Verkligen inte säker på vart jag borde placera detta inlägg men jag testar här. Inte direkt husrelaterat men helt säker på att någon här i forumet kan hjälpa mig.

Jag undrar helt enkelt vart man kan hitta riktigt tunn aluminiumplåt, liknande denna:

Cirkulär tunn aluminiumplåt med hål och fästklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Uppskattar verkligen hjälpen!
 
Plåtis (plåtslagarefirma) har det på hyllan.

Riktigt tunn al-plåt har du i en låda i köket, fråga frugan efter ugnsfolie ;)
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Ja hehe men den blir lite för tunn, den måste vara lite stabil också.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Som jag sa, en större plåtslagarefirma har plåt från typ 0,5 0,7 1,0 1,5mm och så vidare på hyllan dessutom belagda med färg / folie i flera kulörer.
 
Kalas. :) Tack för hjälpen! Får kolla något plåtslagarefirma.
 
1 liter vatten? Hur stort är det? Efter bilden trodde jag den var 1 m i diameter.
Vad skall den vara till?
Det finns stora ölburkar har jag sett som är på någon liter.
Länken du skickade var på rostfritt men det finns motsvarande i AL.

Kan du inte använda vanlig takplåt den håller i 50-60 år på ett tak finns i vit, brun, röd, svart.
 
Det finns ett väldigt populärt friluftskök, för lättviktsvandrare, som heter Caldera cone som använder sig av ett vindskydd i någon typ av aluminium. Tror den kan ligga på runt 0.1mm.

Delar av ett Caldera cone friluftskök inklusive aluminiumvindskydd, brännare och tillbehör, spridda på en plan yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte man kan testa att göra en själv för skojs skull :) kan bli ett bra helgprojekt.
 
Klipp och sy ihop något av vanliga ölburkar. Var inte kök gjorda på ölburkar en klassisk lättviktsgrej för 15 år sedan? Kanske är det fortfarande?
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Det var det säkert! Spännande isf! Men det har i vilket fall blivit populärt igen på senare dar! Det görs på alla möjliga sätt och i olika utföranden. Väger ofta under 10gram och är väldigt effektiva.

Kapillär brännaren (gjord på redbull burk) och kanske något mer avancerad:

Homemade camping stove fashioned from an aluminum can with air vents and internal baffles.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Cat stove (gjord på kattmats burk):

Gyllene hemmagjord spritbrännare av kattmatsburk med hålmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Penny stove:

Penny stove tillverkad av metall, placerad bredvid en mynt för storleksjämförelse, med flera små lufthål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Men nu var det vindskydd jag behövde fixa :)
 
C
carlfredrik skrev:
Jag undrar helt enkelt vart man kan hitta riktigt tunn aluminiumplåt
Spånar lite bara, men jag får för mig att vanlig aluminiumplåt inte är det optimala materialet för en sådan där grej. Ren aluminium är ju ganska plastiskt och deformeras lätt i klena dimensioner. Misstänker att den där Caldera Cone är någon sorts legering.

En gammal tryckplåt kanske kan funka?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Verkar som att många av "konerna" är gjorda i titanium vilket leder till min nästa fråga, vart skulle man kunna köpa det?

Ja det verkar stämma föressten, aluminium med någon legering. De kallar materialet "aluminum alloy".
 
Redigerat:
Hej igen! Tänkte bara se om någon vet vart man kan få tag på riktigt tunn titanium?

Tänkte göra ett sådant här vindskydd till min alkoholbrännare :)

P1090808.JPG
 
  • Gilla
mbense
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.