Hela tråden visar ju på hur sårbart vårt samhälle verkligen är. Kan nog vara dags att se över hur man lever!
 
UPS är tok-kass; batterierna slits på några år.
Vore inte solel så dyrt, och kunde man bara lagra den bättre, hade det varit ett självklart alternativ.
 
Kloge skrev:
Hur gör du med varmvattnet när cirkulationspumpen är strömlös?
Jag pratar om rinnande varmvatten. Inte vattenburen uppvärmning som till exempel golvvärme eller element.
 
Redigerat:
Jag med :) Hur får du varmvattnet ur kranen i ett strömlöst system? Ingen pump som trycksätter, ingen pump som tar vattnet från tankarna
 
ricebridge skrev:
UPS är tok-kass; batterierna slits på några år.
Vore inte solel så dyrt, och kunde man bara lagra den bättre, hade det varit ett självklart alternativ.
Jo, men eftersom det inte är ett alternativ enligt ditt eget inlägg så är UPS inte så kass. ;)

Mina batterier är från 2005. Jag slängde några nu i år vid senaste testet av dem. Övriga är OK.
Det är enorm skillnad på små UPS med ett litet inbyggd batteri som räcker några minuter och snabbladdas efter avbrott mot en lite större UPS med extern batteribank och korrekt flytspänning som inte sakta kokar batterierna. I det senare fallet håller de länge.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Ja, jag tar gärna emot tips!
 
Detta är intressant att läsa lars wilderängs bok stjärnklart. Hur hela samhället faller utan ström.

Det skulle ju kännas riktigt bra med ett hus med självdrag och kaminer samt vedpanna som man kan laga mat med. På detta ett redigt lager ved och skog samt egen brunn.

Nu är det väl dock inte så stor chans att vi drabbas av nanoiter som äter upp allt elektriskt. Men hur länge klarar ett modernt isolerat hus sig utan el? Solceller underlättar ju där såklart.

Vi är hemma är ganska värdelösa. Vi har mat för några dagar varav det mesta skulle behöva slängas för grillkolen är slut dessutom. :D
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
S
johd01 skrev:
Detta är intressant att läsa lars wilderängs bok stjärnklart. Hur hela samhället faller utan ström.

Det skulle ju kännas riktigt bra med ett hus med självdrag och kaminer samt vedpanna som man kan laga mat med. På detta ett redigt lager ved och skog samt egen brunn.

Nu är det väl dock inte så stor chans att vi drabbas av nanoiter som äter upp allt elektriskt. Men hur länge klarar ett modernt isolerat hus sig utan el? Solceller underlättar ju där såklart.

Vi är hemma är ganska värdelösa. Vi har mat för några dagar varav det mesta skulle behöva slängas för grillkolen är slut dessutom. :D
finns andra att som kan förstöra "ström" tillgång. mänsklig faktor eller slitage helt enkelt. behöver inte vara något anfall mot sverige
 
Kloge skrev:
Jag med :) Hur får du varmvattnet ur kranen i ett strömlöst system? Ingen pump som trycksätter, ingen pump som tar vattnet från tankarna
Jag har komunalt vatten så svaret på den frågan är med hjälp av gravitationskraften.

Om det blir helt strömlöst i hela komunen jättelänge så kommer visserligen vattentornen i närheten att tömmas.

Men det är inget problem som jag kan lösa med en dieseldriven generator om jag inte borrar en egen brunn. Vilket jag inte har några planer på att göra.
 
S
Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag har komunalt vatten så svaret på den frågan är med hjälp av gravitationskraften.

Om det blir helt strömlöst i hela komunen jättelänge så kommer visserligen vattentornen i närheten att tömmas.

Men det är inget problem som jag kan lösa med en dieseldriven generator om jag inte borrar en egen brunn. Vilket jag inte har några planer på att göra.
och diesel som du sparat är oduglig och du kan ej tanka mera?
 
johd01 skrev:
Detta är intressant att läsa lars wilderängs bok stjärnklart. Hur hela samhället faller utan ström.

Det skulle ju kännas riktigt bra med ett hus med självdrag och kaminer samt vedpanna som man kan laga mat med. På detta ett redigt lager ved och skog samt egen brunn.

Nu är det väl dock inte så stor chans att vi drabbas av nanoiter som äter upp allt elektriskt. Men hur länge klarar ett modernt isolerat hus sig utan el? Solceller underlättar ju där såklart.

Vi är hemma är ganska värdelösa. Vi har mat för några dagar varav det mesta skulle behöva slängas för grillkolen är slut dessutom. :D
Men en solstorm som slår ut all el och elektronik är inte osannolik. Det är ju bara ett par år sedan som en sådan missade oss med ynka sju dagar...

Jag funderar på att bygga ett rejält batteri laddat av en vindsnurra för att kunna driva vattenpumpen till brunnen i alla fall. Det kommunala vattnet går i tryckslang, vilket gör det beroende av el också. Ett annat alternativ är att fixa enkel partikelrening (pollen mm) av regnvattnet som jag redan idag samlar upp. Det bör ha en helt OK kvalitet.
 
Egen brunn med handpump!
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
martin43 skrev:
Egen brunn med handpump!
Jobbigt när den är 70 meter djup...
 
pacman42 skrev:
Jobbigt när den är 70 meter djup...
Skulle väl vara om den läcker som ett såll då, annars är det ju bara att sätta upp en pumpkarusell så kan ni gå några varv där i med hela familjen? :)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
S
pacman42 skrev:
Men en solstorm som slår ut all el och elektronik är inte osannolik. Det är ju bara ett par år sedan som en sådan missade oss med ynka sju dagar...

Jag funderar på att bygga ett rejält batteri laddat av en vindsnurra för att kunna driva vattenpumpen till brunnen i alla fall. Det kommunala vattnet går i tryckslang, vilket gör det beroende av el också. Ett annat alternativ är att fixa enkel partikelrening (pollen mm) av regnvattnet som jag redan idag samlar upp. Det bör ha en helt OK kvalitet.
väldigt sannolikt att nåt som el och elektronik skulle vara den schackpjäs som skulle falla först.
om det så är genom anfall eller annat är inte viktigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.