Hej, jag tänkte visa vårt lilla verkstadsprojekt. Vi eller mest min bror har under 6 månader börjat gräva ur krypgrunden under huset, tanken är att det ska bli en snickeriverkstad.

Jag tänkte att jag lägger upp lite bilder på hur långt vi har kommit fram till idag och efter det uppdaterar jag när vi gör framsteg eller behöver era kloka råd.

Allmänt om krypgrunden, det är ett utrymme på 108 kvadratmeter 12x9meter. Det ska grävas bort ca 1,8 meter jord, en mur i mitten ska växlas av med en stålbalk och grundmuren ska förlängas m.m.

Person gräver i krypgrund med spade, hinkar och jordmassor synliga, inledning av snickeriverkstadsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är de första spadtagen min bror tar, det är ca 1 till 1,5 meter i takhöjd innan det börjades gräva och hålet in från källaren är ca 0,7x0,7 meter.

Upplyst vy av ett grävt utrymme under ett hus med synliga jordhögar och rör på vägen mot att bli en snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man hålet som han kröp genom, nästan alla massor har vi kört iväg med ett hydrauliskt tippsläp med ca 1200kg per lass. Vi har även kört 7 omgångar med ett lastväxlarflak.

PS. När jag skriver vi så är det till 90% min bror som gör det, då jag inte är hemma i veckorna så får jag stå för tankeverksamhet och planering. (han gör faktiskt detta frivilligt, tro det eller ej)

Grävningsarbete i krypgrund för omvandling till snickeriverkstad, med spade och urgrävd jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man hålet som han kröp genom, alla massor kör vi iväg med ett hydrauliskt tippsläp med ca 1200kg per lass och bärs upp i plasthinkar. Vi har även kört 7 omgångar med ett lastväxlarflak.

Person som gräver i en krypgrund med spade och fyller plasthinkar med grus och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tippsläp fullastat med grus och jord som körs bort från byggprojekt mot nattlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppgrävningsarbete i krypgrund för omvandling till snickeriverkstad med spadar och hinkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har vi kommit en bra bit, det ska dock sänkas ytterligare 400mm.

Grävt hål i krypgrund med synlig jord och sten, skuggekonturer av en person, och ett kvadratiskt område markerat för arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här gjuter vi ett av tre fundament till stolparna som ska hålla uppe stålbalken istället för betongmuren som stod i mitten idag. Ovanför krypgrunden har vi ett rum på 108 kvadratmeter.

600kg HEA 240 stålbalkar liggande på marken vid en tomt, förberedda för att stödja en snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

600kg balkar. HEA 240

Person i arbetskläder gräver i krypgrund med stödstolpar och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi satte stämp och växlade av golvreglarna under en helg, det blev 36 timmar från fredag till söndag var rätt skönt med att komma tillbaka till jobbet på måndagen och vila upp sig lite.

Krypgrund under renovering med synliga stödställningar och pågående grävarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi valde att kapa ett snitt som vi kunde lyfta upp balken på, det tog sin lilla tid då betongen var 30cm tjock.

Person arbetar i utgrävd krypgrund med stödstolpar och stålbalk för snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stödpelare håller upp träbjälkar i en krypgrund under ombyggnad till verkstad med utförda grävarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person gräver ut krypgrund i skyddsutrustning för att skapa en snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd krypgrund under renovering med murbruk, hinkar och stödbalkar synliga, i ett projekt för att skapa snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här tar vi ner muren i mitten, det var inget kul jobb att bära upp all betong men riktigt kul att se hur stort det blir.

Underjordiskt byggprojekt med många svarta hinkar i en grävd krypgrund och en temporär stödpelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser ni arsenalen med 60 hink som vi bär upp allt i.

Personer gräver i en krypgrund med spadar och fyller svarta hinkar med jord under en stålbalksstött takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En lördag för ett gäng veckor sedan bjöd vi hem kompisarna på grävdag med både dricka och grillat, de skötte sig väldigt bra och vi fick iväg 2270 hinkar. Det skulle ha tagit min bror 5 veckor annars. Det var riktigt kul att se hur mycket jord som kom ut när 8 personer körde på fullvarv.

Två bilar med öppna tippsläp fulla med byggavfall på en avstjälpningsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har vi både vårt (det lilla) och kompisens lite större tippsläp, det är skönt att backa bak på tippen, trycka på knappen och bara se när allt far av. Brukar få ett par avundsjuka blickar på tippen ;)

Panoramavy av en pågående krypgrundsutgrävning för snickeriverkstad med stödstolpar och grävarbete synligt.
Såhär långt har vi kommit tills idag. 14000hinkar!!!

Nu kommer det inte att gå lika snabbt men vi ska försöka att börja med grundmuren snart och efter det blir det att gjuta golv. Och sen avsluta med att inreda verkstaden :D
 
  • Gilla
  • Wow
Andypandy00 och 26 till
  • Laddar…
Grymt!
 
Sagolikt!
 
Herredj* vilket projekt. Ni funderade aldrig på en sån där liten självlastande dimper?
 
Älskar galna projekt bra jobbat
 
useless useless skrev:
Herredj* vilket projekt. Ni funderade aldrig på en sån där liten självlastande dimper?
Jag tror att vi har funderat på nästan allt, allt från transportband till minigrävare. Men allt slutar i att det är lättare att bära hinkarna. Men det hade varit skönt att fått ner någon häftig maskin istället :strong:
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vilket slit! Grävsug borde ju vara ett fint alternativ? Men visst, är brorsan nöjd med gratis träning, tiden inte spelar någon roll och ni hellre lägger pengarna på snickarverkstaden så är det ju bara att jobba på!
Bodens fästning lär också ha borrats, sprängts och byggts mestadels för hand in i berget...
 
Grymt coolt! Vilket fabrikat på spannar har hållit bäst? Ni borde veta tänker jag:)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Wow! Fantastiskt galet! :)
 
F fredrik.johansson skrev:
Vilket slit! Grävsug borde ju vara ett fint alternativ? Men visst, är brorsan nöjd med gratis träning, tiden inte spelar någon roll och ni hellre lägger pengarna på snickarverkstaden så är det ju bara att jobba på!
Bodens fästning lär också ha borrats, sprängts och byggts mestadels för hand in i berget...
Precis, han tänkte först lägga pengarna på ett gymkort men det blev inget av det :p
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Grymt coolt! Vilket fabrikat på spannar har hållit bäst? Ni borde veta tänker jag:)
De bästa än så länge är nog spanarna från Harald nyborg, de har kampanj på dem några gånger om året för 5 kr/st. De är 1kg lättare än de dyra kvalitetshinkarna och det känns när man lyfter dem.
 
6 månader av slit! Omfg!
Starkt jobbat (y)

Professionellt har jag grävt ut några källare.
Hade jag gjort denna så hade ordningen varit:
1 Såga upp en dörröppning i grundmuren.
2 in med en 900kg kubota grävare och en hinowa självlastare.
3 gräva fram till väggen och växlat av bjälklaget.
4 gräva ut resten.
5 in med singel, isolering, armering och betong.

Uppskattad tidsåtgång: 2-3 arbetsveckor.
 
  • Gilla
oobum och 2 till
  • Laddar…
Säljs det inte hus med källare? ;)
 
kul att du delar med dig!

Själv har jag alltid undrat varför folk står och handlastar av på tippen, bara lägga ett spännband i botten innan man börjar kasta skiten på släpet! (Ja det finns material som denna metod inte fungerar med)
 
  • Gaffeltruck som lyfter grenar och löv från släpvagn vid återvinningscentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1
  • Laddar…
S
Tokslut Tokslut skrev:
kul att du delar med dig!

Själv har jag alltid undrat varför folk står och handlastar av på tippen, bara lägga ett spännband i botten innan man börjar kasta skiten på släpet! (Ja det finns material som denna metod inte fungerar med)
Verkar jobbigt att köra runt med en truck också!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.