samtidigt få låskistan att aktiveras.
 
Laguna Montana Laguna Montana skrev:
Menar du att du smörjde den här!? Se bild[bild]
Ja det har jag. Samt den översta...
 
  • Gilla
Laguna Montana
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Ett tips som jag använda på en bråkig dörr var att använda ASSA slutbleck 1487-11 eller 1487-12 beroende på bredd. Denna är fullt justerbar plösmått både uppe och nere och enklare att få till lagomt tryck i tätningslisten och samtidigt få låskistan att aktiveras.
Jag köpte slutblecket 1487-1 och det löste problemet! Nu är det som d ska, tack för tipset ändå!
 
  • Gilla
RolfSv
  • Laddar…
Jag har samma problem. Måste trycka till dörren utifrån och dra lite extra innifrån för att det ska gå att låsa.
Men som jag har förestått de så skulle jag lösa det om jag flyttade slutblecket lite enligt bilden?
Kan jag göra så?
 
  • Dörr med slutbleck och röda pilar som indikerar föreslagen justering för bättre dörrlåsfunktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
F fixaochtrixa skrev:
Jag har samma problem. Måste trycka till dörren utifrån och dra lite extra innifrån för att det ska gå att låsa.
Men som jag har förestått de så skulle jag lösa det om jag flyttade slutblecket lite enligt bilden?
Kan jag göra så?
Ingen aning men berätta gärna om det funkar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.