Jag har till slut tröttnat helt på Biltemagrovdammsugaren och beslutat mig för att investera i ngt rejält. Jag tänkte handla för ca 3000 men kan, om det finns mkt att vinna, tänka mig att sträcka mig till 5000. Jag kommer framförallt använda dammsugaren till rengöring av allsköns stora utrymmen på gården (verkstad, stall etc) men även då och då i uterum och runt pool. Jag vill såklart att den ska funka att använda med olika verktyg vid renovering men det kommer inte vara den primära användningen.

Mkt tacksam för tips!
 
Har en Festool CTL26 sedan några år tillbaka.
Inte billig, men levererar varje gång.

Borde gå att få tag på runt 5000:- från tex. Tyskland.
Kolla här: www.idealo.de för priser.

Sen finns det säkerligen mindre dyra dammsugare som förmodligen också funkar väldigt bra. Bosch har några som ser intressanta ut.
Innan denna hade vi en ~1000:- Kärcher från Coop, den fick man putta in färgflagorna i....
 
Begangnad Dustcontrol eller Pullman. Finns reservdelar och tillfredställande prestanda.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag håller med Nils82 ovan, låter perfekt för de användningsområden du nämner. De dyker upp begagnade med jämna mellanrum inom ditt prisspann. Räkna med att du får komplettera med nya filter bara, du vet inte vad de tidigare använts till.
Jag har själv en liten smidig DC1800a som normalt står i verkstaden med en tunna under, laddad med 70-liters sopsäckar, där den suger damm, såg- och hyvelspån från maskiner och golvet.
En smidig DC1800a dammsugare för verkstadsbruk placerad ovanpå en blå tunna utrustad med sopsäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men ibland lyfter jag över den i sitt blåa mobila underrede och så får den följa med på uppdrag :)
Blå dammuppsamlingsbehållare på ett mobilt underrede i en verkstad med verktyg och en Bosch bordsåg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Precis som redan nämnts; DustControl. Hade en DC2500 på långlån. Jämfört med min Festool CTL26 så var den väl ungefär 93% bättre. Bara det att påsen kunde återanvändas...
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Stort tack för svar!

Dustcontrol ser onekligen jäkligt lockande ut, ska definitivt undersöka närmare!
 
Ja, en snabb koll på Dustcontrol så inser jag att de är rätt rejält utanför min pricerange. Inser att man säkert kan göra bra fynd om man har tid att scanna begagnatmarknaden, jag hade dock gärna velat köpa dammsugaren nu :) Jag har också lite svårt för begagnat, vet att det är en dum inställning, men jag tycker alltid att det är svårt att veta att man får fatt i en bra pryl för de pengar man lägger...

Ska definitivt kika vidare på Bosch!

Ngn som vet om Nilfisk är bra grejer?
 
Jag kör med Kärchers WD6 Premium. Suger på rätt starkt även när påsen börjar bli full. Lite aning kort slang, annars nöjd ur funktionellt sett. Kostar runt 2000:-
För arbete med finkorniga damm (slipdamm, gipsdamm etc.) skulle jag nog kollat och påkostat på en med bra filthantering dvs släpper ut minimalt med damm för hälsans skull. Skit i luftrören och lungorna är inte att leka med.
 
M magnlar skrev:
För arbete med finkorniga damm (slipdamm, gipsdamm etc.) skulle jag nog kollat och påkostat på en med bra filthantering
Och vilka maskiner skulle du rekommendera då?
 
R roli skrev:
Och vilka maskiner skulle du rekommendera då?
Kan inte säga vilka på rakt arm, men läste ett tyskt test att Kärchers WD6 höll ca 80% av finkorniga damm (minns inte vilken damm det handlade om) stängda/inne, kan tycka det var ganska dåligt. Fast man kanske inte kan förvänta sig 100% i denna prisklass heller.
 
Boschen jag länkade till är L-Klassad min är M-klassad vad jag har kunnat förstå så är skillnaden på L och M den automatiska filterrengöringen om detta stämmer överlåter jag till någon som är mer påläst att bekräfta eller dementera.
Översiktstabell visar dammklasser L, M, H enligt EN 60335-2-69 med max transmittans och passande användningsområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror inte att finkornigt damm kommer vara ngt problem, hoppas såklart kunna använda dammsugaren vid kommande projekt, men har inget större på gång just nu. Det är snarare grövre smuts som kommer vara huvudsakliga användningen. Vill gärna ha stor behållare.

Funderar på Nilfisk VL 100-55-GO-LINE
 
H Hermansson skrev:
Ngn som vet om Nilfisk är bra grejer?
Jag köpte en Nilfisk Alto Attix 30-21 PC på Julas klubberbjudande hösten 2013 (ca 3000 Kr?). Jag hade sedan tidigare en Festool CTL 22 och använder bägge maskinerna ungefär lika mycket till både grovstädning och maskiner. Jag är helt nöjd med bägge.

Gammal tråd om Attix 30:
https://www.byggahus.se/forum/threads/nilfisk-attix-30-bra-koep.214120/

Priser på densamma:
http://www.pricerunner.se/pl/19-2611080/Dammsugare/Nilfisk-Alto-Attix-30-21-PC-priser
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.