Är nyfiken på vad ni har för typ av tomter? Naturtomt, bergstomt, plan trädgårdstomt, etc ... ?
 
Lerpöl är det mest för närvarande, med inslag av kvicksand........och ett stenröse på ena sidan....men det blir nog bra om något år! :)
 
Äääntligen en helt plan trädgårdstomt!!! Bor i sluttning idag, evinnerligt trött på den!
 
Jesca_j skrev:
Lerpöl är det mest för närvarande, med inslag av kvicksand........och ett stenröse på ena sidan....men det blir nog bra om något år! :)
Lerpöl med inslag av kvicksand? :surprised: ;D
Låter nice 8) ;)
 
ulan skrev:
Äääntligen en helt plan trädgårdstomt!!! Bor i sluttning idag, evinnerligt trött på den!
Usch, säg inte så! Vi som är på väg att köpa en sluttningstomt (bergtomt) ! :surprised: :'(
 
Plaaaaan tomt....med en massa träd på....som skall fixas till. Helt platt är ju aldrig snyggt så skall försöka fixa till lite nivåskillnader...kolla bilder på hemsidan.

Det är lite förvirrande när ni har samma bild för övrigt, Ulan & Lilla Sandra.....kolla på http://www.animationer.dk/

så hittar ni säkert en unik och kul bild!
 
Vilken sötnos på förstasidan ... Alice! :-*
 
Jo tack...är rätt nöjd själv....hon brås på sin far nämligen ;)!
 
Nu börjar man ju fundera på om man är riktigt klok som vill ha den tomt vi vill ha ::) :p
 
Nej, för guds skull lyssna inte på vad andra har, tänk på hur du vill ha det själv....vi har varit igenom följande tomter:
- Den vi bor på nu är en stadstomt på 625 kvm, platt, liten och lättskött. Helt OK men vi önskar mera yta.

- Sen hittade vi en starkt kuperad tomt med lite sjöutsikt och massor med berg. Där tänkte vi bygga ett hus samt altaner i nivåer....det negativa var skötsel så gräs var inte att tänka på. Hade blivit skogstomt...men det kan ju vara snyggt. Detta blev inte av pga oseriös byggfirma.

- Sen hittade vi en åkertomt, svagt sluttande med fantastisk utsikt över en sjö. 6000 kvm....världens jobb att klippa gräs mm....grannarna överklagade och processen fortgår fortfarande....än så länge har vi fått rätt....

- Nu har vi till slut hittade ett mellanläge, plan tomt 3000 kvm med ca 300 m till en badsjö, affär och massa barnfamiljer runt om. Det blir nog en del gräs att klippa men det känns överkomligt. Det som jag saknar lite är berg....funderar på att "plantera" en mängd stora stenar på tomt som utsmyckning.

- Alla tomter har sina kvaliteter....vi är lite praktiska av oss och väljer därför en platt tomt kontra en kuperad men då får man tulla på utsikt mm.
 
Sant! :)
Fördelen med en bergstomt är ju det höga läget, och nackdelen med en bergstomt är det höga(kuperade) läget ::)

1475 kvm känns ju lagom stort, men frågan är hur man anlägger en gräsmatta på ett berg ::) (ja, jag är lite korkad och fatta inte sånt ;D) ?

Vi ska ut å kika på några fler tomter idag så vi inte låser fast oss allt för mycket på just den här tomten. Ska bli spännande att se vad byggcentralen säger om markarbetet. Får veta först i nästa vecka.

Sambons far (som är elektriker) var ute å kikade på tomten igen och tyckte vi skulle dra upp sprängningskostnaden i vår kalkyl till 200.000 (har 90.000 kr nu). Sen var jag osäker på om de 500.000 kr jag räknat för grund och souterrängvåning även rymmer grovplanering - annars är det ju + 150.000 kr.

Fan, det är dyrt med bergstomt! ;D
 
Vi har en helt underbart bergig tomt. (ja, lillsandra, du vet ju hur det ser ut i området). Visst, det är svårt att hitta ett hus i katalogerna, men oj vad fint det kommer att bli när det blir klart!

För oss som fullkomligt lägger ner vårt liv i trädgård och älskar tanken på ett hem - både ute och inne - var en kuperad tomt en självklarhet. Det är så mycket mer inspirerande med kuperad mark och ofta mer avskilt.

Kostnaden som kan komma genom lite extra arbete vid grunden känns som småpotatis med tanke på att vi bygger vårt hem för livet!

Smaken är olika, men jag skulle aldrig vilja bo på en plan tomt.
 
Calle Anka skrev:
Plaaaaan tomt....med en massa träd på....som skall fixas till. Helt platt är ju aldrig snyggt så skall försöka fixa till lite nivåskillnader...kolla bilder på hemsidan.

Det är lite förvirrande när ni har samma bild för övrigt, Ulan & Lilla Sandra.....kolla på [länk]

så hittar ni säkert en unik och kul bild!
Hmm, min "logga" var ju unik när jag började hacka på detta underbara forum!! :D

Calle, du har skiftat logga eller? Den verkar unik, vilket land är det?? ;)

Skämt åt sido, tomten kan se ut och vara hur den vill, bara man trivs med den själv. Sedan går det ju att göra massor för att förändra den efter hand. Funderar på att terassera min en aning?!
 
Yeah you betcha! American Dream comes true! ;D
OK du är förlåten om du var först....det är alltså LillaSandra som snyltar på ditt renommé!?

Håller iaf med dig gällande tomten...det är upp till en själv...och vad man gör med tomten. Det svåra är alltid att föreställa sig INNAN hur det ser ut EFTER.

Det brukar förvåna en hel del när man tittar på gamla bilder....vilken förvandling det kan bli.

Min tanke är att bygga upp en stödmur mot gatan för att få lite fall och som du säger terasser....men det blir mycket utfyllnad eftersom jag har 0 i höjdskillnad som det är just nu....
 
Sorry, inte meningen att nalla på någons figur!
men med tanke på hur få figurer det fanns att välja med i förhållande till antalet medlemmar så var det svårt att undvika :-/ ;D Sorry ulan, men du får leva med det 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.