kimf
Så, på lördag river vi köket, och räknar med att vara utan funktionellt kök i ca 2 månader. Det fick mig att ta tummen ur och köpa en gasolgrill igår. Blev en Weber Genisis II E320, verkar skitbra och mina dennis hotdogs får säger fina grillränder och så vidare.

Men har lite gasolnoja och lite frågor

1. Då vi inte har och inte kommer bli färdiga med ny altan och uteplats än på något år, så står den just nu på gräsmattan. Vad gör ni med era?
Där står ändå en grill för 10 lax som dessutom har hjul. Visst den väger dryga 80 kg och är inte smidig att hämta och står också endast synlig för i princip två grannar, men konstigare saker har ju blivit stulet.
Vad skulle försäkringsbolaget säga om den blev stulen till exempel?

2. Hade gått att rulla in den på altanen när den inte används. Men dels är den ju stor som fan, och vill vara på altanen utan den där. Känns också jävligt onödigt att ha 10kg gasol i en flaska typ inomhus om man inte måste.

3. Att stänga ventilen på gasolflaskan när den inte används känns som en självklarhet, men står ingenstans i anvisningarna, vilketförvånade mig lite på en amerikansk produkt. Är det rimligt, ur säkerhetssynpunkt att hålla regulatorslangen och alla delar innan brännarna under tryck 24/7/365 verkligen?

4. Har inte hunnit använda den, brände av den igår bara. Hur mycket behöver man öppna ventilen på gasolflaskan? Testade att dra några varv, men tog aldrig stopp direkt. Är den tillräckligt öppen för att ge grillen full effekt efter typ ett varv, eller hur mycket öppnar man?
 
Jag *tror* att jag sett i instruktionerna för en äldre Weber modell att när man stänger grillen så stänger man av kranen på flaskan först och låter den kvaravarande gasen brinna ut innan man stänger med vreden på grillen. Detta följer jag inte nödvändigtvis men jag stänger ALLTID på flaskan när jag grillat klart. När det gäller hur mycket man ska öppna så räcker det säkert med ett varv eller två men jag öppnar alltid kranen på flaskan helt. D.v.s helt öppen vid användning och helt stängd när grillen inte används.
 
Nu blev det i mitt fall bestämt att ingen ny grill kommer att köpas innan altanen är helt klar så det dröjer väl ett par helger till innan dess. Men hade jag haft ensam beslutsrätt så hade det stått en Weber Genesis på gräsmattan sedan två år tillbaka. (Uppsidan är såklart att det kom en ny modell i år så jag slipper reta mig på att jag har "gamla" modellen. ;) Nersidan är att priset naturligtvis har gått upp rejält.)

Angående försäkringen så har jag fått för mig att hemförsäkringen ersätter stöld av saker som förvaras ute på tomten om de är avsedda att användas där. T.e.x. robotgräsklippare och utemöbler. Detta borde då rimligtvis även gälla grillar. Men det kan ju bero på bolag och typ av försäkring så det enda säkra är väl att ringa försäkringsbolaget och kolla vad som gäller för just dig.
 
  • Gilla
Erik Gustafson
  • Laddar…
Förra Webern på förra altan satt med en kedja som gick ner under en av reglarna och sedan ett litet urtag i trallen. Mest för gasolflaskan som är lätt att rycka med om den bara sitter i slangen. Nya Webern på nya däcket har inte hunnit tjudrats ännu då jag inte var säker på var grillen skulle stå när jag byggde däcket. Grillen i sig tror jag ingen orkar baxa om man lämnar den lite lagom flottig och skitig.
 
kimf
Good point, ska kolla med försäkringsbolaget.
Eftersom vi inte bygger ny altan på minst ett år, så gör jag kanske ett litet temporärt däck att ställa grillen på så länge, då kan jag eventuellt kedja fast den där faktiskt. Bara jobbigt att klippa gräset när den står på mattan, frugan löser nog inte ens att flytta den om hon klipper ;).

Kretikos Kretikos skrev:
Grillen i sig tror jag ingen orkar baxa om man lämnar den lite lagom flottig och skitig.
Då blir det enkelt att motivera att inte rengöra som en tok då.

Om ni inte grillar vintersäsongen, baxar ni in den i garaget då. Eller får den stå där den står året om?
 
Offtopic men vad gör en sketen gasolgrill värd 10 papp?
Är den extrem stor för flerfamiljgrillning så lär ingen rulla iväg med den.
 
kimf
T TheGame skrev:
Offtopic men vad gör en sketen gasolgrill värd 10 papp?
Är den extrem stor för flerfamiljgrillning så lär ingen rulla iväg med den.
Nej, den är inte så stor, ganska normalstor. Tre brännare, vi är familj på tre, men räcker gott till en fest/bjudning också.

Men ska jag köpa en grill för mycket pengar (tycker 4-5000kr är mycket för en grill också), då vill jag ha en som håller länge, helst 10 år, utan för mycket krångel. Många av de billigare märkena börjar rosta redan andra eller tredje året. Så då betalar jag gärna lite premium för något som håller längre.

Rent prestanda mässigt, när grillen är nyuppackad tror jag inte skillnaden är så stor på de lite billigare/normalprisade och en överprisad weber. Men räknar med att det är det om ett par år.

WEB61010169
 
Vår står ute året om då det grillas en del på höst/vinter /vår också.
 
  • Gilla
kimf
  • Laddar…
kimf
Har länsförsäkringar, och fick nyss bekräftat att villaförsäkringen gäller fullt ut även om den står ute på tomten. Finns inga krav från dem att den ska vara låst eller förankrad.
 
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
Blir grillen stulen är det säkert åldersavdrag och självrisk så det är bättre att försöka hindra stöld. Jag köpte en låskätting på Classe förra veckan och satte fast min i altanräcket. Krånglar till det lite för tjuvarna iallafall.
Fick 3 cyklar stulna en natt veckan innan, låsta men inte fastlåsta tyvärr.
Gasolgrill fastlåst med låskätting till altanräcket för att förhindra stöld.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kimf
  • Laddar…
Korvgubbe
Jag kör också på kätting, men drog den även genom "handtaget" på gasolflaskan så att det inte bara är att knalla iväg med den heller.
 
  • Gilla
kimf
  • Laddar…
hsd
Om Du stänger av gasen före grillens reglage så tömmer Du slangen och vid nästa användning hör Du ett litet pys från regulatorn, men om Du gör tvärtom stäng grillen före gasflaskan så kommer det att vara tyst när Du öppnar gasen nästa gång och då har Du ett tätt system- pyser det har Du en läcka
 
kimf
Men om man har en läcka lär det inte pysa den korta stund som regulatorn åter trycksätts, utan konstant?

Att regulatorslangen fortfarande innehåller gasol bekymrar mig nog inte. Men om man förlänger livslängden på den genom att inte hålla den trycksatt mellan grillningarna, då låter jag nog gärna den stå tom. Vet inte om det skulle göra någon nämnvärd skillnad egentligen?
 
hsd
kimf kimf skrev:
Men om man har en läcka lär det inte pysa den korta stund som regulatorn åter trycksätts, utan konstant?

Att regulatorslangen fortfarande innehåller gasol bekymrar mig nog inte. Men om man förlänger livslängden på den genom att inte hålla den trycksatt mellan grillningarna, då låter jag nog gärna den stå tom. Vet inte om det skulle göra någon nämnvärd skillnad egentligen?
Pysljudet uppstår vid trycksättning, vid normal drift är den tyst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.