-RB- -RB- skrev:
M****s Asterhag?
Nej.
 
Sopkärl täckta av snö på natten med SMS-påminnelse från NSR om tömning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


NSR är snälla nog och skickar sms så man ska komma ihåg att ställa fram sopkärlet. Denna gång kändes det lite optimistiskt! :rolleyes:
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Person monterar gasledning med kopparrör och verktyg i renoverat kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av gas

Köket kommer att få gashäll och här ser vi hur installationen av själva anläggningen har påbörjats. Det finns vissa saker som jag inte ger mig i kast med själv, och gasinstallationen är en av dem!

Just när det gällde gas var Josefin väldigt tydlig, det blir ingen gas i huset. Men nu när läget var som läget var, så öppnade sig den dörren. Inget ont som inte etc etc, ni vet :)

Det blir ett rejält hål i väggen där kopparrör som ligger i ett yttre prisolrör dras igenom.

Är inte gas farligt då? Inte speciellt. Själva gasolflaskorna står utomhus, om det skulle läcka sprids gasolen snabbt med luften utanför och kan inte brinna. Läcker det i själva röret in i huset kommer det att ”rinna” ut utomhus.

Inne i skåpet sitter en avstängningskran som man kommer åt från sidan som vetter mot själva vardagsrummet.

 
  • Gilla
Biggie och 1 till
  • Laddar…
En rödbrun katt vilar på en människas ben och har ett GPS-halsband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer ett inlägg som tidsmässigt ligger lite fel. Men när vi flyttade till huset tillsammans med vår katthane hade han levt hela sitt liv som innekatt. Om det är svårt att lära gamla hundar att sitta är det inte svårt att lära katter att gå ut!

Första gångerna var han dock väldigt skeptisk. Han stor på gräsmatten och verkade njuta av litet, lite fundersam på vad det här gröna egentligen var för något. Går det att äta tro? Så plötsligt såg han oss och verkade tänka "oj, jag får ju inte var här" och spring in i huset.

Men eftersom vi både gillar teknik och var rädda om vår katt köpte vi ett GPS-handband från företaget gpser.se. Rent tekniskt fungerade spårningen ganska fint, även om jag fick det utbytt en gång och vi aldrig fick igång alla funktioner riktigt.

Själv enheten var lite klumpig och hade batteritid för knappt 2 dygn. Kiba verkade inte störa sig på den överhuvudtaget, utan buffade glatt när man tog på henom den.

Tre intressanta iakttagelser:
- Katten gick utan problem över en mil om dagen, ofta upp emot 1.5 mil. Det är ganska ordentligt marscherat för en gammal katt.
- Han gick aldrig bort mot järnvägen, och även om han gick upp mot stora vägen, var han nästan aldrig framme vid den och gick bara över den vid något enstaka tillfälle.
- Han använder kattluckan när ingen är hemma, men om någon är hemma föredrar han att man öppnar dörren för att släppa ut honom.

En regnig natt kom han hem, utan halsbandet. Dagen efter gick jag till huset där jag enligt spårningen såg att handbandet låg och försökte förklara mig. Ni kan ju själva tänka er:

- Hej, jag har ett spårningshalsband på min katt, så jag vet att han var i er trädgård igår, men han tappade sitt halsband, det verkar ligga vid ert växthus, är det okej att jag går och kollar.

Grannen var väldigt tveksam tills han insåg att det jag var som köpt Kajs hus och plötsligt var han väldigt trevlig och hjälpsam. Vi hittade dock inte halsbandet, utan han ringde en tid senare och hade hittar halsband och sändare en 10-15 meter bort.
 
  • Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Här kommer ett inlägg som tidsmässigt ligger lite fel. Men när vi flyttade till huset tillsammans med vår katthane hade han levt hela sitt liv som innekatt. Om det är svårt att lära gamla hundar att sitta är det inte svårt att lära katter att gå ut!

Första gångerna var han dock väldigt skeptisk. Han stor på gräsmatten och verkade njuta av litet, lite fundersam på vad det här gröna egentligen var för något. Går det att äta tro? Så plötsligt såg han oss och verkade tänka "oj, jag får ju inte var här" och spring in i huset.

Men eftersom vi både gillar teknik och var rädda om vår katt köpte vi ett GPS-handband från företaget gpser.se. Rent tekniskt fungerade spårningen ganska fint, även om jag fick det utbytt en gång och vi aldrig fick igång alla funktioner riktigt.

Själv enheten var lite klumpig och hade batteritid för knappt 2 dygn. Kiba verkade inte störa sig på den överhuvudtaget, utan buffade glatt när man tog på henom den.

Tre intressanta iakttagelser:
- Katten gick utan problem över en mil om dagen, ofta upp emot 1.5 mil. Det är ganska ordentligt marscherat för en gammal katt.
- Han gick aldrig bort mot järnvägen, och även om han gick upp mot stora vägen, var han nästan aldrig framme vid den och gick bara över den vid något enstaka tillfälle.
- Han använder kattluckan när ingen är hemma, men om någon är hemma föredrar han att man öppnar dörren för att släppa ut honom.

En regnig natt kom han hem, utan halsbandet. Dagen efter gick jag till huset där jag enligt spårningen såg att handbandet låg och försökte förklara mig. Ni kan ju själva tänka er:

- Hej, jag har ett spårningshalsband på min katt, så jag vet att han var i er trädgård igår, men han tappade sitt halsband, det verkar ligga vid ert växthus, är det okej att jag går och kollar.

Grannen var väldigt tveksam tills han insåg att det jag var som köpt Kajs hus och plötsligt var han väldigt trevlig och hjälpsam. Vi hittade dock inte halsbandet, utan han ringde en tid senare och hade hittar halsband och sändare en 10-15 meter bort.
Har också en 3 år gammal innekatt som om 3 veckor ska flytta till hus, ska bli intressant :rolleyes:
Innekatt ligger avslappnat i en öppen, svart väska, tittar fram med sina blå ögon mot kameran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alnervik och 2 till
  • Laddar…
Vill bara notera att man behöver två hoar. Grannen satte in en liten rund ho, hon menade att det var ju ändå aldrig något annat än ett par träbestick där. Hon glömde att man diskar plåtar, stora stekpannor och sådant för hand... Och hon glömde att man ibland vill blötlägga saker i en stor ho, men kommer på att man behöver använda kranen. Det stod alltid en stor balja på bänken.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Vill bara notera att man behöver två hoar. Grannen satte in en liten rund ho, hon menade att det var ju ändå aldrig något annat än ett par träbestick där. Hon glömde att man diskar plåtar, stora stekpannor och sådant för hand... Och hon glömde att man ibland vill blötlägga saker i en stor ho, men kommer på att man behöver använda kranen. Det stod alltid en stor balja på bänken.
Tror du det fungerar med en pytteliten, grund utslagsho?
 
I min serie av "Vad har hänt med Anders hus" är vi nu framme vid höststormarna 2015.

Skadat tak med trasiga plåtbitar efter höststormen Gorm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I sammanhanget ska man inte klaga allt för mycket, det är många som råkade värre ut. Men Gorm satte ett avtryck även på Fiskalsgatan. Suck.
 
Bara det är två hoar gör det inget om en är pytteliten. Personlig erfarenhet :)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Ett inlägg i nutid, eftersom jag inte kan vänta med att skriva om det. Har länge haft en idé om att sätta ledlist på ovansidan av takstolarna. För ett tag sedan hittade jag Neopixels hos m.nu och tänkte att ja, det blir riktigt, riktigt coolt.

Neopixels är alltså en vanlig ledtejp med den lilla egenskapen att man kan styra varje enskild diod, både RGB eller vitt ljus men även ljusstyrka.

För någon vecka sedan hakade jag på deras rabattkampanj och beställde hem några meter ledtejp. Det finns olika varianter där skillnaden är hur många dioder det är per meter, jag beställde med 30 resp 60 dioder per meter. Idag kom min kompis Andreas och hjälpt mig att få igång dem och styrningen via en Arduino.

Detta exempel består av totalt 4 meter med 30 dioder per meter. Jag kommer att komplettera så att de når hela takstolens längd och i mitten, där taket är som högst, kommer jag att sätta in en bit med 60 dioder per meter. Anledningen att jag försöker hålla med till 30 annars är givetvis kostnaden. I ytterkanterna kommer jag antagligen att sänka ljusstyrkan lite för att få en jämnare effekt över hela taket.

Tänk på att kameran inte är världsbäst på att fånga den verkliga effekten och att detta enbart är med en takstol! Här kör jag ett standardprogram för att funktionstesta slingan, givetvis kommer man inte att använda det till så galna effekter vardagsvis.

Takstolar upplysta med Neopixel LED-tejp i grönt och blått, funktionstest med Arduino-styrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två färger samtidigt. Kan det betyda att det ringer på dörren?

LED-list monterad på takstolar som avger blått och vitt ljus i ett mörklagt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbetsbelysning över köksbordet?

LED-lister monterade på takstolar som ger ett stämningsfullt ljus med varierande färg i ett underkonstruktionsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästan helt vitt. Det lyser upp rummet mer än man kan tro!

Takstolar upplysta av Neopixel LED-tejp i olika färger för att skapa en effektfull belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färgerna är mycket vilsammare/snygga än de tidigare RGB lister som jag använt.




(Ja, det är olika videos)

Praktiska användningsområden förutom vardagsbelysning och mys, är visuell markering när tvätten är klar, det ringer på dörren etc. En del "lek" som "Flugan flyger runt taket" kanske också blir av, om Andreas står ut länge nog ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
1 december 2015. Snart julafton. Just denna dagen kom det massor av paket. Efter nästan 2 månaders väntan kom centraldammsugaren. Produkten som ”finns i lager för omgående leverans” tog lite tid att få trots allt. Säljaren var ledsen och de skickade faktiskt ett rörpaket, så jag kunde bygga in rören, men oacceptabel leveranstid.

En kartong för en Nilfisk Supreme All-in-1 centraldammsugare i en korridor med andra förpackningar ovanpå och bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Centraldammsugare monterad på vägg i källare, sladdar och slang synlig, modell Nilfisk Supreme 150.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hursomhelst, nu sitter där på väggen där i källaren. Har provkört den, fast högst temporärt.

De andra paketen? Det var den vanliga leveransen från m.nu och ett paket från Matsmart. Mer om de paketen i ett annat inlägg.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Färgprover och produktbroschyr för olika värmeelement, inklusive Purmo Paros i Metal Grey.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var dags att titta på element till sovrummet källaren. Hur kommer det sig att element överlag är ganska tråkiga och fula? Jag behöver sätta upp två element och började kika runt på olika alternativ. Som vanligt är Google din vän och jag hittade snabbt Purmo Paros vid en bildsökning.

Fem olika väggmonterade element i rad mot en betongvägg, det högsta till höger i Metal Grey.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Paros, elementet längst till höger, sitter snart i min källare.

Färgprover för element i Metal Alu, Metal Black och Metal Grey, från en produktkatalog.
Valet föll så småningom på Metal Grey.

Fick ett riktigt bra pris via Bygghemma, det var rejält under listpriset så jag slog till direkt. Beställde innan jul och det tog lite extra tid med tanke på att de stängde fabriken för jul och nyårshelgerna. Men det gjorde ingenting, elementen stod i förpackning nästan ett år i källaren innan de monterades upp.

Att tänka på att anslutningarna inte följer svensk standard, vilket gjorde att det var lite lurigt att få tag på rätt delar för att koppla in dem.
 
Temporär reparation med genomskinlig plast på ett skadat uterumstak med gammalt tegeltak i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under stormen Gorm blåste taket på uterummet sönder. Nu är det lagat.

Hela taket är i dåligt skick och jag kommer att försöka byta ut det när det är lite bättre väder. Men just nu är det en temporär lagning som är gjort på allra enklaste och framförallt, billigaste sättet. Snart två år senare är taket fortfarande inte bytt, men nu är planerna lite mer avancerade.

Men visst ser världen lita annorlunda ut när man står på en stege – vilken utsikt!

Temporär lagning av ett uterumstak med utsikt över bostadsområde från en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sista veckan med pelletspanna, därefter är det slut på en epok. Efter många hembesök av leverantörer och många timmar här på Byggahus och andra sajter föll valet på en CTC maskin. Allting levererades på studs innan jul och står nu i huset och bara väntar. Under tiden gräver jag fundament för utomhusdelen.

Gamla pelletspannan med matningsrör och stor behållare full av pellets i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oljepanna från 1978 som är ombyggd med pelletsbrännare. Lägg märke till lagningen av matningsröret.

Gammal pelletspanna med matningsrör och pelletsförråd, inklusive verktyg och styrenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den förhatliga styrenheten som visar E2 eller E3 när den strular.

En stor behållare fylld med ljusa träpellets i ett pannrum, väntar på att användas i en pelletspanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kolla så mycket pellets! Nu på vintern räcker denna mängd några dagar, max en vecka. På sommaren en månad.

Ny CTC värmepanna i förpackning, väntande på installation, säkrad med träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kylskåpet... eh... jag menar den nya CTC pannan som ska installeras.

 
För några dagar sedan dök det upp en annons på Facebook om någon som sålde en jordglobsbar i Ramlösa, som mitt ex faktiskt tipsade om. Jag har ju tidigare varit på jakt efter en sådan, och när jag nu fick chansen att lägga vantarna på en äldre, charmig jordglob var det bara att slå till.

Troligen den lökigaste pryl som jag någonsin kommer att ta in i detta hus, men den är samtidigt förbannat cool! Eller vad säger du? Diskussionerna gick ganska höga på Facebook när jag la ut bilderna, mestadels positiva kommentarer. :)

Närbild på en vintage jordglobsbar med detaljerade astrologiska illustrationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Antik jordglobsbar med detaljerade illustrationer av änglar och latinska inskriptioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen äldre jordglobsbar med tomma flaskhyllor inne i globen, vy ovanifrån där en hand lyfter på det övre halvklotet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vintage jordglobsbar med kartmotiv och klassiska illustrationer, placerad i ett rörigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre charmig jordglobsbar med rika illustrationer, öppen halvklotformad topp, stående i ett orenoverat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.