Är det nån som har koll på reglerna för avloppsledningar? Om grannen vill leda ner sitt spillvatten från avloppet i vår fosforfälla måste han väl ha servitut och om han vill leda vattnet genom tomten ledningsrätt.
Det har hänt att gnisslande relationer utmynnat i att vi fått höra att "vi kan tvinga fram ett servitut, bara så ni vet".
Urkig feeling. Kan vi tvingas betala för förrättningen, typ dela på lantmäteriräkningen?
Som det är nu leds orenat spillvatten från deras avlopp ut den vägen och vi är rätt nya ägare. Kan det ses som nån slags muntligt servitut eftersom det typ "alltid varit så"?

Kallsvettig...
 
harry73
Jag tror att man under vissa omständigheter kan tvinga fram att ha sin avloppsanläggning på annans mark med servitut. Men då är det i princip omöjligt att ha det på den egna tomten. Men om det är så hos er är en annan fråga.

Handlar det om vanliga tomter? eller stora fastigheter
 
Vår är en liten gård men en familj. Den som vill leda över är en stor förening med samlingslokal och alltså en jäkla massa bajs i systemet. Det är i stort sett omöjligt att ta hand om avloppsvattnet på deras tomt men inte helt. Det handlar om pengar.
Det finns en annan markägare åt andra hållet men där kan de inte åka med på vår fosforrening utan måste fixa egen samt leda spillet från infiltrationen i rör längre bort.
 
harry73
Delar ni kostnader för fosforreningen i dagsläget?
 
Nej. I samband med att vi gjorde nytt avlopp i somras fick vi godkänt att vårt dike och en liten damm skulle fungera som fosforfälla. I samma veva upptäckte vi att grannens orenade vatten går ut samma väg utan servitut. Har typ alltid gjort det. Vi har bara ägt fastigheten i några år. Och nu när kommunen tvingar fram nytt avlopp för dem vill de lägga infiltrationen på vår mark och släppa vattnet från den till vårt dike/damm. Hittills har vi varit försiktig positiva, man vill ju inte vara orsak till att ortens förening går bankrutt men nu gnisslar det även om annat som de "lånar" från oss.
 
harry73
Är det så att diket börjar på deras tomt och att de släpper ut vattnet där? Då behöver de kanske inte ens servitut eller er tillåtelse i nuläget. Det blir såklart annorlunda om de vill anlägga infiltration på er tomt och använda er damm som del av hela anläggningen.
Jag har svårt för mig att ni ska betala förrättningskostnader vid en förrättning och ni kommer även att få en (liten) slant för intrånget. Men man kan såklart fråga lantmäteriet eller kommunens lantmäteriavdelning.

Vad mer lånar de av er?
 
Nej, tror nog att diket bara är på vår tomt. De lånar en bit mark för ett minnesmärke och brukar låna mark för parkering vid evenemang. Det senare har fungerat så där. Plötsligt är marken soptipp eller företagsparkering och trots att de som engagerar sig i föreningen i grunden vill att det ska funka så blir det varken hackat eller malet. Vi mår allmänt pyton av att inte kunna veta vad som ska kunna hända på vår mark. Så fort det är något på g så sitter vi och darrar hemma.
 
Hemmakatten
Det kan mycket väl vara så att er fosforfälla fungerar för ert hushåll men inte för fler. Det är väldigt många fler personer det rör sig om.

Att bli påtvingad ett avloppsservitut är förhoppningsvis ovanligt. Inte speciellt trevligt heller. Ledningen som idag går över er mark ska ha ett servitut.

Jag skulle neka till anläggning på min mark. Den delen blir ju totalt oanvändbar och risken är att föreningen inte sköter om anläggningen på rätt sätt.

Föreningen får väl skaffa ett minireningsverk, en sådan kräver bara en liten efterpoleringsbädd. Eller använda mulltoa, förbränningstoalett eller dylikt.
 
  • Gilla
Kickan123
  • Laddar…
Ni behöver inte betala del i servitutet i alla fall.

Sedan skall du absolut inte godkänna detta, men det kan bli så att du tvingas till det. Eftersom de redan har använt din mark så blir det lätt så att du tvingas till detta. Jag råkade ut för exakt detta då en avloppsledning från grannen gick över min mark trots att den enligt kartorna gick utanför tomtgräns (genom en bergknalle enligt Lantmäteriet). Då den inte med lätthet gick att flytta (dyrt att borra genom bergknallen) så åkte jag på att husera den på min tomt. Som tur är så låg dock (nästan) hela avloppet på prickad mark...
 
  • Gilla
Kickan123
  • Laddar…
Låter klokt!!! Man blir lätt blind när man vill vara en god granne. Samtidigt måste det ju funka.
 
Låter lugnande att vi inte skulle behöva betala. Kan tänka mig att man kan bli tvungen att gå med på en ledning men förhoppningsvis inte halvrenat avlopp.
 
Stå på dig. Säg nej. Fosforrening klarar är väl bara dimensionerad för din fastighet. Grannen får väl göra som andra, skaffa en sluten tank som får tömmas. Det är bara tvätt- dusch- och diskvatten som får infiltreras numera såvitt jag vet. Jag skulle aldrig acceptera en luktande infiltrationsledning på min egen tomt, om jag inte har en hel åker eller ett hemman. Bästa rådet är dock, beställ ett möte på miljökontoret och utred frågan samt få besked!��
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Det är olika i olika kommuner vad som är okej. Det är möjligt att de kan tvinga fram ett servitut, men kostnaden hamnar i så fall på dem. Ni ska snarare ha ersättning för intrånget. Sluten tank är inte en okej lösning på många håll. De tenderade att "råka" få hål i sig. Röret kan nog bli svårt att bli av med, men de måste ju ha en egen rening som är så pass bra att det är okej att släppa ut det.

En lösning som borde funka är en buffert tank och ett efterföljande minireningsverk. I dag finns det så pass mycket små reningsverk att det knappast kan vara orimligt att de löser det på sin tomt. Men det är inte helt lätt att lösa avloppet när belastningen tillfälligt kan vara mycket hög.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kickan123
  • Laddar…
Börja med att ringa miljökontoret!
 
  • Gilla
Kickan123
  • Laddar…
O
Vad är det för konstig idé att de skulle få ansluta till Eran fosforutfällning? Den har ni bekostat med egna pengar. Så det är eran. Så den biten får de lösa själva.
Oavsett inga kostnader hamnar på er. Det är inte ni som vill ha servitut. Min inställning är att neka. Sedan får de gå därifrån. Lyckas de få till ett tvingande servitut så får ni se till att få ersättning. Men fosforfällan är er och ni ska inte godkänna att någon släpper ut sin skit där. Skulle det bli tjafs, så konstatera bara helt lugnt att den är inte dimensionerad mer än för en familj på det antal ni är....
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.