Då är du snart igång då med grävandet.........

Ja det är bara att hoppas att man har tur när man ska ringa och boka nåt med kommun. Vissa som jobbar där är inte direkt engagerade utan de tar saker och ting när dom får tid......... ::) ingen stress.......... >:(

Ja det är vår tomt i Karstorp som Trivselhus annonserade. Vi gjorde en liten deal med dom att dom säljer tomten åt oss och sen får bygga ett trivselhus där. Blev typ nedringd när jag började prata med vänner och bekanta att jag hade en tomt att sälja i Karstorp....... Till och med husföretag ringde... Då känns det lättare att TH får sköta budgivning och allt administrativt mot att jag ska sitta och välja mellan tre kompisar plus fem till, som vill ha den...........

Vi har också pratat med Ballingslöf men säljaren var så fruktansvärt tråkig och hade inga egna idéer så vi strök dom direkt i princip......... Nu blir det nog Kvänum eler HTH för oss........

Du får ju riktigt bra läge på din tomt........... Nu förstår jag att du pratade om att slå ner lite golfbollar. Skapligt läge för en privat Range ;)

 
Kollade du på Ballingslöv hos Ekströms trä?? Jag var där för att få reda på om priset på köket vi fick från Vallsjöhus var bra eller inte. Snacka om tungrott. När jag hade fått pris från Marbodal, jämfört med andra och bestämt oss för att ta köket från Vallsjöhus eftersom det var nästan 35 000:- billigare än motsvarande Marbodalkök så hade vi fortfarande inte fått priset från Ekströms! :surprised:

Angående driving-rangen så har vi inte bestämt oss för om det eventuellt blir ett skeet-skytte platå istället!! ;)
 
Ja precis på Ekströms.......... Han skickade visserligen ett förslag efter några dagar bara men det var ingen överraskning. HTH exempelvis tog bara våra mått, lyssnade på vad vi ville få med i vårt kök och vilken stil vi ville ha och kom sedan med ett helt eget förslag. Det tycker jag är engagemang och service.......... Blir nog HTH tror jag om det blir för dyrt med Kvänum.........

Blir förhoppningsvis beslut denna vecka................. skeet skytte platå? Vad?
 
Skeetskytte kanske inte är så uppskattat hos grannarna???  ;D ;D ;D ;D ;D ;D

 
  • skeet.jpg
Ingen fara...du når inte Billbäcks....nu har man bara 2 dagar kvar sen går flytten!
Hur går det för er grabbar? ;D
 
Fick klart med bygglovet idag. (skriftligt) Måste dock gör anmälan av KA och kontrollplan för VVS. Pelle på Vallsjöhus skulle skicka VVS-ritningran till VVS-KA idag så jag hoppas att detta blir klart så fort som möjligt. Huvudsaken är att bygglovet är klart!!  :) :)

Micke skulle beställa utsättning och räknade med att komma igång nästa eller veckan efter. Skulle nog satsa på veckan efter. Byggbranschen verkar ha sin egen takt när allt kommer igång. Tur att det inte fungerar så inom industrin. En annan är van vid att miljoner försvinner varje gång en pappersmaskin står stilla.   :-/

Calle: Då är det dags för den utlovade inflyttningsölen snart?? Eller kanske dags att inviga vinkylen??  ;)
 
Hallå på er...!
Tänkte bara visa ett livstecken... :)
Hänger med på forumet lite passivt,sitter hemma på kammaren & funderar o funderar men tyvärr så har jag inte som professor Baltazar en spak att dra i så löser sig allt...

Jaha Calle...2 dagar kvar ,måste kännas skönt *suck* jaa själva får vi pendla till dagis med våra 2 små grabbar, har fått dagisplats på dagiset i övre svärtinge i slutet av augusti, säterdal tror jag det hette... ligger bara ca 2-300 meter från ....jaaa just det Tomten , inte huset. :-/
Så nu måste det bli klart med hus (har ni hört den förut? ) är pappaledig t.o.m juli...

Ni körde ju en presentation tidigare:
Själv heter jag då Jens,fyller 39 till hösten & jobbar hos BMW handlarn här i stan, är sambo med Therese snart 32 fyllda ,är säljare på Jens S .
vi har två grabbar , Joel 3år i maj & Viggo som nyss fyllt 1 år....

Sitter som sagt & funderar, jag såg att du Brodén höll på med VVS-KA , vad kostar en sån kille & har ni något namn på någon... & vad kostar en Bygg-KA här i stan?

//Jens

 
Fick precis besked från kommunen att vi fick plats på Säterdaldagiset!! Kanon!! Gångavstånd till ett kanondagis där vår granne dessutom råkar jobba! :) :) :) :) :) :)
 
Lyfter tråden genom att meddela att vårt bygglov givetvis var fel!!!  >:( >:(

"Någon" hade lyckats att ändra vår husplacering så att vi i princip hade fått huset placerat som en radhus bredvid grannhuset. Helt fel!!! Alla plushöjder blev även de, hör och häpna, helt fel!! Detta kom vi på i lördags när vi kollade igenom bygglovshandlingarna ordentligt för första gången. Givetvis fick vi vänta till idag med att ringa till Vallsjöhus för att rätta till problemet. Troligvis innebär det att vi inte kommer att hinna sätta ut huset den här veckan och så blir huset ännu mer försenat. Vallsjö står givetvis för kostnaden för ändringen med bygglovet som tur är.

Ibland känns det som att det hade varit enklare att köpa ett befintligt hus!!  :( :-? Men, men. Den som väntar på någon gott.......... bygger med Vallsjöhus!!!
 
Du skulle valt Trivselhus ;)....

Nu har vi snart bott en vecka i nya huset....utan ADSL för tillfället så min hemsida ligger nere liksom forumet. Kommer i gång nästa vecka förhoppningsvis.

Annars är det kanon....allt rullar på, värst under hela projektet var flytten.
Till er som väljer VV-beredare....snåla inte....välj 300 liter eller 200+100 liter....på en familj med 4 som är van vid fjärrvärme känns det snålt med varmt vatten på 200 liter.

Återkommer med lite bilder snart!

/Calle
 
Grattis till nya boendet! Har saknat uppdateringar på hemsidan men vi förstår ju varför! Tycker att den vita färgen på ert hus ser kanon ut förresten. Är det fortfarande samma färg??

Två korta frågor:

1. När anmäler man om servisen för VA-påkoppling? (Vallsjöhus säger så fort som möjligt men på kommunens hemsida står det att man senast behöver anmäla 3 veckor innan man ska sätta på vattnet och montera vattenmätaren)

2. Vad är det för färg på skorstenen och inspektionsstegen tillhörande din kamin. Tänker mest på att alla plåtdetaljer på vårt hus kommer att vara alu-zink och takpannorna ljusgrå. Hur ser det då ut med en svart skorsten??
 
Ja grattis Calle. Ser verkligen kanon ut. Pratade med grabbarna på TH och de sa att det blev lite stressigt sista dagen innan du flyttade in......

Fråga två som Brodén skrivit undrar jag också.

Sen undrar jag om man kan beställa huset om man fått muntligt bygglov eller om man måste vänta 8 veckor att dom (Administratören Gunnel) ska skicka papperen? Låter ju helt sjukt med 2 månader...........

Vi flyttade ut till vårt hus på tomten i helgen och det känns toppen. Lite litet bara men det är väl bara att bita ihop.
Själva har vi haft mycket köksmöten och nu lutar det åt HTH. Sen igår träffade vi vår Putskille för att se om vi kan ha puts. Vi vill helst ha putsat men det är tyvärr en kostnadsfråga för oss. 270000:- med Åby fasad :-?

 
Brodén skrev:
Grattis till nya boendet! Har saknat uppdateringar på hemsidan men vi förstår ju varför! Tycker att den vita färgen på ert hus ser kanon ut förresten. Är det fortfarande samma färg??

Två korta frågor:

1. När anmäler man om servisen för VA-påkoppling? (Vallsjöhus säger så fort som möjligt men på kommunens hemsida står det att man senast behöver anmäla 3 veckor innan man ska sätta på vattnet och montera vattenmätaren)

2. Vad är det för färg på skorstenen och inspektionsstegen tillhörande din kamin. Tänker mest på att alla plåtdetaljer på vårt hus kommer att vara alu-zink och takpannorna ljusgrå. Hur ser det då ut med en svart skorsten??
1) Det kan du göra relativt sent...vår vattenmätare sattens in i går....dvs efter inflytt!
2) Svart skorsten+steg....ser bra ut....du kan klä den i aluzink men det är dyrt!
 
Douglas skrev:
Ja grattis Calle. Ser verkligen kanon ut. Pratade med grabbarna på TH och de sa att det blev lite stressigt sista dagen innan du flyttade in......

Fråga två som Brodén skrivit undrar jag också.

Sen undrar jag om man kan beställa huset om man fått muntligt bygglov eller om man måste vänta 8 veckor att dom (Administratören Gunnel) ska skicka papperen? Låter ju helt sjukt med 2 månader...........

Vi flyttade ut till vårt hus på tomten i helgen och det känns toppen. Lite litet bara men det är väl bara att bita ihop.
Själva har vi haft mycket köksmöten och nu lutar det åt HTH. Sen igår träffade vi vår Putskille för att se om vi kan ha puts. Vi vill helst ha putsat men det är tyvärr en kostnadsfråga för oss. 270000:- med Åby fasad  :-?
Tack....jo det blir alltid stressigt på slutet. Jag skulle INTE skriva på INNAN bygglovet...TH brukar kräva kopia på skriftligt lov. Det kan alltid dyka upp något.

Vi är mycket nöjda med HTH...se bilder på hemsidan som jag la upp i kväll.
Åby fasad = dyra....de har lite monopol just nu känns det som.

/Calle
 
Calle: Kan du inte springa ut och ta en bild på din skortsten och stegen så vi får se hur det ser ut??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.