Jag slängde just en UPS till en av servrarna. Ackarna var tokslut och den hade suttit ansluten sedan 2010 ungefär. Nya ackar var inte värt pengarna, främst för att det var tower-modell.

I ett av racken som sitter inom observerbart avstånd så sitter en Eaton 5p 1550 och enligt displayen på den så klarar den 31 minuter med nuvarande belastning, 260 watt och 300 VA.

https://www.dustin.se/product/5010749892/5p-1550ir

Jag tänkte som exempel på UPS.
 
Jag är rustad mot strömavbrott på följande sätt.

1: Jag har en kamin som är stor nog att värma hela huset hur kallt det än blir.

2: Jag har ett stormkök.

3: Om strömavbrottet skulle bli borta längre än 24 timmar så kan jag ladda paddor och mobiler på jobbet eller i bilen.

4: Jag har stearinljusen hemma om strömmen går när det är mörkt ute.

Enkla och billiga åtgärdet tycker jag och mer än så tycker jag inte att någon behöver göra för rusta sig mot ett strömavbrott.
 
Redigerat:
Det beror på hur länge det varar. Efter ett dygn har maten i kylen och frysen blivit varm. Jag har ett elverk för kyl och frys och jag har egen vattenbrunn där jag kan hämta vatten med en hink.
 
Jag har en APC UPS 750XL där XL betyder att man (utan att mixtra med den) kan ansluta externt batteri.
Den driver fjärrvärmecentralen med pumpar, ventilation, server, router och husautomation/övervskning. Just nu 16h backup tid. Längsta avbrottet hittils har varit ca en timme. Det finns prisvärda slutna blybatterier avsedda för UPS att beställa från Tyskland.

Tror inte heller fjärrvärmeleveransen upphör vid ett strömavbrott då fjärrvärmeverket även producerar el.
 
Så fjärrvärmeverket är självförsörjande på el? Pannans fläktar samt pumpar i nätet drar en hel del ström.
 
...och när fjärrvärmeverket går ner?
Inte lika vanligt som strömavbrott kanske, men det var inte så många år sedan det hände här i stan.
Tror iofs att de flesta hade ström då.
 
Det lär de vara, det är ett kraftvärmeverk som producerar el ut på nätet. De har flera pannor, kan stödja med olja mm så den dagen det är svart där då sitter vi antagligen i ett skyddsrum, lever på vatten och bröd och hoppas att vi får se morgondagen. ;)
Även om de skulle delvis haverera och ex få halverad kapacitet skulle det ju räcka för att förhindra minusgrader inomhus.
 
Hm, intressant fråga.Undrar om de varit så finurliga att lägga elledningar till pumpar parallellt med fjärrvärmerören och därmed kontrollerar dessa pumpar utanför det vanliga elnätet?
Tror iofs vi matas direkt från verket utan mellanliggande pumpstation.
 
S
fundera på att klara er helt utan ström istället.
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke och 2 till
  • Laddar…
Jag jobbar på en industri där vi har en ångpanna med tillhörande turbin och den matar strömmen direkt på nätet. Så vid ett strömavbrott så kan vi inte köra pannan.

Minns ni detta strömavbrottet? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10398525.ab
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag är rustad mot strömavbrott på följande sätt.

1: Jag har en kamin som är stor nog att värma hela huset hur kallt det än blir.

2: Jag har ett stormkök.

3: Om strömavbrottet skulle bli borta längre än 24 timmar så kan jag ladda paddor och mobiler på jobbet eller i bilen.

4: Jag har stearinljusen hemma om strömmen går när det är mörkt ute.

Enkla och billiga åtgärdet tycker jag och mer än så tycker jag inte att någon behöver göra för rusta sig mot ett strömavbrott.
Kloge skrev:
Det beror på hur länge det varar. Efter ett dygn har maten i kylen och frysen blivit varm.
5: Det har du rätt i :wow: Jag har en matkällare och för att rädda maten i frysbox så blir jag tvungen att göra en himla massa storkok på storköket och/eller bjuda hela kvarteret på grillfest om strömmen skulle försvinna i mer än en vecka. Eller hur länge en frysbox nu klarar sig utan ström?

Men hur ofta är strömmen borta så länge så att mat i en frysbox blir förstörd?

Men om det nu händer så har jag en lösning på det också genom storkok på stormkök och grillfester :)

6: Jag har en ackumulatortank på 4 kubik så varmvatten kommer jag att ha så det räcker en vecka.

Om det blir strömavbrott så är det hos mig man ska hänga ;) ser nästan fram emot det ;)
 
S
Hyltran från Veglemyren skrev:
5: Det har du rätt i :wow: Jag har en matkällare och för att rädda maten i frysbox så blir jag tvungen att göra en himla massa storkok på storköket och/eller bjuda hela kvarteret på grillfest om strömmen skulle försvinna i mer än en vecka. Eller hur länge en frysbox nu klarar sig utan ström?

Men hur ofta är strömmen borta så länge så att mat i en frysbox blir förstörd?

Men om det nu händer så har jag en lösning på det också genom storkok på stormkök och grillfester :)

6: Jag har en ackumulatortank på 4 kubik så varmvatten kommer jag att ha så det räcker en vecka.

Om det blir strömavbrott så är det hos mig man ska hänga ;) ser nästan fram emot det ;)
storkök i stormkök? skickligt
 
Om det blir strömavbrott bör man tappa upp rejält med vatten så att man klarar sig om det blir ett långt strömavbrott – för då sjunker trycket i vattenledningarna eftersom de pumpar som driver också går på el.
Man bör också slå av alla elförbrukande maskiner och element så att elsystemet inte "chockas" när strömmen kommer tillbaka, för då är risken stor att strömmen går igen ...

Även om det lyckligtvis är ovanligt med långa strömavbrott så vill ju samhället att alla ska vara förberedda för att klara exempelvis ett elavbrott i minst tre dygn.

Vi har lite att jobba på här hemma, men ... någorlunda förberedda är vi.
 
Om vi tänker oss ett strömavbrott i tre dygn. Då har även butikerna fått slänga alla kyl och frysvaror. Hur är det med fryslagerna? Har de elverk? Annars har även de slängt all mat. När strömmen återvänder ska all livsmedelsproduktion startas upp igen. Det tar ytterligare några dygn innan maten når ut till butiken. Så egentligen borde man ha mat för en vecka hemma.
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Hur gör du med varmvattnet när cirkulationspumpen är strömlös?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.