Hej

Har en Cylinda torktumlare, tror den heter Tk220 som lite då coh då har löst ut jorfelsbrytarne.
Det har bara hänt ibland men mer och mer frekvent på slutet.
Återstäler man brytaren brukar det funka igen en period.

Jag tog mig tid idag att öppna torktumlaren och försöka felsöka.
Jag konstaterade att om jag drar i och ur strömsladden i uttaget i snabb följde 5-6 gånger så får jag jordfelsbrytaren att lösa ut den vägen även om torktumlaren är avslagen, med den fysiska strönbrytaren på framsidan av torktumlaren.
'
Jag bytte nyligen värmeelementet som brunnit upp och trodde detta fel hade med det att göra men så verkar inte vara fallet.

Det enda som finns mellan strömbrytaren och inkommande elen är avstörningsfiltret så jag antar att det är denna som läcker ström på något sätt. Mäter jag på den ser den ut att ha rätt kapacitans och motstånd men gissar på att det är det som är felet.
Är det ett fel som någon känner igen är det troligt att det är den felande komponenten? Vill inte beställa fel del i onödan då den kostar ca 200 kr elelr är det någon som har något beganat filer de inte använder som funkar för mig. Kan skicka bild på den jag har idag.

Hoppas på att någon kan bekräfta att min teori om att detta är orsaken till mitt problem.
 
Jag tror att det är rätt långsökt att nätfiltret blir trasigt på de sättet. Kondensatorerna i ett nätfilter är av en speciell säkerhetsklass. Kondensatorn ansluter ju fas mot beröringsbar del. Därmed ställs samma krav på isolation i kondensatorn som för annan dubbelisolerade elprylar.

Det jag tror händer när du kör in och ur sladden hastigt, är att du får en strömrusning under korta ögonblick när kondensatorerna i filtret laddar upp sig.

Det kan ge en mycket hög momentanström i nollan.

Om då nollan någonstans i huset är i kontakt med jord, då kan en del av den höga strömmen välja att gå ut via felstället istället för genom jordfelsbrytaren, därmed får du obalans i jfb som löser ut. Felet i form av överledning nolla-jord kan finnas var som helst i huset, men mer sannolikt nära tumlaren, nära då i förhållande till nollans dragning.

Denna teori kan man pröva på lite olika sätt.

1. Prova att koppla in något annat med hög strömförbrukning istället för tumlaren, kanske en vattenkokare. Helst något som drar lite mer än 2,3 kw, kanske vattenkokare och brödrost samtidigt.

2. Om du är bekväm med att mäta med multimeter. Bryt jordfelsbrytaren, och resistansmät mellan nolla och skyddsjord, denna mätning kan misslyckas. Om du mäter oändlig resistans, så är det inget bevis för att du inte har en överledning. Om ledningar har en isolationsskada men inte ligger ihop galvaniskt. Då kan den låga mätspänningen i instrumentet inte driva ngn. ström, men 230V hoppar över mindre gap.

3. för att klara ovan nämnda problem kan man mäta med en isolationstestare. Den gör samma typ av mätning som multimetern, men den lägger på uppemot 1000V i mätningen, denna spänning kan då hoppa över om ledare ligger nära varandra eller jord. I vakuum hoppar 1000V en mm. Om det finns en isolerande yta som strömmen kan krypa över så kan den gå betydligt längre. Sådant instrument har man normalt inte som hempulare, antingen köp för en dryg 1000 lapp på Kjell & Company, eller kalla på en elektriker som standardmässigt mäter med isolationstestare.
 
Redigerat:
hmm måste erkänna att jag inte blir klok på det. Ja jag har också läst att avstörningsfiltret inte borde ge sådana fel men jag är ändå lite misstänkt mot det
Vet inte hur andra avstörninsfilter ser ut men det jag har innehåller ju både kondensatorer och motstånd, bifogar bild på den som sitter här.

Har en far som drivit elfirma i 40 år så jag är relativt kunnig inom el . Har tidigare ånat instrument från honom och mätt med en isolationstestare utan att hittat något fel alls. Inget som säger att det inte har ändrats sen jag gjorde det förstås. Har inte tillgång till instrumentet nu men har mätt me multimeter och den visar ingenting.

Jag kan ju prova at ansluta torktumlaren på skravsladd till ett annat uttag som sitter på samma jordfelsbrytare och se så inget hänt med uttaget förstås och så kan jag prova ansluta till ett jordat uttag med en "lös" jordfelsbrytare också och se om det blir skillnad

När jag öppnade maskinen igår så kände jag lite bränd lukt från just detta filter och det var det som gjorde mig misstänksam på det.
Jag har nu även provat att bara ha detta avstörningsfilter inkopplat dvs anslutnngen som går vidare till strömbrytaren urkopplad och den löser i alla fall ut jordfelsbrytaren, nu verkar den lösa ut varje gång jag försöker också.
Jag provade också att ansluta tvättmaskinen, torkskåpet och min nya torktumlare till samma uttag och där kan jag inte framkalla att brytaren löser ut så något verkar det vara med denna torktumlare som orsakar felet.
Jag brukar kunna lösa och förstå de flesta elfel men det här bli jag inte klok på
I värsta fall får jag ju chansa och byta ut filtret och hoppas på felet satt där men är som sagt inte säker i detta fallet...
Avstörningsfilter med tekniska specifikationer och schematisk diagrametikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är den gammal? Är det kondenstumlare?

Min TT (Siemens) började också att lösa JFB sporadiskt och allt oftare. Jag gick till botten med detta och fann att motorn till fläkten för den cirkulerande fuktiga luften läckte mellan lindningarna och jord. En särledes dum konstruktion med en naken motor i en ström av ånga som kondenseras på lindningarna. Ludd som dessutom binder kvar fukten är kronan på verket.

Blåste ren och stoppade in motoreländet i varmluftsugnen och smetade sedan flytande asfaltsklister där jag kom åt på lindningarna. Då gick den i något år till innan vi bytte maskinparken. Är dock övertygad att alla märken och modeller är lika dumt konstruerade.

Men lindningarna är väl isolerade undrar ni? Jag testade med olika lindningstrådar som jag hade i mina meckarlådor och det visade sig att de leder lite i direkt kontakt med vatten. Troligen är det porer i isoleringen eller blir det med tiden.

Pen

PS: Värmespiralen satt också som helt nakna glödtrådar i ångströmmen. Men den hade du ju redan bytt. Har för mig att jag vid något tillfälle fick rensa den också från ludd. Den har ju dock den finessen att den bränner bort skiten som är i direkt kontakt vilket motorlindningarna inte gör.
 
Redigerat:
Glömde också skriva att när jag mäter resistans på stickproppen med endast detta avstörningsfilter inkopplat får jag också konstiga värden.
Mätning mellan Fas och Nolla ger ca 900 KOhm., Fas - Jord ger ca 400 KOhm och mellan Nolla och jord ger ca 1,7 MOhm. Jag hade förväntat mig i princip oändligt motstånd här för att inte ha överledning eller är jag fel ute?
 
D
Kontakta Cylinda... låter som det är något de bör kika närmare på.
De har precis återkallat dessa modeller dessutom
http://www.cylinda.se/aktuellt/3
 
Det hade jag också förväntat mig. Skulle vara att det sitter motstånd för att ladda ur "gammal" spänning - det förekommer. Men de värdena ger upphov till mindre än 1mA.
 
hmm, ska maila någon av de kontakterna som stod på utskickat och fråga.
Min är en TK220 som inte nämns och misstänker min är bygd slutet 2011 om jag tolkar serienumret rätt
Ingen som vet vilken komponent som de syftade till var defekt?
 
Koppla bort filtret ock kör en tid så får du klart för dig att det var felet. Nu verkar det ju troligt om du kollat med bara filtret anslutet och JFB löser. Även lukten och de osymmetriska mätvärdena pekar ju åt det hållet så bara att testa utan filtret när du inte har bättre instrument tillhands.
 
Vad gör filtret egentligen för nytta om jag kan köra utan att använda det. Är det till för att undvika strömspikar och annat skall nå elektroniken eller vad är syftet med filtret?
 
Det är till för att inte störningar ska ta sig ut i elnätet från tumlaren så att du testar lite utan det är inget problem. Det är alltså för att uppfylla EMC-kraven på utrustningen filtren sätts in och inget som skadar den att testa utan.
 
Ok, Tackar. Där lärde jag mig något nytt.
Ska prova att koppla ur filtret och rapporterar hur det verkar gå när jag provat det..
 
Nu har jag kört torktumlaren utan filtret i 45 min utan några problem als, innan löste jordfelsbrytaren ut nästen på en gång. Är nu säker på att detta filter är boven.
Spelar det någon roll vilken typ av filter jag sätter tillbaka.
Det som sitter där har spacad 150 nF, ! MOhm, men spelar det någon roll hur det jag sätter dit ser ut. specmässigt
Jag hade tänkt ge torktumlaren till mitt ex så vill ju helst den ska fungera korrekt när jag ger ort den men lagningen skall ju vara så billig som möjligt förstås också...
 
Om det är 100 eller 220 nF istället för 150 nF spelar inte större roll, men betydligt viktigare är att det är ett nätfilter så att kondensatorer mellan L-N är X-specade och kondensatorer mellan L/N-PE är Y-specade.
 
Tänkte bara återkoppla.
Jag beställde et nytt avstörningsfilter från England som jag monterade igår och nu går torktumlaren som en klocka igen så uppenbarligen så kan ett avstörningsfilter gå sönder på så sätt att den löser ut jordfelsbrytaren.
Jag kontakta också Cylinda angående att en komponent som ständigt är strömsatt kan börja lukta bränt trots att maskinen inte är påslagen men de var inte intresserade så jag beställde själv delen istället. Man kan ju undra vad som hänt om den inte arit kopplad över en jordfelsbrytare.
I alla fall allt frid och fröjd och allt fungerar igen
 
  • Gilla
Rojcrojc och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.