Det blir ju riktigt snyggt! Fräscha färger!!! Vilken typ av grå har du på väggarna? Jag ska också ha grå men har ännu inte bestämt vilken nyans.
 
Redigerat:
Ja, vi är riktigt nöjda med färgerna.

Färgen köpte vi på colorama, en "varm" betonggrå. Typ.

En vit färgburksetikett med specifikationer för en varm betonggrå färg, NCS S 4502-Y, från Colorama.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tänk på att kyl och frys behöver ventileras i överkant. Får de inte tillräcklig ventilation (ca 5 cm) så håller de inte lika länge och dessutom godkänns inte reklamationen om de skulle gå sönder inom garantitiden.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Nu hoppas jag innerligt att säljaren har tänkt på det, då det va hennes förslag. Nu är där 3,5cm. Kommer vara lite mellanrum mellan kyl o frys, och mellan frys och vägg. Har även ventilerade överskåp och kommer göra någon ventilation mellan överskåp och tak.
 
MultiMan
Värmen som kyl och frys genererar måste avledas på ett effektivt sätt, annars sjunker både effektivitet och livslängd. Beroende på hur ni använder skåpen kan det blir rätt stora mängder.

Jag tycker det ser alldeles för lite ut om ni tänker förlita er på vanlig konvektion. Jag har 15cm och mina har levt och fungerat bra i över 19 år nu.
 
BirgitS
JLyck JLyck skrev:
Nu hoppas jag innerligt att säljaren har tänkt på det, då det va hennes förslag. Nu är där 3,5cm. Kommer vara lite mellanrum mellan kyl o frys, och mellan frys och vägg. Har även ventilerade överskåp och kommer göra någon ventilation mellan överskåp och tak.
I någon av instruktionerna till vår kyl och frys (14 år gamla) står det att det ska vara öppet 5 cm längs hela bredden, dvs 60 cm. Någon cm mellanrum mellan kyl och frys hjälper nog inte så mycket eftersom luften värms upp på baksidan och sen stiger uppåt.
 
richardtenggren
Till saken hör ju att dessa överskåp har en öppning för att kyl/frys ska få tillräcklig ventilation. Jag tror inte TS är den ende med denna lösning, så han kan nog simma lugnt.
Luften kommer att stiga efter väggen och komma ut ovan skåpen, att det är 35 mm till taket lär vara irrelevant då det är en bred öppning. :)
 
Som sagt, tanken är att göra någon ventilations variant över dom överskåpen och högskåpet, eventuellt låta det vara helt öppet vilket förmodligen blir det minst krävande. Pissigt att städa dock med en springa på 35mm, men det är fruns bekymmer.

Lyckades med den stora bedriften nu ikväll att dels montera diskmaskinen och tillhörande lucka. Den andra bedriften var att dra en skruv nätt och fint genom täcksidan när diskmaskinen skulle skruvas fast. Knappt synligt, bara spetsen på skruven som gick lite väl långt ut. Men vetskapen om det kommer göra mig galen. :worried:
Kök under renovering med öppna lådor, nya vitvaror och verktyg på arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detail of a kitchen cabinet with a barely visible screw tip protruding through the panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ni får zooma in på bilden för att hitta den.
 
Gav mig på att lägga en fog av tec 7. Gick sådär, trodde jag va stadigare på sprutan. Blev smått (läs mycket) ojämnt. Försökte skrapa bort, men det är så satans kletigt trots rikligt med såpvatten. Fick iaf till en "hyffsad" fog, verkligen inte fackmannamässigt utseende.
 
JLyck JLyck skrev:
Gav mig på att lägga en fog av tec 7. Gick sådär, trodde jag va stadigare på sprutan. Blev smått (läs mycket) ojämnt. Försökte skrapa bort, men det är så satans kletigt trots rikligt med såpvatten. Fick iaf till en "hyffsad" fog, verkligen inte fackmannamässigt utseende.
Håll huvudet högt, skrapa bort imorgon och lägg en ny!:cool::rofl:
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Haha, annars tänker jag att det får vara min "signering" på köket. Lite osugen på att lägga 3m fog igen, och nog bara jag som kommer se/reta mig på det. :worried:
 
Det kan man ju iofs förstå!:D Om inte annat så lär du dig att leva med den, kanske till och med gilla den:crysmile:

Måste fråga hur du löser dosan till tryckknappen ovanför diskmaskinen, set ut som att den kom mitt i skarven på stänkskyddet, hur tjock är skivan och hur gör du med nivåskillnaden?
 
Största missen hittintills i köket. Jag glömde säga till elektrikern att han skulle flytta den dosan när han va här. Märkte misstaget när väggplattan kom upp. Dosan är justerbar, så nivåskillnaden är inga problem. Sen kommer där ett dörrfoder som kommer ligga an mot tryckknappen, så det kommer bara synas en liten glipa ovanför och under. Kommer lägga en mjukfog där.

Väggplattan är 16mm tjock.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Hur går det? Blir det nån mat lagad i nya köket ännu?:rofl:
 
Biggie Biggie skrev:
Hur går det? Blir det nån mat lagad i nya köket ännu?:rofl:
Vart lite småseg de senaste dagarna på att uppdatera, men nu när man gått på 8veckors ledigt så finns där tid och ork igen för att fortsätta. Efter idag kan mat börjas lagas igen. :) Elektrikern har varit här idag från morgon till eftermiddag.

Har även under de senaste dagarna fått upp panel och hörnskåpssektionen. Blev en del borrande då där sitter nån plåt under fönstren. Tillslut fick panelen limmas upp.
Renoverat kök med halvfärdig väggpanel och markerade borrhål under ett fönster, rördragningar pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hörn av ett rum under renovering med nyuppsatt träpanel och ett fönster, samt nyinstallerade rörledningar och ventiler vid golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade köksväggpaneler framför ett fönster med synlig laservattenpass och borr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En vägg med nyinstallerad vit panel som delvis skymmer ett fönster med utsikt mot en trädgård och verktyg på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete i kök med verktyg och byggmaterial framför fönster, stege till vänster och väggklocka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsstadiet av ett kök med vit panel, kvarvarande verktyg och ett ej färdigställt hörnskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat kök med nytt hörnskåp och lådsektion nära fönster, oavslutade installationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När allt var på plats och rörmokaren var här och drog nya rör till vasken kommer frun och säger "kommer den understa lådan kunna gå förbi elementet?" Självklart är svaret nej på den frågan. Ja, ni ser själva. Lite tight, dock beställde röris ett nytt mindre element och han kommer förlänga dom uppkommande rören. Men mindre roligt att lägga pengar på.
Närbild på en vit kökslåda som inte kan öppnas helt på grund av ett hinder, vilket illustrerar problemet beskrivet i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag som sagt har elekriker varit här hela dagen och kopplat in lampor, uttag, nya säkringsgrupper osv.

Omonterat vitkök under renovering med skåpstommar, bänkskiva och öppen diskbänksunderskåp synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av kök med ouppackade vitvaror och verktyg, samt nyinstallerad panel och skåpssektioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök under renovering med marmorbänk, diskho, LED-belysning under överskåp och installationsmaterial på arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick även hem fläkten idag och nu ikväll kom farsan och hjälpte mig ställa ugn och micro på plats. La även hällen på plats.

Ny köksfläkt i kartong framför en stege i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök under renovering med nyinstallerad ugn, mikrovågsugn och kylskåp intill vit skåpsektion och pall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad induktionshäll i kök med vit marmormönstrad stänkskydd och ljusa skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4star och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.