Tjena, tänkte styra 3st bevattningsslingor med min veraplus...
Vatten styrningen styrs med 24v och vad jag hittat på andra forum ca 1000mA.

Först tänkte jag sätta 3st 24v trafos i 230v uttag som är Z-wave plus uttag typ kjell.com 299:-, men det känns inte så elegant...

Tipps på smartare lösning?

Höres /Christer
 
  • Gilla
Affeunbk
  • Laddar…
Känns som 1 A är mkt för att styra en magnetventil, oaktat vilket, kan du inte köra Fibaros RGBW controller? Har för mig jag läst andra som gjort så.
 
Tjena, jo efter en del letande hittade jag den också, är helt klart intressant.

Håller med om att 1A är ganska mycket men det var det jag hittade i en youtube video. Hittar inga specar på ventilen "GARDENA 24 V Bevattningsventil 1278-20" när det gäller mAh förbrukning...

Om man styr alla var och en för sig så slipper man en 24v trafo som står på hela tiden, då kan man nöja sig med tre uttag som några timmar i veckan driver en trafo... en del att tänka på...
/C
 
Dessutom så skall det vara 24v ac till gardenas ventilen. håller ochså på att bygga ett system som ja tänkt styra med z-wave. ja funderade ev på att styra dom via en rasbery som min home automation controller får styra. Men fins det någon z-wave produkt klar så varför inte.
 
Tjena, efter att läst på lite så kan jag konstatera att det antagligen fungerar med 24V DC också men risken är att sakerna slits fortare och det vill jag inte...

Så jag tänkte lösa detta med 3st z-wave "Telldus Z-wave-fjärrströmbrytare 2300 W" (kjell.com) och tre st "Tufvassons Nätadapter (AC) 24 V 7,2 W" (kjell.com) en kopplingsplint på insidan av huset och sen en 7-polig "7-ledarkabel" (biltema) igenom väggen och ut till relälådan.

Jag har hittat att bevattningsdatorn matas med 900mA 24v AC och att det kan driva 6st ventiler, så det bör räcka med 150mA per ventil... Den trafo jag kollar på levererar 300mA så det ska räcka med marginal.
 
Att styra vatten med denna typ av utrustning känns lite skakigt, vad händer om den inte lyckas stänga av vattnet pga kommunikationsproblem? Om jag skulle styra vatten på det sättet skulle jag ha en styrenhet som bara slår till vattnet under en viss tid, säg 5 minuter, och sen stänger av automatiskt, om det inte kommer en ny triggning innan dess. Då kommer vattnet att stängas av automatiskt inom max 5 minuter efter att man tappat kontakten med "centralen".
 
Ja kommer nog ochså köra med en bevattnings dator fins många med bra funktioner inbyggt fins även med öppet api så man kan koppla ihop det med sitt home automation.
 
osäkert, nja allt kan juh iofs gå sönder men vad händer?

I värsta fall så kommer det stå på vatten ut till gräsmattan, tills felet upptäcks och åtgärdas. ev kostnad några m3 vatten... Förvisso kan det bli kostsamt om man har eget vatten...

Ventilerna är öppna när dom strömsätts, så vid strömavbrott så stannar vattnet.

I z-wave plus fungerar alla väggdrivna enheter som repeters och det är dubbelriktad komunikation. dvs jag kan se om en enhet inte fungerar, så länge jag och huset har tillgång till internet. Så det handlar om normal uppmärksamhet.

vilken bevattningsdator har öppet api?
 
Jag byggde klart och "satte i drift" elektroniken i min lösning för några dagar sedan. Tyckte det kändes onödigt att lägga tre dubbla fibaroreläer på det hela så jag knåpade ihop lite delar jag hade hemma.

Kör en Wemos D1 Mini (ESP8266 WiFi-klient-webbserver med Arduinokod) som driver ett 5VDC reläkort med 6 reläer som i sin tur styr magnetventilerna med 24VAC (Tufvassons 1A). Jag har bara programmerat det som ett dumt relä som styrs via http. Status på reläer och sensorer visas via http. Styrningen och "intelligensen" kör jag i min zwave-controller så att jag har allt sånt samlat på ett ställe.

Har precis som du föreslår en 7-ledarkabel ut genom väggen. Kopplat till Wemosen har jag också en temperatursensor ute i ventilboxen och en vattenmätare med pulsutgång så att jag kan "hålla lite koll" på aktuellt flöde, vattenförbrukning och temperatur i boxen. Lade in värmekabel också när jag ändå var i farten som då kan slås på vid behov.

Jag kör hunters magnetventiler som enligt manualen drar ca 370 mA inrush, 210 mA holding.

Även om allt slås av om strömmen bryts kan det vara klokt att som hanpa föreslår lägga in en säkerhet i koden som gör att den slår av alla ventiler om någon ventil varit igång mer än X minuter.
 
Redigerat:
Hej
Jag skulle precis sätta igång min Gardena 24V ventil och strömför den med en Tufvassons Nätadapter (AC) 24 V 7,2 W som ska ge 300ma. Men Ventilen är aldrig stängd, allt vatten åker rakt igenom oavsett om strömmen är på eller av. Har jag missat något uppenbart här? :oops:

Föresten, ska ventilen stå på "ON" eller "AUTO/OFF" när man vill använda strömmen för att öppna/stänga magnetventilen?

Tack

EDIT:
När jag häller vatten i den (under handfatet) så rinner inget vatten ur den. Mäter jag med en multimeter från Tufvassons nätadapter får jag 27.7V.
 
Redigerat:
Auto off ska den vara i .. Är vattenflödet i rätt riktning?
 
C Christer Hedlund skrev:
Auto off ska den vara i .. Är vattenflödet i rätt riktning?
Hej, Okej, då vet jag det (auto/off). Tack

Jag tittar på pilarna så går pilen IN mot ventilen på ena sidan och ut på andra, borde inte gå att göra fel där.
Men kan testa att vända för skojs skull. (y)
 
C Christer Hedlund skrev:
Auto off ska den vara i .. Är vattenflödet i rätt riktning?
Hej, Okej, då vet jag det (auto/off). Tack

Jag tittar på pilarna så går pilen IN mot ventilen på ena sidan och ut på andra, borde inte gå att göra fel där.
Men kan testa att vända för skojs skull. (y)
 
Nja lite onödigt att vända ...

Första gången jag körde ventilerna var dom lite hackiga ... Är det ordentligt tryck på vattnet?
 
C Christer Hedlund skrev:
Nja lite onödigt att vända ...

Första gången jag körde ventilerna var dom lite hackiga ... Är det ordentligt tryck på vattnet?
Hej
Ja som du säger, min va också hackig. När jag lät den rinna en stund så stängde den sig tillslut (y)
Tack för tipsen! Nu funkar det
 
  • Gilla
Christer Bill
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.