Köpte en sommarstuga för 13 år sedan. Huset med friggebod är byggt för ca 30 år sedan. Nu har en ny granne inträtt som inte gillar friggebodens placering, som är ca 3 m från tomtgräns.

Osäker på om det finns något grannemedgivande från 80-talet till placering.

Vad gäller? Kan man retroaktivt efter 30 år begära att jag river det lilla uthuset?
 
Har inte grannen framfört klagomål på 30år så gämställs det med ett medgivande. Jag vet inte riktigt hur lång tid man har på dig att framföra synpunkter. Men efter 30år är det definitivt försent.
 
  • Gilla
leffe-e och 3 till
  • Laddar…
Preskriptionstiden för svartbyggen är tio år, efter det kan ingen klaga på det rättsligt. Nu säger jag inte att det här är ett svartbygge, utan plockar bara fram worst case.

Du kan alltså vara lugn och säga att den alltid stått där. Ett gammalt flygfoto finns säkert som bevis om det skulle krävas, annars framgår det säkert av byggnadens skick.
 
  • Gilla
Atom och 3 till
  • Laddar…
Tack för svar! Trodde nog likadant!
 
Den nya grannen visste att friggeboden stod där när hen tittade på stugan. Om hen inte vill se den kan de sätta en häck....
 
  • Gilla
annastrandh1 och 6 till
  • Laddar…
Stackars er som fått ett stolpskott till granne. Håll den kort och svara inte på några frågor eller krav utan hänvisa till stadsbyggnadskontoret så får dom lära upp honom.
 
  • Gilla
Atom och 13 till
  • Laddar…
Jonatan, det finns väl inget skäl att gå ut så hårt? Det räcker väl med att säga till grannen vad som redogjorts här. Friggan fanns när TS köpte sitt hus för 13 år sen och den blir där den är.

Det är ju det fina med att veta sin rätt, att man inte behöver vara så orolig för vad någon annan tycker, utan man kan lugnt och sakligt säga att det inte blir som grannen vill. TS ska förmodligen ha grannen kvar, så det bästa är förstås om man kan prata med varandra utan myndighetsinblandning.
 
  • Gilla
R Göran och 5 till
  • Laddar…
Menade inte att man skulle ha en hård attityd, tvärtom. Kanske säga att: - Jag vet faktiskt inte varför förra ägarna gjorde så men tror att det är OK, stäm av med kommunen om du vill veta de allmänna reglerna, eller nåt i den stilen.
 
  • Gilla
R Göran och 3 till
  • Laddar…
Det är ju inte rimligt att man måste förnya sina grannmedgivanden för friggebodar och annat så fort grannfastigheten byter ägare!
Köper man ett hus där granntomternas bodar ligger tre meter från fastighetsgränsen sedan lång tid har man ju per automatik gillat läget.
 
  • Gilla
annastrandh1 och 4 till
  • Laddar…
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag vet faktiskt inte varför förra ägarna gjorde så men tror att det är OK.
Man skall alltså TRO något i kommunikationen med grannen för att inte göra honom ledsen eller ge honom nån form av förhoppning eller bara för att ge intryck av att vara vek? Det är väl obehagligt korkat att säga att man tror nåt när man är ganska säker på att man har rätt?
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Nja, det beror på vilken typ av granne man ska handskas med. Omöjligt att ge taktiska råd här, men om det inte är en psykopat kanske det är smart att vara lite försiktig från början.
 
Var alltid artig och trevlig mot grannen så länge ni pratar om annat än att flytta eller riva din friggebod: I sådana lägen ska du vara kärv och fåordig hänvisande alla frågor till kommunens byggnadsnämnd och dess förvaltning.
 
Det är svårt om det nu är en sån typ av människa jag tror som är van att styra, ställa , få som han vill och ingen säger emot. Är han av den gamla stammen, tjurig och trög är det bara att beklaga. Dom är svårta att hantera, vinka glatt och hälsa varje gång du ser honom så mjuknar han kanske lite...
 
Finns ingen anledning att ha någon ton alls, särskilt inte kärv. Bara informera om vad som gäller och säg glatt att han kan kolla reglerna med kommunen om han vill.
 
  • Gilla
Steffo1980 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Tex kan man svara:

Där förstår jag mig inte på, men kolla gärna med kommunen vad som gäller
eller så svarar man:
Där förstår jag mig inte på, men jag kollar med kommunen vad som gäller.
När han sen kommer nästa gång, kan du svara att kommunen tyckte att den kunde stå kvar
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.