RichardH skrev:
Hej,

Jag skall göra slag (!) i saken och efter många års funderingar installera en rörspetsbrunn.
Jag vet att det finns vatten, för 30 år sedan när vårt hus byggdes och det gamla revs, försvann den existerande brunnen under det då nya huset (krypgrund).
En fråga till er som vet:
Vilket av följande alternativ verkar bäst?
1 - [länk]
2 - [länk]
Verkar ju smidigt att kunna köpa ett helt set och bara komplettera med pump.
Dessutom, kan en sådan här stolpnedslagare underlätta i jämförelse med slägga?
[länk]
Var i Skåne bor du?

Jag köpte set från Brunnenandi, dock ingen borr, det lånade jag av en bekant. Tog lite tid med frakten med det var fina grejor.
 
  • Gilla
RichardH
  • Laddar…
Jag bor i östra Malmö, på ett ställe där grundvattnet går på 5-6 meters djup. När vi satte ett högt staket i tomtgränsen och andvände en motordriven jordborr för de långa plintarna, så stötte vi på finkornig sand i ena hörnet av trädgården. Det lär gå någon form av underjordisk vattenström där, hoppas det går bra. Jag lutar också åt Brunnenandi. Vilken typ av pump använder du?
 
RichardH skrev:
Jag bor i östra Malmö, på ett ställe där grundvattnet går på 5-6 meters djup. När vi satte ett högt staket i tomtgränsen och andvände en motordriven jordborr för de långa plintarna, så stötte vi på finkornig sand i ena hörnet av trädgården. Det lär gå någon form av underjordisk vattenström där, hoppas det går bra. Jag lutar också åt Brunnenandi. Vilken typ av pump använder du?
Jag stötte på en sten ett par meter ner, så mitt projekt gick åt pipan, men skall ta nya tag snart. Troligtvis då genom en firma som slår ner spetsen. Osäker på om det går hos mig dock, bor i lite "fel" del av Höllviken. Överlåter det till proffsen att avgöra detta dock.

Du kan höra med Fredrik Wramhed, 0708-944615 på Wellpoint om han kan spola ner en spets hos dig.
 
  • Gilla
RichardH och 1 till
  • Laddar…
Vad innebär det att spola ner en spets? Måste tunga maskiner in, i så fall blir det svårt.
 
RichardH skrev:
Vad innebär det att spola ner en spets? Måste tunga maskiner in, i så fall blir det svårt.
Har inte gjort det själv, men det bygger helt enkelt på att man har en pump med ett rejält flöde så att sanden/jorden spolas undan.
Mig veterligen inga större maskiner, kolla länken. http://www.wellpoint.se/utrustning/
 
  • Gilla
RichardH
  • Laddar…
Om det är gammal sjöbotten med sand är det lika lätt att slå ner som att spola. I varje fall i början.
Sandmorän kan vara väldigt dränerande och kräva en pump som matar på mycket vatten för att det inte bara ska rinna rakt ner de metrarna innan man når grundvatten.
 
  • Gilla
RichardH
  • Laddar…
RichardH skrev:
Vad innebär det att spola ner en spets? Måste tunga maskiner in, i så fall blir det svårt.
kom på att även vissa spolbilar gör det, tex Malmbergs har någon gubbe som spolar ner spets.
Frank som jag skrev om innan använde väldigt enkel utrustning, Han hade en badbassäng modell större som han fyllde med vatten sedan hade han en bensindriven pump som han körde med. Inget som tog speciellt mycket plats.
 
  • Person använder bensindriven pump vid uppblåsbar badbassäng för spolning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej!

I helgen mätte jag flödet från min rörspets igen. Det har varierat mellan 10 och 20 liter i minuten under våren. Fick knappa 20 liter.

Jag bestämde mig för att spola rörspetsen, nere i marken, med rörrensarslang kopplad till en högtryck. Det är alltså ett minstycke på högtryckstvätten som sprutar åt sidorna, så att man kan rengöra inifrån.

Det kom upp en hel del skit från rörspetsen, och min förhoppning var att det finmaskiga nätet längst ned skulle frigöras från sand etc som fastnat.

Därefter prövade jag att pumpa NED vatten i rörspetsen med en pump. Det gick ned vatten hur lätt som helst, knappt mätbart tryck på pumpen, och ett flöde nära 60l/min. Jag pumpade från en bassäng som jag fyllt tidigare.

Efter detta testade jag flödet igen. Drygt 20 liter/minut blev det. Om jag istället pumpar från baljan med samma pump blir det 60 liter/minut.

Så vad kan man konstatera av detta? Det verkar inte vara något direkt motstånd genom rörspetsen eftersom det gick att pumpa ned vatten med stort flöde utan att det blev mostånd, men samtidigt går det bra mycket långsammare att suga upp vatten. Har det kanske med grundvattennivån att göra? Den är bara 2-3 meter ned.
 
Provade du att mäta grundvattennivån före och efter ett längre uttag?
Spontant skulle jag säga att kapaciteten på pumpen är för dålig i förhållande till djupet.
Det kan vara ejektormunstycket som är slitet och inte ger lika bra "umpf" som det brde längre.
 
C corre skrev:
ejektormunstycket
?
Undrar om inte z_smurf har en vanlig sugledning.
 
tommib
Ja, om det är en vanlig sugledning så är det inte alls konstigt att kapaciteten är lägre vid en större sughöjd. Brukar finnas flödesdiagram på alla pumpar.

Ejektorpumpar kan jag inte alls.
 
Jag mätte aldrig grundvattennivån, bara uppskattade.

Så det kan vara som ni säger, antingen sliten pump eller att nivån är så låg att flödet blir begränsat...
 
N nissenhj skrev:
Spola ner!
Finns/Fanns en Frank i Åhus som gjorde detta till en billig peng. Tyvärr hittar jag inte telefonnumret till honom!
Men kanske någon annan som har det? Eller hans efternamn så kan man leta rätt på honom.
Kan bara säga att han är seriös!
Du har inte hittat numret till Frank eller har hans efternamn? Väldigt behov av någon som är seriös och kan. Hade uppskattat det jätte mycket. Eller om du har någon annan du kan tipsa om.
Mvh Robin
 
I idontspyyou skrev:
Du har inte hittat numret till Frank eller har hans efternamn? Väldigt behov av någon som är seriös och kan. Hade uppskattat det jätte mycket. Eller om du har någon annan du kan tipsa om.
Mvh Robin
Tyvärr så har jag inte hittat varken hans nummer eller efternamn!
Malmbergs spolar också ner spetsar!
Är här ingen annan som känner till Frank?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.