Förstår inte riktigt varifrån fallfärdigt, oanvänt och ruckel kommer. Inte från TS iallafall vad jag kan se. TS har en frigga som står för nära gränsen om den byggts idag utan grannmedgivande. Vilket den inte gjorde, utan för 30 år sen.
 
Det var mitt försök att sätta mig in i hur grannen kan uppfatta situationen.
 
Ja, fast du var ju inte först, utan det var uppe en gång tidigare. Typ #26.
 
B
Jag lånar ämnet med en liknande fråga. Har nyligen köpt hus där två grannar byggt garage samt friggebod precis på tomtgränsen till mig. Det är givetvis ingenting jag kan göra någonting åt nu, men jag funderar själv på att bygga ett garage nu. Har jag då mer rätt att bygga det nära ena grannens tomt gebom att hänvisas till dennes bygge eller måste jag snällt be om lov som om deras byggen inte finns?
 
hsd
B carlkarlin skrev:
Jag lånar ämnet med en liknande fråga. Har nyligen köpt hus där två grannar byggt garage samt friggebod precis på tomtgränsen till mig. Det är givetvis ingenting jag kan göra någonting åt nu, men jag funderar själv på att bygga ett garage nu. Har jag då mer rätt att bygga det nära ena grannens tomt gebom att hänvisas till dennes bygge eller måste jag snällt be om lov som om deras byggen inte finns?
Det enklaste sättet är att ta en dialog med grannarna och få ett godkännande från dessa innan bygglovsansökan lämnas in
 
Enklast är väl att fråga: "Är det okej med dig om jag bygger vid tomtgräns, som du har gjort?", för den moraliska rätten har du ju absolut. Tänk bara på brandskyddsavstånd mellan ditt garage och grannarnas förråd/garage. Normalt sett får man inte bygga ihop på det viset numera pga brandskyddsreglerna, så om du sätter ditt nära tomtgräns hindrar det i praktiken grannen från att göra samma sak.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Bygger man ett gemensamt hus kan man ju rellativt enkelt bygga en brandvägg i mitten. Att bygga i anslutning till ett befintligt hus är svårare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.