Snailman
Har för mig det ska finnas nåt som omvandlar nätverket till fiber och sen tillbaka i andra änden, som man kan köpa på typ aliexpress. fördelen skulle vara om typ åskan slår ner jämfört med att lägga ner cat6 kabel tex.

Nån som kan leda mig på rätt spår?
 
Javisst går det, men eftersom du ställer frågan på det sättet så väcker det direkt ett flertal följdfrågor
Fiberkabel består av glas och är helt okänsligt för åska, dock tar konvertrar såklart lätt stryk.
Om det är under 100meter och du ska gräva ner kabeln under jord så skulle jag fortfarande rekommendera vanlig cat6 kabel både för enkelheten och kostnaden!


Hur lång sträcka talar vi om?
Har du tillgång till fibersvets och kabel eller tänkte du skaffa en 100m+ patchkabel`?


2st standard singlemode konverters skulle fungera alldeles utmärkt och kostar inte skjortan heller.
tex nåt liknande dessa : https://www.aliexpress.com/item/Fib...42792.html?spm=2114.10010108.1000023.7.DYnUFA
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Snailman
Det är nog omkring 100m, troligen under, det mesta är under jord men i ändarna så går de nåt tiotal meter på vinden i vardera huset

tänkte köpa färdig kabel finns väl från kina också?
 
Redigerat:
Snailman
Ok, vet inte så mycket om detta, finns det nån info på nätet nånstans? Verkar ju vara en massa olika typer av kablar, och inomhus och utomhus bruk mm

Hur många parallella ska man ha tex?
 
Du har säkert bestäm dig för fiber. Men det finns Skitbra trådlösa lösningar med!
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Snailman
rightnow skrev:
Du har säkert bestäm dig för fiber. Men det finns Skitbra trådlösa lösningar med!
Det är bara att jag är orolig för åska, det är ett villaområde med vanliga tomter, sen är det en del skog här och där också, närmaste är väl 30 meter bort ca.

Jag jämför väl vad jag hört från dem som har haft modem ute på landet som brände upp dem då och då, men det var väl andra sträckor.

Är det ganska ofarligt med vanlig nätverkskabel kan jag testa det först, så länge bara utrustningen i början slås ut, och dator och hårddiskar klarar sig så.

Edit. Såg nu att du skrev trådlösa, nej det är inte ett alternativ.
 
Är inte expert alls, men har läst om att potentialskillnader mellan olika byggnader kan bli problem. Om du har två byggnader med separata el kan potentialskillnaden i jorden mellan utrustning som sen kopplas samman med en nätverkskabel ställa till det.

Om någon har bättre koll så vill jag veta mer!
 
Redigerat:
Brände modem var väl när man körde uppringt och adsl över koppar telelina.
Minst en inkommande enhet måste du ju ha för leverantören sen om du delar ut det trådlöst kommer inte öka risken för åska avsevärt.
 
Snailman skrev:
Ok, vet inte så mycket om detta, finns det nån info på nätet nånstans? Verkar ju vara en massa olika typer av kablar, och inomhus och utomhus bruk mm

Hur många parallella ska man ha tex?
Med en WDM konverter (som den jag länkade) så skickar du på en frekvens och tar emot på andra 1310/1550nm är dom som används i regel för singelmode kabel.
Med en sån så behövs bara en enkel patchkabel mellan konvertrarna, dubbelfiberkonvertrar har en ledare för att skicka och en för att ta emot, vid en snabb sökning så hittade jag inga så långa dublex patchar (dubbla ledare)

Allt patchkablage skulle jag säga är gjorda för inomhusbruk och förläggning på tex stege i serverhallar osv, ska man ha en fast professionell installation så skulle jag dra en riktig kabel som man sedan kontakterar i varsin odf på vardera ställe men det låter väldigt överdrivet för din del?

Det finns en hel uppsjö av fibertyper och massor med olika kontakter och standarder men håll dig till Singelmode (SM) och standard blåa (SC eller LC) kontakter så gör du det enkelt för dig.

Det finns massor att lära sig om man vill, bästa är nog att googla.


Larsa skrev:
Är inte expert alls, men har läst om att potentialskillnader mellan olika byggnader kan bli problem. Om du har två byggnader med separata el kan potentialskillnaden i jorden mellan utrustning som sen kopplas samman med en nätverkskabel ställa till det.

Om någon har bättre koll så vill jag veta mer!
Med en fiberkabel behöver man inte oroa sig alls för detta då det inte finns något ledande material i dom.




Det vart ett rätt långt svar...aja hoppas det hjälpte någon!

//
John
 
Snailman
Tack, låter som det blir fiber då, får kolla vad kabeln kostar har grävt ner ett gult 50mm rör men det kan nog ha kommit in vatten, får se till att änden jag trär igenom röret är ordentligt tätad.
 
Gör det enkelt.

Skippa de där konvertrarna i ändarna, köp två switchar med möjlighet att stoppa i varsin SFP+ (förenklat i för ditt behov är det ett fiberinterface). Kör multimode OM3/4 eller singlemode så kommer du kunna köra 10G på det avståndet. Se till att få dem med LC-LC, dvs LC-kontakter i båda ändarna då flesta SFP+ är LC.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
L
Larsa skrev:
Är inte expert alls, men har läst om att potentialskillnader mellan olika byggnader kan bli problem. Om du har två byggnader med separata el kan potentialskillnaden i jorden mellan utrustning som sen kopplas samman med en nätverkskabel ställa till det.

Om någon har bättre koll så vill jag veta mer!
Ja, du får inte koppla samma två byggnader elektriskt på det sättet. Dessutom riskerar du alla dina datorer också. Minsta problem med att åskan slår ner i närheten och du kan kan bränna ner både ditt hus, eller alla dina datorer kan gå åt pipan.
Det enda sättet är att köra fiber. Och jag vet inte varför man skulle vilja köra något annat. Det är både billigt och bra.
En konverter kostar inte mycket alls.
 
Kör på fiber, men välj prylar som klarar minst 1 Gbit/s. Dra två fibrer så får du bäst flexibilitet. För single-mode kan du välja utrustning som gör att du kör båda riktningarna i samma fiber, men med 2 fibrer så funkar allt.

Se bara till att inte blanda single-mode och multi-mode prylar, för då är det inte mycket ljus som kommer fram!
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.