Nyupplagd sjösten framför tegelhus intill källarfönster, ogräsfri och matchar husets stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ivriga som vi var rev vi upp rabatten och la upp sjöstenen. Tycker faktiskt att det passar ganska bra till husets karaktär. Det har i princip fungerat, inget ogräs har vuxit upp mellan stenen.
 
  • Gilla
Biggie och 2 till
  • Laddar…
En odlingsbänk med träram och markduk, delvis täckt med sjösten och omgiven av växter och påsar med trädgårdsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var även dags för odlingsbänken att få lite sjösten inne i gången. Vi började med att dra upp gräset (bokstavligen talat) och sen lägga på markduk.

Person sprider ut sjösten i en odlingsbänk bredvid planterade grönsaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen skyfflade vi in sjösten och fördelade jämnt.

I efterhand kan konstateras att detta var ett mycket dåligt val. Dels växer det lite här och var mellan stenarna, men framförallt är det opraktiskt när man klipper eller när det ramlar ner blad och grenar. Vid tillfälle kommer jag att byta ut det till stenplattor istället.
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Som ni såg i ett av mina tidigare inlägg kom det ganska mycket stenmjöl, och det var inte riktigt långsiktigt hållbart att låta det ligga mitt i gatan. Sagt och gjort...

Hög med stenmjöl på en blå presenning bredvid en skottkärra i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första försöket var att lägga det på en pressenning på baksidan, bredvid där en stor del av det faktiskt ska användas. Det räckte inte så långt...

Person står bredvid en hög av stenmjöl inhägnad med OSB-skivor på en trädgårdstomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi gjorde då om operationen lite bredvid, fast vi satta upp osb-skivor runtom, så vi fick en invallad låda.

Person står bredvid en hemgjord låda av OSB-skivor fylld med stenmjöl på en presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funkade mycket bättre och det var bara att börja fylla...

OSB-skivor som bildar en låda fylld med stenmjöl, med skyffel och ramper, på en presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

... och fylla.

Hög med stenmjöl mitt i en gata med spade, släpvagn och omgivande byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sakta med säkert försvann högen från gatan.
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Ett snabbt hopp till nutid. Äntligen har jag fått in bygglovsansökan (jadå, strax efter klockan 1 på natten). :D Det är egentligen bara småsaker som jag ska göra, men tyvärr kräver det bygglov.

  • Två nya takfönster modell större, 94x160 per fönster som sitter som ett parmontage "över" en takstol.
  • Byta en pardörr in till garaget till en vanlig dörr.
  • Öka storleken på två källarfönster från 45 cm till 85 cm i höjd. Rummer används som sovrum och det känns skönt att få större fönster, både för ljusets skull, men även för att det ska gå att ta sig ut om det behövs.
  • Rivning av skorstenen.

Ingenting av det påverkar bärande konstruktion utan det går som "fasadändringar".
 
  • Gilla
gmanhem
  • Laddar…
Nattbild av en trädgårdsfest med bord och stolar, drycker och is i en hink, svepande rörelse av en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den åriga sommarfesten. Detta var den första bilden som jag tog, så låt oss säga att det var en lyckad fest (och jag har fått en ny mobil som tar bra bilder när det är mörkt. Speciellt om man jämför med bilder från starten av tråden).

Stor vit isback fylld med isbitar för dryckeskylning, märkt med 'NORDLAKS'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Is måste man ha, vi hämtade flera stora backar med is hos en fiskhandlare. Inte passande att konsumera, den smakar starkt av fisk, men utmärkt för att kyla dryck :cool:
 
En sjukhussäng lastad på en släpvagn parkerad på en parkeringsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ibland gör man konstiga saker, som att köra runt på en sjukhussäng... :D
Jodå, det var jobbrelaterat.
 
Så som planlösningen var från början fanns det inga "hela siktlinjer" genom huset, så att säga. Det gjorde också att vi inte märkte att badrumsväggen var byggd några centimeter längre ut än resterande vägg, som nu kom att synas när vi började riva lite innerväggar.

Det har ju inte varit av så stor betydelse tidigare och eftersom badkaret var lite större, så fixade man det på enklaste vis. Lite smått knepigt att ha olika djup på en och samma vägg, så det är bara att riva ut badkaret och flytta in väggen.

Renoveringsarbete med ett stort hål i en trävägg där ett badkar har tagits bort, med spillvirke på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis rivet badrum med rosa badkar synligt genom vägghål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enda sättet att få ut badkaret var att göra ett hål i väggen.

Renoveringsprojekt med ett badkar delvis demonterat från vägg, omgivet av trasiga kakelplattor och renoveringsavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kom igen, lite till!

Skadat badkar och rivet trämaterial i en container under en husrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr gick emaljen sönder ganska rejält när jag försökte ta ut badkaret, så den sista anhalten blir NSR.
 
  • Gilla
Biggie och 1 till
  • Laddar…
Huset var ursprungligen lite mindre och 4 år efter att Kaj byggde huset 1958 bestämde de sig för att bygga ut det med ytterligare 30 kvadrat. Denna delen har dock träbjälklag jämfört med resten av huset som har betongbjälklag.

Vi konstaterade ganska snart att det golvet var lite svajjigt och kändes lite allmänt ostabilt. Vi tog upp ett litet hål för att ta reda på varför, och upptäckte att bjälkarna var rejält vridna.

Ett snabbt beslut blev att riva ut och komplettera de befintliga bjälkarna med nya av limträ, så att golvet skulle bli stabilt.

Vi tittade även på alternativet att stämpa upp det befintliga golvet och gjuta det med EPS betong. Därefter skulle hela ovanvåningen flytspacklas och hela äventyret med golvet hade varit färdigt. Minns inte priset längre, men det var nånstans 120 - 150.000 totalt för hela jobbet, och vi bestämde oss för att inte köra på det spåret.

Renoveringsprojekt av hus med öppen golvkonstruktion och provisoriska stödstolpar, nätvägg, och arbetsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har man en katt som älskar isolering får man bygga en vägg som gör att han inte kommer in i den delen.

Renoverat rum med träbjälklag och nät uppspänt runtom för att isolera från husdjur, med verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte billigt nät och spände upp, och satte ihop en väldigt enkel dörr. Funktionell men inte så snyggt ;)

Renoverat träbjälklag i tak med ny isolering och uppspänd gammal kontorslampa mellan takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man måste ha bra arbetsbelysning, en gammal kontorslampa passar bra mellan två takstolar.

Handtext på en isolerad väggyta med orden "957 utan förbindning".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är bra att skriva upp saker som man inte ska glömma. Undrar var detta betyder...

Renoveringsprojekt som visar ett öppet träbjälklag med gott om gul isolering i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Missade att ta bilder när jag riv upp själva golvet, men det är gott om isolering.

Renovering av träbjälklag med avlägsnad golvyta, exponerade bjälkar och isolermaterial, i ett halvt nedrivet rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är bara att bita ihop och bära ut allting.

En hög med gammal gul glasullsisolering på gräsmatta bredvid tegelhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev en rejäl hög

En container full med gul isolering och olika byggavfall, vilket återspeglar renoveringsarbetet som nämns i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ännu en tur till NSR och plötsligt ser det inte ut att vara lika mycket längre.
 
  • Gilla
Biggie och 1 till
  • Laddar…
En person lastar tunga förpackade fönster från en leveranslastbil på en uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny dag, ny leverans. Denna gång med fönster från Nordiska Fönster. Vem hade kunnat ana att fönster är så in i helvete tungt? Vid en närmare kontroll stämde inte vikten på fraktsedeln, inte överhuvudtaget. Det blev att kalla in vänner och grannar och med stor möda fick vi in alla, men det var rejält slitigt.
 
  • Gilla
Biggie och 1 till
  • Laddar…
Kul tråd!
Starkt av dig att skriva om separationen, det ger en annan dimension till hela renoveringsberättelsen när man vet lite mer om dig.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
maah maah skrev:
Kul tråd!
Starkt av dig att skriva om separationen, det ger en annan dimension till hela renoveringsberättelsen när man vet lite mer om dig.
Tack för de vänliga orden.
 
Nu kommer det mer bilder på golvet i tillbyggnaden vardagsrummet!

Renoverat golv med synliga limträ och utsågat hål där tidigare lampor varit, med utsikt till källaren under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var hål i golvet, eller egentligen i taket i källaren, som det suttit lampor i. Efter en hel del funderande kom jag på idén att stoppa in högtalare i dessa hål, för att slippa göra om innertaket i källaren.

Renoverat golv med nya limträbalkar bredvid gamla vridna reglar under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av nytt golv med person som mäter träregel och synliga limträelement vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De gamla reglarna var rejält vridna, vi satte klossar mellan den gamla och limträt.


Man arbetar på träreglar i ett pågående golvläggningsprojekt i vardagsrummet, sett genom ett skyddsnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brorsan hjälper till med golvet.

En hand som använder en huggmejsel på limträreglar vid renovering av golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi lät limträt gå in nästan en meter på betongbjälklaget, därav ursågningen. På vissa fick vi hyvla lite för att de skulle passa in mot det befintliga golvet.

Renoveringsarbete av golv med synliga träreglar och limträ i ett delvis demonterat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla nya limträ är på plats.

Renoveringsarbete av golv med synliga reglar, limträ och förstärkningskryss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förstärkningar på plats.

Renoverat golv med öppna reglar och limträ, spottar installerade, mörkt vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som lampor i källaren, som blir sovrum, blir det spottar, och det var ju smidigt att passa på att montera detta när det var tillgängligt uppifrån. Gillar upplevelsen på bilden, det blev ett härligt ljusspel i vardagsrummet.

Nu är allt limträ på plats, inlodat så att golvet blir rakt och fint, skruvat och färdigt med extra stöd med kryss. Stabilt, som Dr Alban sa en gång i tiden.

 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 1 till
  • Laddar…
Jag nämnde i någon tidigare inlägg att jag hyrde ut lägenheten, och nu var det dags för min kompis som hyrde den att flytta.

Lägenhetsinteriör under flytt med staplade dynor, flyttkartonger och lösa föremål spridda i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev en intensiv flytthelg!

Korridor i förrådsanläggning med röda plåtdörrar och blankt golv, inomhus belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade en del grejor kvar i källarförrådet, och min soffa stod kvar i lägenheten. Trots att jag då hade ett enormt hus fanns det inte riktigt plats att ställa ut allting i huset. Sagt och gjort, det blev ett förråd lite utanför Helsingborg.

Det var första gången jag var i ett sådant förråd, men efter att ha sett Breaking Bad var det ingen brist på fantasier om vad som skulle kunna finnas bakom de låsta plåtdörrarna.

:D
 
Lägenheten förresten, det var mitt första renoveringsprojekt. Vi blåste ut det mesta och öppnade upp med en öppen planlösning mellan vardagsrum, kök och matplats.

En klädkammare blev ett minikontor och i sovrumsväggen flyttade vi dörren för att utnyttja ljuset bättre. Vi la genomgående svart laminatgolv i hela lägenheten, förutom i kontorshörnet som vi höjde upp lite och la textilmatta.

Tänker att det kanske är kul att se hur slutresultatet blev, så här kommer lite mäklarbilder, publicerade med tillstånd. Fotograf: Jimmy, Bjurfors. Inredningen är en blandning av min och min kompis.

Renoverat sovrum med svart laminatgolv, vit vägg, enkelsäng och trägarderob, minimalistisk inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt sovrum med genomgående svart laminatgolv, vita väggar och en dekorativ spegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad lägenhet med svart laminatgolv, korridor som leder till ett ljust vardagsrum och ett minikontor med textilmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat öppet vardagsrum och kök med svart laminatgolv, vit hejduk och färgglad köksöfront.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljust, modernt vardagsrum och kök med öppen planlösning och genomgående svart laminatgolv, färgglad köksö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt vardagsrum med öppen planlösning, svart laminatgolv och stilfull inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modernt kök med svart laminatgolv, vita högglansskåp, grått kakel och integrerade vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modern öppen planlösning med vardagsrum och kök, färgglad tapet, svart laminatgolv och vita skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är förmodligen den dyraste tapeten jag någonsin köpt, speciellt som säljaren ångrade sig i efterhand och ville ha nästan 4000 (!) mer för en rulle, än den tusenlapp som vi redan betalat. Vi hade redan öppnat rullen och var inte speciellt sugna på att betala mer...

Renoverad balkong med trämöbler och utsikt över staden. Inglasad vrå med kuddar, dryck och snacks på bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrum med duschhörna, handfat, toalett, gröna handdukar och en grön planta, ljusa väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrummet var helt original, vi ställde in två (köks)skåp och en duschkabin för att spara väggarna lite.

Kaffebryggare och muggar i ett inbyggt köksskåp; väggmonterade vita hyllor med disk ovanpå turkost kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plats för kaffekokaren inne i skåpet, med timerstyrt uttag.
Inbyggt diskställ i köksskåpet, inget fult diskställ som behöver stå framme.

Elegant inrett hörn med brun läderfåtölj, svart golv, vit floorball-lampa och konst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök med svart kylskåp och vita skåp, samt ett utfällbart eluttag på bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag är powerportar ganska vanliga, men när vi renoverade var det relativt ovanligt. Beställde den från tyskland för mindre än 1/3 av priset här i Sverige.
Utsikt från lägenhet med gröna träd, väg och bro i stadslandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Höghus med tegelfasad omgiven av grönt gräs och träd på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag fick se bilderna fick jag en varm känsla av att här vill jag bo! Två sekunder senare insåg jag att vänta, det är ju det jag har gjort! :D

Fotografen Jimmy var väldigt duktig och tog god tid på sig, jag tycker det är mycket, mycket bra bilder, även om de ibland är lite bättre än verkligheten... ;)
 
  • Gilla
Wirre740 och 1 till
  • Laddar…
Ett grönt marsipanöverdraget tårtstycke med en skämtsamt modellerad chokladbajs ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag bara måste lägga in denna bild, som jag hittade bland alla mina bilder nu när jag går igenom dem. En kollega och delägare som slutade i firman bjöd på tårta. Ni kan ju tänka er när han beställer en princesstårta med bajs på :D :D :D
 
  • Gilla
Wirre740 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.