Håller med "Mexitegel".
Jag skulle köra med min Fein med tejp på bladet.
 
jonitz skrev:
Kanske, ska testa det. Beror på hur nära någon spik sitter gissar jag.
Om det är spikat så är det ju bara att lyfta läkten nån cm med en kofot och sen banka tillbaks den när man är klar.
 
jonitz skrev:
Tejpbit hade nog funkat bra i vanliga fall, men nu är det ganska många kap och dessutom arbete uppe på taket i mindre bekväm arbetsställning. Så jag vill gärna ha ett djupanslag.

Cirkelsåg håller jag med om, låter farligt.
Aha, trodde det bara var något enstaka :).
Det tar ju en stund att gnaga sig igenom med en multimaskin, ett alternativ är ju att du bygger dig en enkel jigg som du sätter över läkten som säkerställer att du inte sågar för djupt med en cirkelsåg, eller ännu hellre en sänksåg.
 
Som de andra är inne på, är det många kap känns det definitivt värt att göra en liten jigg och köra cirkelsåg. Även på en ganska billig cirkelsåg går det ju att justera kapdjupet tämligen exakt och sen en jigg du bara kan lägga över ströläkten så du får tillräckligt anliggningsyta på sågen genom hela kapningen (och inte riskerar att tippa/luta sågen och därmed gå ner i pappen).
 
Snailman
Jag har kört under en spackelspade mellan läkt och takpapp och sen kört multimaskin ner till spackelspaden, använd inte ditt bästa blad till detta. Gjort så tiotals gånger.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
S
S sinuslinus skrev:
Eftersom de flesta förespråkar inköp av maskin för att lösa problemet undrar jag varför ingen har tipsat om Festools "takläggarsåg"?

[länk]
farligt med cirkel när bara kapar enstaka ströläkt
 
S
Festools är ju på skena så då tappar man inte stödet.
 
Vad skiljer Festools battericirkelsåg med skena från övriga märkens dito? Förutom priset?
 
J jonitz skrev:
...Finns något verktyg som med variabel valbar distans så att den inte kapar mer än ca 23-24 mm i mitt fall, så att jag inte skadar underliggande takpapp...
OT
Det hör kanske inte hit, men varför vill du kapa ströläkten?
Vad gör den för skada där den ligger?
 
S
mexitegel mexitegel skrev:
Vad skiljer Festools battericirkelsåg med skena från övriga märkens dito? Förutom priset?

Skenan sätter man fast på sågen och så finns det ställbart kapanhåll integrerat i skenan.
Finns säkert mer finesser.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Smidigt (y) men bärläkten är ju smal och med millimetermarginal till pappen som det pratas om så räcker det med minsta lilla vickanade för att ha sågat igenom pappen. En enkel jigg som ger stöd mot taket torde vara säkrare, men jag tror ändå på ett lugnare verktyg än cirkelsåg för denna uppgift :)
 
S
S sinuslinus skrev:
Festools är ju på skena så då tappar man inte stödet.
den är inte verktyget du skall ha när du kapar enstaka ströläkt på tak. inte säkert
 
S
S sinuslinus skrev:
[media]
Skenan sätter man fast på sågen och så finns det ställbart kapanhåll integrerat i skenan.
Finns säkert mer finesser.
oftast är det enklaste verktyget det rätta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.