johan63 skrev:
Kopplade i kors ? hur menar du nu ? RITA GÄRNA ;)
Jag har två slingor på gården. De överlappar mitt framför roboten så det finns ett litet område som blir klippt varje dag. Guidekabeln går alltid till mitten på båda slingorna. Istället för att som i ditt fall bryta guiden, så har jag 2 reläkontakter som bryter slingornas båda sidor.

Schema för robotgräsklippares guidekablar överlappande två slingor på gårdsplan, med reläkontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




(Tror bestämt vi diskuterade detta förra säsongen oxo) :)
 
  • Gilla
johan63
  • Laddar…
Här även bifogat kopplingen. Dvs. det är ett relä men med dubbla spetsar. Den blå och gula slingan är helt frikopplade från varandra (men guiden delar sig och är kopplad till mitten av båda)

En skiss av ett relä med dubbla spetsar och färgkodade slingor som representerar olika kretsdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johan63
  • Laddar…
Du har valt dubbla slingor. Och växlar mellan dem. BRA val, Då håller sig klipparen inom valt område.
Min går ju hur som helst nu.......Tack för tipset.

DS ! Jag får " GÖR OM GÖR RÄTT "
 
  • Gilla
Jan Nylund
  • Laddar…
Jag står inför nyköp av trampolin (eftersom jag tyckte det var smart att sälja den förra i höstas.. nu håller inte ungarna med mig). Jag råkade ramla över denna tanke, undrar om den fungerar för att slippa att klipparen fastnar på benen eller att jag behöver montera brädor?

Robotgräsklippare framför ett äpple på gräsmatta, möjlig lösning för att undvika hinder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jan Nylund skrev:
Jag står inför nyköp av trampolin (eftersom jag tyckte det var smart att sälja den förra i höstas.. nu håller inte ungarna med mig). Jag råkade ramla över denna tanke, undrar om den fungerar för att slippa att klipparen fastnar på benen eller att jag behöver montera brädor?

[bild]
Jag har brädor på vår. ;)
 
I väntan på robonect fixade jag in lite statisik från min wemos (positionsgivare när roboten är hemma + relästatus för område + en tempgivare).

Tyvärr verkar det som att min positionsgivare ibland missar att roboten kommer hem, får justera in den lite.

Graf över robotgräsklipparens temperatur, klipptid och relästatus för område under 24 timmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johan63
  • Laddar…
Jan Nylund skrev:
Här även bifogat kopplingen. Dvs. det är ett relä men med dubbla spetsar. Den blå och gula slingan är helt frikopplade från varandra (men guiden delar sig och är kopplad till mitten av båda)

[bild]
Hej jag har just köpt en Sileno 100 li och har just insett att min granne oxå kan använda min maskin.
Jag har medvetet köpt en stor överkapacitet på roboten då jag ville ha en med 4 hjul och guidekabel.
Och med denna koppling så kan ju min enormt vänliga och lite till åren komna granne få använda min överkapacitet.
Tänker mig att låta den knalla över till hans tomt varannan dag typ. Jag får min maskin på måndag och när jag är klar med min installation och allt är intrimmat och klart så får jag ju se hur snabbt den blir klar med min tomt, jag har ca 400 kvm gräs och det har min granne oxå.
 
  • Gilla
Jan Nylund
  • Laddar…
Det låter rimligt, om du har möjlighet att positionera laddaren så att den kan köra ut åt båda ytorna.
 
Nu har jag också modifierat klipparens bakhjul.
För min del blev det ett hjul med diametern 43mm, la 8-10mm tjockt plexiglas mellan hjulet och klipparen, sluthöjden blev samma som originalhjulet.

Hjulet köpte jag på Bauhaus men jag hittar inte det via hemsidan, på kvittot står det möbelhjul.

Modifierat bakhjul på gräsklippare med plexiglas spacer på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modifierat möbelhjul monterat på gräsklippare med plexiglasplatta som mellanlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
davidgp och 2 till
  • Laddar…
Ja det har jag jag får ta upp ett litet hål i häcken bara, det finns redan en skada där på ett lämpligt ställe.
Har du lagt guidekabeln i ett T eller har du 2 st som ligger parallellt i början?
Och om jag förstår rätt så är den kopplad direkt till laddstationen eller hur?
 
Funderar på att sälja min R40Li.
Den är från 2012 men togs i drift först förra sommaren, har gått drygt 1000h.

Den har kullagrad knivdisksskydd som extra tillbehör samt Robonectmodul för åtkomst via wifi.
Finns det någon här som är intresserad innan jag lägger ut den på Blocket?
Skickar den inte utan den får hämtas i Onsala eller Mölndal.

Hade tänkt mig 4000kr.
Säljer den pga att jag fått tag i en större Automower.
 
Kollar m grannen
 
  • Gilla
qsecofr
  • Laddar…
qsecofr skrev:
Funderar på att sälja min R40Li.
Den är från 2012 men togs i drift först förra sommaren, har gått drygt 1000h.

Den har kullagrad knivdisksskydd som extra tillbehör samt Robonectmodul för åtkomst via wifi.
Finns det någon här som är intresserad innan jag lägger ut den på Blocket?
Skickar den inte utan den får hämtas i Onsala eller Mölndal.

Hade tänkt mig 4000kr.
Säljer den pga att jag fått tag i en större Automower.
Du vet om att du kan flytta Robonectmodulen till din nya maskin va ?
 
johan63 skrev:
Du vet om att du kan flytta Robonectmodulen till din nya maskin va ?
Men passar den verkligen till AM220?
Tycket jag inte hittade något om det när jag googlade.
 
qsecofr skrev:
Men passar den verkligen till AM220?
Tycket jag inte hittade något om det när jag googlade.
Kontakta Fabian så får du 100% svar. Vilken Modul har du ? har du HX tror jag att det inte ska vara något problem.
Har du en H30X passar den inte tror jag, Men sålde själv min H30X modul på Tradera för 750:- Då jag bytte till HX, Modulen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.