OK. Grejen är att styrpinnarna till mitt lock är kaputt, och måste på något sätt ändå fixas. Då kan jag passa på att göra ett lättare gallerskydd med gångjärn. Eller plyfa med galler eller något.
 
Grattis till "ny" borrmaskin. Kan du inte sätta gångjärn på orginallocket? Jag vet det är ganska tungt men där finns gott om gods att gänga i. Kombinera med gasfjädrar så blir det användarvänligt.

För övrigt försökte jag utse mitt eget svar på sidan 1 till "bästa svar" men det verkade inte möjligt att rösta på sig själv. Så keep em´coming:)
 
mattiasp mattiasp skrev:
OK. Grejen är att styrpinnarna till mitt lock är kaputt, och måste på något sätt ändå fixas. Då kan jag passa på att göra ett lättare gallerskydd med gångjärn. Eller plyfa med galler eller något.
Jag tror att genomskinligt material är bättre än galler, vill ju inte ha in damm o smuts.
 
Vill du skoja till det och lägga ett antal timmar så kan du gjuta av locket i nån form av två komponents plast. Polyester / Epoxi etc.
 
Eller kanske limma ihop polykarbonat? Nackdelen är att den inte är så tålig mot terpentin som man lätt har i luften i ett snickeri.
 
Det bästa vore ju om det fanns en färdig, genomskinlig plastburk på IKEA för 15 spänn, som passar. Det får komma senare. Nu koncentrarar jag mig på att rengöra och smörja upp maskinen och att se till att den fungrar väl.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Eller kanske limma ihop polykarbonat? Nackdelen är att den inte är så tålig mot terpentin som man lätt har i luften i ett snickeri.
Om du har så mycket terpentin i luften att polykarbonatburkar smälter har du värre problem än smältande burkar :sick:
 
mattiasp mattiasp skrev:
Jag blev med en G2512 igår och har lite trevligt pyssel framför mig.
Grattis! Roligt att du hittade en bra borrmaskin till slut:)
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Eller kanske limma ihop polykarbonat? Nackdelen är att den inte är så tålig mot terpentin som man lätt har i luften i ett snickeri.
Skall det bli ett problem så förutsätter det nog att man använder verktygen och bearbetar främst furu. Om man mest har en furuplanka eller två liggandes för syns skull så är det nog inget större bekymmer. ;)
 
Njae, smälter gör det inte men polykarbonaten blir till slut spröd. Känslig för diverse lösningsmedel
 
Är det inte Akrylplast du tänker på? Den tål ej så mycket mekanisk påverkan. Polykarbonat däremot är otroligt segt. Själv har jag använt det i många utsatta konstruktioner där det inte blivit sprött över tid. Gnuggar man en trasa med Aceton direkt på det blir det matt dock.
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Är det inte Akrylplast du tänker på? Den tål ej så mycket mekanisk påverkan. Polykarbonat däremot är otroligt segt. Själv har jag använt det i många utsatta konstruktioner där det inte blivit sprött över tid. Gnuggar man en trasa med Aceton direkt på det blir det matt dock.
Nej, akryl är tåligare mot lösningsmedel (åtminstone terpentin) än polykarbonat. Men det stämmer att akryl inte tåler slag särskilt bra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.