Jävlar inget dåligt projekt (y) imponerad! Va jobbar du med? Ni tar verkligen ut svängarna och är inte blyga, gillar! :D
 
Biggie skrev:
Jävlar inget dåligt projekt (y) imponerad! Va jobbar du med? Ni tar verkligen ut svängarna och är inte blyga, gillar! :D
Tack! Ditt är inte så illa heller! Man kan väl säga att jag är så långt ifrån man kan vara att jobba med något byggrelaterat, är projektledare på en kommunikationsbyrå. Men för mig är detta en ventil, där jag får jobba med händerna, tänka efter och förverkliga något fysiskt som består.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
AndersPS skrev:
Tack! Ditt är inte så illa heller! Man kan väl säga att jag är så långt ifrån man kan vara att jobba med något byggrelaterat, är projektledare på en kommunikationsbyrå. Men för mig är detta en ventil, där jag får jobba med händerna, tänka efter och förverkliga något fysiskt som består.
Riktigt kul! Ser fram imot mer uppdateringar och hur huset ser ut idag!!!!
 
Vi räknade på hur lång tid det skulle ta för oss att fixa taket på egen hand och kom fram till att det skulle ta 1.5 - 2 år att göra klart det, och att det då skulle passera en eller i värsta fall två vintrar under den perioden.

Det kändes inte så aktuellt och vi började leta efter firma för att ta in. Vi provade en offert-förmedlingstjänst, men av 5 företag så var det bara 2 som kom ut och tittade och lämnade offert. I slutändan föll valet på en lite mindre firma, Artekta, där jag känner ägaren sedan tidigare.

Hela projektet skulle ta 2.5 vecka och även om det drog över någon dag på tiden så fungerade det i det stora hela smidigt. Tyvärr blev det inte så många bilder, men raskt över till de som blev!

Pågående takrenovering med exponerade takstolar, rivet innertak, och byggnadsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hela innertaket är rivet och takstolarna är framtagna.

Renoveringsprojekt där innertaket är rivet, exponerar takstolar och förberedelse för isolering syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny vägg in till den delen av vinden som kommer att vara kvar. Vi hade valet att antingen ha en lucka på väggen in till vinden här, eller sätta en vanlig taklucka inne i ett av de bakomliggande sovrummen. Vi valde det sistnämnda.

Renoveringsprocess med exponerade takstolar och förberedda ytor för isolering i ett hus under ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På yttergaveln byggdes det en isolerad vägg.

Renoverat innertak med exponerade takstolar och förberedelse för isolering i ett hus under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förberedelse för isolering.

Hörn av rum med öppet tak där takstolar och isolering syns, förberedelser för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom det var så mycket väggar tidigare märktes det inte att badrummet var lite djupare ut mot vardagsrummet. Det var nog en speciallösning för att man skulle få plats med ett badkar där inne.

När vi öppnade upp planlösningen insåg vi att vi måste riva väggen mellan vardagsrum och badrum och flytta in den, så hela väggen kommer i samma linje. När taket fixades fick därför ett hörn sågas ut, så att taket går hela vägen.
 
  • Gilla
lenros och 2 till
  • Laddar…
Anders går loss på gamla städskåpet inne i köket. Imorgon får vi fiber! #renovera #fiskalsgatan #hus @swehallonsoda

Person demonterar ett gammalt städskåp och en annan person tar selfie med hörselskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bygger ihop det nya köket. Eller ja... En bygger, en klappar katten och en tar bilder. #teamwork #fiskalsgatan #hus #manobykvik

Två personer monterar köksskåp, en klappar en katt, i ett vardagsrum med julgran i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det nya köket är dock inte riktigt det nya köket. Eller, det är det nya köket, men det är i det gamla köksrummet. Men för att få till lite vettig förvaring tjuvstartar vi och bygger ihop två köksskåp som vi sätter i det gamla köket.
 
Isoleringsmaskin i lastbil sprutar in isolering i tak, med slang som sträcker sig mot ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad händer här? Isolering ska sprutas in i taket och den här trumman kommer att brumma i ca 1,5 timme till stor glädje för alla grannar. #renovera #fiskalsgatan #byggahus #hus #imsorry #imnotsorry

Isoleringsslang införd mellan träreglar i taket inför isoleringsarbete i ett husbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rum under renovering med isoleringsslangar förberedda för att spruta in isolering i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Minns inte, video: https://vimeo.com/219579031
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
S
Kul läsning.
Jag tror att de flesta andra skulle föredra att inte flytta in så tidigt i renoveringen om valet finns. ;)
 
sinuslinus skrev:
Kul läsning.
Jag tror att de flesta andra skulle föredra att inte flytta in så tidigt i renoveringen om valet finns. ;)
Från början var tanken att renoveringen skulle bli mycket smidigare, och gå mycket fortare. Det är antagligen ingen annan som känner igen den meningen :D

Men det är givetvis både jobbigt och frustrerande att bo i huset samtidigt som man renoverar. Vi, och numera jag, har dock under hela tiden haft fullt fungerande kök, sovrum och två badrum. Tvättstuga och sådant har också varit "intakt".

Så, på många sätt har den "aktiva och användbara" boytan varit större än i lägenheten. Å andra sidan är det mycket flyttande av grejor och funktioner, det är dammigt och det är en ständig känsla av "ingenting är färdigt". Ekonomiskt hade det inte varit möjligt att bo kvar i lägenheten med den extrakostnaden under en längre period.

Tror inte man ska "skylla" på renoveringen som anledning att vi separerade, men det är givetvis en extra påfrestning i ett förhållande. Just separationen i sig försenade renoveringen i nästan 1 år, eftersom det tog ganska lång tid att reda ut om jag kunde bo kvar, och hur jag skulle få ekonomi att fortsätta renovera. Under resans gång har jag dessutom valt att göra onödigt krångliga insatser, men som i slutändan gör det mer värt.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Stor grushög framför ett hus med en annan sandhög i bakgrunden under klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bild säger mer än 1000 ord, eller hur var det nu igen?
 
  • Gilla
Hella1 och 3 till
  • Laddar…
Kakor formade som bokstäver för att stava 'köp hem' på en tallrik bredvid två glas rosévin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi satsar djupt på subliminala budskap och preppade inför mäklarfotograferingen - ser ni vår list?

Sommaren 2015 hade det blivit dags att sälja lägenheten i Helsingborg. Tiden mellan att vi flyttade ut till huset och fram tills nu har vi hyrt ut den till en kompis. En bidragande faktor till att vi flyttade ut till huset var, förutom som jag skrev i ett tidigare inlägg, att en kompis separerade och behövde någonstans att bo. Vi flyttade till huset och han flyttade in i lägenheten.

Men, nu var det alltså dags att sätta upp de sista golvlisterna, innan vi sålde. Nu vet alla hur det är!
 
  • Gilla
Hella1 och 4 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
[bild]
Vi satsar djupt på subliminala budskap och preppade inför mäklarfotograferingen - ser ni vår list?
Potenta grejor det där. Ska tydligen finnas någon gammal 78-varvare som också är sjukt konsumtionsinduserande lirad baklänges, Snoddas lr Povel tror jag. Gäller att inte välja fel bara, man vill ju inte att presumtiva köpare ska börja ta sig av daga.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Första versionen av odlingsbänken

Sågat och staplat tryckt virke för odlingsbänksprojekt bredvid cellplast och byggmaterial utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi bestämde oss ganska tidigt att vi skulle ha en odlingsbänk och vi valde ut en bra plats bredvid parkeringen. Första omgången virke är sågat.

Odlingsbänkskonstruktion med sågat virke, verktyg och byggmaterial vid en parkeringsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var bara dumhet att tro att jag skulle kunna stapla det sågade virket bredvid mig med tanke på pallbockarna som jag använde. Det finns bara ett sätt som det kan sluta på.

Konstruktion av en odlingsbänk i slutfasen med träramar, isoleringsmaterial och påbörjad jordfyllning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi inspirerades av en bänk som vi såg på Pinterest och modifierade den efter eget huvud. Det blir en gång in i den formad som ett T, så att man kan komma åt allting som odlas på ett enkelt sätt.

Konstruktion av odlingsbänk i trä med gång i T-form, klädd med vävduk och cellplast, vid påbörjad fyllning med jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Själva konstruktionen består av tryckt virke som isoleras med cellplast och därefter kläs med plast och slutligen en vävduk. Tanken är att plasten ska hålla tätt så att eventuell kontamination från det tryckta virket inte kommer in i själva bänken. Vävduken är framförallt ett skydd åt plasten.

Odlingsbänk under konstruktion bredvid en parkeringsplats med en orange katt framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kontrollansvarig godkände arbetet.

Nybyggd odlingsbänk i trä, klädd med plast och vävduk, delvis fylld med jord nära en parkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Själva konstruktionen är klar och börjar fyllas med jord. I botten har jag fyllt på med lera/restjord från den enorma högen med jord som blev över efter att vi grävde ur baksidan.

Odlingsbänk i konstruktion, tillverkad av tryckt virke, isolerad med cellplast, och börjar fyllas med jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi tömde en av komposterna hemma hos föräldrarna.

Odlingsbänk i konstruktion fylld med jord och kompost, omgiven av byggmaterial och en släpvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser ut att vara mycket med väl i bänken blev räckte det inte så långt. Som en bonus följde två små rabarberplantor med från föräldrarnas trädgård.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Nyplanterad kryddhörna med olika kryddväxter i en upphöjd odlingsbädd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det första har planterats, detta är den lilla, lilla kryddhörnan.
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Person gräver en grävd vallgrav i en trädgård med en spade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I förorten är vi rädda för främlingar så vi gräver en vallgrav. Förslag på vad vi ska i den? Pirayor eller krokodiler? #vallgrav #fiskalsgatan #säkerhet #family
 
  • Gilla
antstein och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.