S
SBH skrev:
oftast är det enklaste verktyget det rätta
Jag skrev ju fogsvans i första inlägget ;)
 
Köp en vanlig cirkelsåg nätansluten av hyffsad kvalite då har du en såg som räcker länge och kan kapa läkten och förstår inte varför den skulle vara farlig om man håller i den riktigt är det en bra maskin.
 
S
S smurfen72 skrev:
Köp en vanlig cirkelsåg nätansluten av hyffsad kvalite då har du en såg som räcker länge och kan kapa läkten och förstår inte varför den skulle vara farlig om man håller i den riktigt är det en bra maskin.
jaja. smaken är baken delad. skulle slinta så gör du mycket mer skada med den. än exempelvis em handsåg
 
Har man båda händerna på sågen ska det mycket till innan nått allvarligt händer man kan ju naturligtvis såga sig i benet eller foten också allt kan ju hända.
 
S
S smurfen72 skrev:
Har man båda händerna på sågen ska det mycket till innan nått allvarligt händer man kan ju naturligtvis såga sig i benet eller foten också allt kan ju hända.
förstår att du inte har samma erfarenheter som jag
 
Om man gör såhär då?
Lägg en läktstump på var sida om bärläkten som är lite tjockare än bärläkten, lägg på skenan och ställ djupet millimeter från pappen, då kan det inte vingla så mycket.

Protte
 
Jag kan hålla med SBH lite här, för det är en sak att såga säkert med cirkelsåg ståendes på marken vid ett stabilt arbetsbord. På ett tak vill det till att man tänker igenom arbetet noga om det ska genomföras.

Men som sagt ett lugnare verktyg är att föredra.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Om man gör såhär då?
Lägg en läktstump på var sida om bärläkten som är lite tjockare än bärläkten, lägg på skenan och ställ djupet millimeter från pappen, då kan det inte vingla så mycket.

Protte
Ja, det låter som en enkel jigg ;)
 
S
prototypen prototypen skrev:
Om man gör såhär då?
Lägg en läktstump på var sida om bärläkten som är lite tjockare än bärläkten, lägg på skenan och ställ djupet millimeter från pappen, då kan det inte vingla så mycket.

Protte
och om dom träffar klingan?
mexitegel mexitegel skrev:
Jag kan hålla med SBH lite här, för det är en sak att såga säkert med cirkelsåg ståendes på marken vid ett stabilt arbetsbord. På ett tak vill det till att man tänker igenom arbetet noga om det ska genomföras.

Men som sagt ett lugnare verktyg är att föredra.
handsåg eller listsåg. dock är ju en multisåg fin att ha
 
Mikael_L
Snailman Snailman skrev:
Jag har kört under en spackelspade mellan läkt och takpapp och sen kört multimaskin ner till spackelspaden, använd inte ditt bästa blad till detta. Gjort så tiotals gånger.
Exakt så skulle jag göra, och har gjort. :)
Fast jag skickade in en liten bit plåt som jag klippte ut från överblivet fönsterbleck eller vindskiveplåt eller vad det nu var.
Men principen var exakt densamma. Jag sågade givetvis så försiktigt jag kunde med multimaskinen för att inte gå på plåten och slöa bladet, men behövde inte vara livrädd för att skada pappen.
 
Det främsta problemet med handcirkeln i det här fallet att klingskyddet kommer att ta i underlaget och krångla. Det leder till att man står och vinglar på taket med ena handen på klingskyddet och den andra på handtaget. Det kan leda till ett osäkert arbetssätt. Cirkelsågar är i stort sett alltid farliga. Det skulle vara till stor hjälp om de som är erfarna kunde berätta varför en metod är farlig, i stället för att bara säga -nej. farligt.
 
Köp till exempel en sån här: Skadar du ändå pappen på något enstaka ställe med sågen finns det ju taktätningsprodukter att laga småhål med.
cirkelsag-makita-hs301dz.jpg
 
Eller lyft lite på läkten och kapa den med en fogsvans. För pengarna du sparar på att inte köpa en Festool-såg med skena bjuder du frun eller motsvarande på en veckas semester i Kroatien.
 
SBH skrev:
förstår att du inte har samma erfarenheter som jag
Kanske har erfarenhet.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Det främsta problemet med handcirkeln i det här fallet att klingskyddet kommer att ta i underlaget och krångla. Det leder till att man står och vinglar på taket med ena handen på klingskyddet och den andra på handtaget. Det kan leda till ett osäkert arbetssätt. Cirkelsågar är i stort sett alltid farliga. Det skulle vara till stor hjälp om de som är erfarna kunde berätta varför en metod är farlig, i stället för att bara säga -nej. farligt.
Om man ska såga en bit läkt som sitter fast förstår inte jag varför man ska vingla bra mycket stadigare än vanlig sågning med handklinga av tex klyvning av skivor eller dyligt då kan det bli vingligt eftersom man ofta sågar med 1 hand och håller i det som sågas med 1 hand. Man brukar kunna hålla upp klingskyddet med ena fingret så båda händerna används till att hålla sågen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.