AndersPS AndersPS skrev:
När jag fick se bilderna fick jag en varm känsla av att här vill jag bo! Två sekunder senare insåg jag att vänta, det är ju det jag har gjort! :D

Fotografen Jimmy var väldigt duktig och tog god tid på sig, jag tycker det är mycket, mycket bra bilder, även om de ibland är lite bättre än verkligheten... ;)
Mycket fin lgh och känslan förstår jag, man ser lgh med nya ögon när det är bortplockat och stylat och fina bilder. Min far sa när han såg försäljningsbilderna från vår lgh, varför ska ni flytta den är ju jättefin. Köp den igen ;)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
N Nillea skrev:
Mycket fin lgh och känslan förstår jag, man ser lgh med nya ögon när det är bortplockat och stylat och fina bilder. Min far sa när han såg försäljningsbilderna från vår lgh, varför ska ni flytta den är ju jättefin. Köp den igen ;)
Haha, ja, det är lite den känslan som man får! Håller helt med!

I mitt fall blev det ju lite mer skarpt läge, eftersom vi separerade precis efter försäljningen var avslutad. Hade lägenheten fortfarande varit min hade det kanske blivit så att vi sålt huset med förlust (eftersom vi var mitt i renoveringen) och jag flyttat tillbaks till lägenheten. Men nu fanns inte det som ett alternativ.
 
Källarpannrum med en pelletspanna visande felkod, anslutna rör och en behållare med pellets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vaknade i natt kl 4 den 4 november. Kallt. Lite för kallt. Pallrar mig ner i källaren och tittat till pannan. E3. Felkod. Det är uppenbart ett bra tag sedan den stannade, temperaturen var 30 grader istället för 7o. Fixa och starta upp den på nytt, börjar leta efter en extra filt… #livetmedhus #fiskalsgatan #lyxliv
 
  • Gilla
Wirre740 och 1 till
  • Laddar…
Betonggolv med två hål borrade för rörinstallation, text markerar tid och hålens storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingen granne att störa

Det är skönt att bo i hus, då kan man borra i betongen även om klockan är mycket. ‪#‎boihusutanatthagrannarsåmankanborraibetongenpånatten‬ ‪#‎föregåendehashtaggkommeratttrendasnart‬
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Även postat i kategorin Kök -- frågeställning i nutid.

Jag bygger nytt kök/vardagsrum i öppen planlösning och kommer att ha en ganska stor köksö som en del av denna. Den blir dubbelt skåpsdjup (120 cm) och cirka 380 cm lång. I vänster sidan avslutas den mot matplats, i högra sidan mot ett fönster. Själva köksbänken kommer att fortsätta ut i samma nivå som fönsterbräda.

På utsidan (överst på skissen) mot vardagsrummet blir det breda 120 cm lådor och på insidan blir det smala 60 skåp. Bakom (i nederkant av skisserna) är det högskåp samt kyl/frys och ugn. Utanför skissen till vänster blir det förvaring av porslin etc.

Vill gärna få in en stor ho (50-55 cm) samt en liten mindre. Funderar lite på hur jag ska disponera ytan.

Förslag 1.
Skiss av kökslayout med köksö, placering av diskmaskin, stora och lilla hoar, samt arbetsyta och häll nära fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diskmaskinen längst ut mot hörnet, känns som en bra placering med tanke på att matplatsen är där och att förvaringen av porslin är mot den sidan. Det blir också 70-80 cm avställningsyta på hörnet, kan vara bra eftersom kylskåpet står precis bakom.

Nackdelen är att den lilla diskhon måste placeras till höger om och det blir mindre arbetsyta mellan hällen och diskhon.

Förslag 2.
Skiss av köksö med placering av stor och liten ho, diskmaskin, arbetsyta och häll nära ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flytta in diskmaskinen mer mot mitten vilket gör att den lilla diskhon kan vara på vänster sida, ovanpå den platsen där diskmaskinen tidigare stod. Den stora fördelen är att jag får en bättre arbetsyta mellan hoarna och hällen.
Nackdelen är att diskmaskinen hamnar "mitt i" köket och att avställningsytan på hörnet blir lite mindre.

Spontana tankar? Andra idéer?
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Rent spontant tycker jag förslag nr2!
 
Biggie Biggie skrev:
Rent spontant tycker jag förslag nr2!
Du tror inte det stör att diskmaskinen är mitt inne i köket?
 
Hemmakatten
Förslag 2 anser jag är det bästa av den enkla anledningen att man står på vänster sida om diskmaskinen om man är högerhänt när man plockar i och ur.

Måste ni ha den lilla hon. Har svårt att se användningsområde för hon. Den är för liten för att skala potatis och morötter i då skalet kommer att hamna utanför. Den är för liten för att hälla av vattnet från en stor pastagryta mm. Räcker det inte med den stora hon?
 
AndersPS AndersPS skrev:
Du tror inte det stör att diskmaskinen är mitt inne i köket?
Det kan ju vara en nackdel om man vill ställa in saker samtidigt som man utnyttjar arbetsytan, men o andra sidan så är ju 140 bättre än 90, svårt hehe
 
Jag va väldigt inne på en ho utav samma modell du vill ha, men efter många om och men så blev det en större modell i singel variant, och sen köpte jag ett inlägg som man kan använda som en extra ho vid behov.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Måste ni ha den lilla hon. Har svårt att se användningsområde för hon. Den är för liten för att skala potatis och morötter i då skalet kommer att hamna utanför. Den är för liten för att hälla av vattnet från en stor pastagryta mm. Räcker det inte med den stora hon?
Ärligt talat är det nog av tradition. Har alltid haft två och tänker att det är praktiskt, men det kanske inte är något man egentligen behöver.
 
Avloppsspolningsfordon parkerade utanför ett hus, redo för underhållsspolning av avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En dag när jag stod och duschade var det lite extra blött om fötterna. Tänkte inte mer på det och när jag stängde kranen rann det snabbt undan. Dagen efter blev jag lite mer fundersam. Dags att ringa hjälp och samtidigt passa på att fotografera avloppen.

Eftersom det inte var helt stopp kunde jag boka det som underhållsspolning till nästan halva priset jämfört med om det varit stopp och jag behöver ha ut dem direkt. Killen som var här förstod sig däremot inte på oljefiltret i pannrummet och kunde inte spola där :D
 
  • Gilla
Wirre740 och 1 till
  • Laddar…
Överbefylld rörsektion av pelletspanna med synliga pellets, indikerande driftproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hösten 2015 var en ständig kamp med pelletspannan. Här har den stannat men ändå fortsatt att mata in pellets, så hela röret fyllts. Inte optimalt.

Pannan var en oljepanna från 1978 som byggdes om till pellets 2005. Den hade alltså några åt på nacken och började mer eller mindre leva sitt egna liv. Efter lite experimenterande insåg jag att pellets från Bauhaus ökade mängden fel med flera hundra procent. Det var ju bara synd att jag hade en hel pall sådan.

Började också fundera över hur kul det var om pannan går sönder mitt i vintern och man står utan värme. Burr. Tankarna på att byta värmesystem började växa, och det snabbt!

Tittade på att byta ut det till en modern pelletspanna, men det är mycket jobb med pellets, även om det är smidigare med en ny anläggning. Till slut föll valet på att installera en Luft/vattenpump och jag började ta in offerter.

Totalt var det 13 leverantörer på plats och tittade, varav jag fick 3 offerter! En firma ringde jag 3 gånger för att jaga på offert, utan att få någon.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Efter en ganska lång paus nere i källaren är det dags att ta tag i det igen. Väntar in hantverkare och material för att jobba vidare på ovanvåningen.

Denna omgång gäller det att få upp skjutdörren och regla upp de väggarna längs de två långsidorna av rummet. De två teglade väggarna lämnar jag som de är. Lite 70-tal ska väl ändå bevaras

Renoveringsarbete i källare med tegelväggar, stålreglar och karm till skjutdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt i källare med tegelväggar, stålreglar och påbörjad skjutdörrskarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade tyvärr inga bättre före-bilder än dessa.


Renoveringsprojekt i källare med stålreglar för skjutdörr uppställda längs en betong- och tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stålreglar längs innerväggen.

En källarrenovering med nyinstallerade stålreglar och karm för en skjutdörr mot tegelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggmaterial och verktyg på golv, inklusive stålreglar och trä som bildar karmen till en skjutdörr i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi började bygga karmen till skjutdörren.


Renoveringsarbete med stålreglar och karm för skjutdörr intill en tegelvägg och isolerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Karmen på plats. Än så länge hade jag dock ingen dörr att stoppa i karmen.

Namnet "Asterhag" skrivet för hand på en källarvägg med en leende gubbe ritad nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack till Asterhag som var och "hjälpte" till.

Jag har använt organiskt material mot innerväggen, vilket ska fungera.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
M****s Asterhag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.