Jag kikade på den inställning som du kände, den är satt på MK och område 1 men område 2 skall ju inte aktiveras då man står vid panelen och där är den avslagen.

Jag har satt område 1 som MK och innanför denna MK är panelen. sedan ligger en IR i område 2 som triggar om man tar några steg in från knappsatsen.
Tänker mig att om man kommer in bryts MK larmet triggas med en Xs timer som sedan drar larmet om man inte deaktiverar det inom Xs. Skulle man under <Xs ta och gå in i område 2 går larmet omgående.
Samma om man gör intrång i område 2, då går larmet omgående.
 
Redigerat:
Shiraz skrev:
Jag kikade på den inställning som du kände, den är satt på MK och område 1 men område 2 skall ju inte aktiveras då man står vid panelen och där är den avslagen.

Jag har satt område 1 som MK och innanför denna MK är panelen. sedan ligger en IR i område 2 som triggar om man tar några steg in från knappsatsen.
Tänker mig att om man kommer in bryts MK larmet triggas med en Xs timer som sedan drar larmet om man inte deaktiverar det inom Xs. Skulle man under <Xs ta och gå in i område 2 går larmet omgående.
Samma om man gör intrång i område 2, då går larmet omgående.
Jag har alla saker i ett och samma område och magnetkontakten på ytterdörren är Entry/Exit och rörelsedetektor i hallen har attributet "Följande". Det gör att ingångstiden aktiveras om ytterdörren öppnas först, men larmet går direkt om något annat larmar. Jag tror det även gäller om IR i hallen triggas före ytterdörren har öppnats, minns inte exakt håller på och testar mina inställningar :)

Jag har för mig det finns någon inställning där man kan ställa in så att man inte kan avvika från "ingångsvägen" dvs. så fort någon detektor som inte har attributet följande triggas under ut-/ingångstiden så går larmet. Men det gör också att man t.ex. inte kan springa in i vardagsrummet och hämta telefonen man glömt medans nedräkningen av larmet pågår.
 
Shiraz skrev:
Jag kikade på den inställning som du kände, den är satt på MK och område 1 men område 2 skall ju inte aktiveras då man står vid panelen och där är den avslagen.

Jag har satt område 1 som MK och innanför denna MK är panelen. sedan ligger en IR i område 2 som triggar om man tar några steg in från knappsatsen.
Tänker mig att om man kommer in bryts MK larmet triggas med en Xs timer som sedan drar larmet om man inte deaktiverar det inom Xs. Skulle man under <Xs ta och gå in i område 2 går larmet omgående.
Samma om man gör intrång i område 2, då går larmet omgående.
Förstår jag dig rätt nu, du har två områden i samma hus. Varför?
Områden är juh till för att man ska kunna ha en del av larmet pålarmat samtidigt som man larmar av det andra. Tex bostadshus område 1 och ett garage som område 2.
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
RilleRock
McZ skrev:
Det gör att ingångstiden aktiveras om ytterdörren öppnas först, men larmet går direkt om något annat larmar. Jag tror det även gäller om IR i hallen triggas före ytterdörren har öppnats, minns inte exakt håller på och testar mina inställningar :)
Helt korrekt så krångla inte till det Shiraz och lägg allt i område 1 som du tex byter namn på till Inbrottslarm.
 
Hoj! Genom att köra statisk ip-adress mellan larm och router så funkar det. Dock så har jag tappat kontakten med spcconect.com. Det står i händelsesekvenstabellen under ATS konfiguration status:fel, och jag får ingen kontakt med larmet via spcconnect.com. Behövs verkligen inte port 52000 öppnas i routern för att kommunikation skall komma ut? Jag bifogar några skörmdump....

Jag kommer inte heller åt att nollställa enkryptionkey som Rillerock föreslår.... Skärmdump visar felstatus i händelsesekvenstabellen för en ATS konfiguration på säkerhetssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av en konfigurationsmeny för larm med en markerad TCP port och en fråga om porten ska öppnas i routern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fiat 500 skrev:
Hoj! Genom att köra statisk ip-adress mellan larm och router så funkar det. Dock så har jag tappat kontakten med spcconect.com.
Nej, du behöver inte öppna någon port.
Om du satte statisk ip är min gissning att du missade ställa in gateway-adressen. Där måste du skriva routerns ip, annars har larmet ingen gateway till internet och ingen koppling till spcconnect.com
 
Någon speciell nätmask? Den var ifylld till 255.255.255.0
 
Kan brandvägg stöka till det?
 
Fiat 500 skrev:
Någon speciell nätmask? Den var ifylld till 255.255.255.0
Rätt.
Routern är ju en brandvägg, och visst kan den strula till det, men med standardinställningar ska det fungera.
 
fredrik.johansson skrev:
Rätt.
Routern är ju en brandvägg, och visst kan den strula till det, men med standardinställningar ska det fungera.
jag har angett Asus standard gateway (alltså den som man också har för att logga in på routens konfigurationssida) alltså 192.168.1.1 men den får fortfarande inte kontakt med SPCconnect...

Några skärmdump till som kanske kan ge förklaring till min inkompetens....
Skärmdump av nätverksinställningar med IP-adress, nätmask, gateway och DNS server fält, inställt till 192.168.1.1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av ATP konfigurationssida för säkerhetssystem med fält för panelidentifikation och RCT identifikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fiat 500 skrev:
jag har angett Asus standard gateway (alltså den som man också har för att logga in på routens konfigurationssida) alltså 192.168.1.1 men den får fortfarande inte kontakt med SPCconnect...

Några skärmdump till som kanske kan ge förklaring till min inkompetens....
[bild]
[bild]
Sätt DNS till antingen routerns ip eller 8.8.8.8. Den senare är googles fria DNS-server.
 
fredrik.johansson skrev:
Sätt DNS till antingen routerns ip eller 8.8.8.8. Den senare är googles fria DNS-server.
Då funkar det! Tackar så mycket för supporten... Körde med 8.8.8.8. på DNS server och allt sparkade igång. Både uppkoppling mot spcconnect samt mobil app funkar. Tack!!!
 
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Det här är anledningen till att det ofta är smartare att låsa larmets ip-adress i routern istället. Kör man med statiska inställningar måste man skälv ha koll på nödvändiga adresser. Annars fixar routern det via DHCP.
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
Jag förstår det nu. Det konstiga var att jag inte såg Spc-enheten i routerlistan när jag började med DHCP. Det verkade som om inte DHCP funkade.
 
Ifall routern fungerar med trådlösa klienter så funkar DHCP-servern. Jag gissar att det var någon liknande inställning som spökade. Det kan hända att larmet inte presenterade sig med något namn i routerlistan över DHCP-leases utan enbart med Mac-adress, och då är det ju inte lätt att hitta den.
Det verkade också skumt med den adress du skrev att du fått i första inlägget. För du råkar väl inte ha två routers i nätverket?
Kör annars på med statiska inställningar nu när du fått det att funka. Det är inte sämre, det som kan hända är att routern delar ut den adressen till någon annan enhet och då kan det bli en konflikt, men det brukar lösa sig. Routern skickar ut en annan adress till den enheten i så fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.