Jag har inte använt Domiticz då jag har ett hemsnickrat system men hur gör du för att mappa luftfuktigheten till att få klipparen att ändra klipplängden? Ser inte något om klipplängd för "Glenn"...
 
Klipplängden ändrar man kanske en eller högst två gånger under en klippsäsong, däremot hur ofta klippningen ska ske skulle kunna styras av ett externt system, baserat på temp och fuktighet i gräsmattan.
 
hanpa skrev:
Jag har inte använt Domiticz då jag har ett hemsnickrat system men hur gör du för att mappa luftfuktigheten till att få klipparen att ändra klipplängden? Ser inte något om klipplängd för "Glenn"...
Man ansluter givare till Domoticz och värdena blir sen tillgängliga för att bygga script med.

Det går att få en mängd information samt göra olika inställningar via via ett API. Det ser inte ut som om det går att justera klipplängden via API:et ännu men skulle nog gissa på att det kommer.
 
Redigerat:
API:t verkar ju lättanvänt.

Undrade om klipplängd mest för att du tog upp att du kanske ville styra klipplängden baserat på fuktigheten i marken.
 
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
Det är rejält dyra prylar. Vore intressant att kunna köpa bara drivdelen och sätta på en egenutvecklad styrning. Det är väl utvecklingen av robotdelen och hypen kring detta som gör att priserna är så höga. Att bara ta fram mekaniken och en enkel styrning borde vara betydligt billigare.
 
hanpa skrev:
Det är rejält dyra prylar. Vore intressant att kunna köpa bara drivdelen och sätta på en egenutvecklad styrning. Det är väl utvecklingen av robotdelen och hypen kring detta som gör att priserna är så höga. Att bara ta fram mekaniken och en enkel styrning borde vara betydligt billigare.
Med tanke på de få enheter som de tillverkar så tycker jag priset känns rätt, åtminstone för mig och säg den hobby som inte kostar pengar.
 
Visst, det man tycker är kul kan man ju betala ordentligt för. Men tycker ändå att det är väldigt dyrt.
 
Jag ska dela mina Domoticz dzvents LUA script här sen när de är rimligt färdiga.
 
Vem ändrar klipplängd och varför? Har aldrig rört denna, håller lite med föregående, dessa sköter sig själva, men betydligt enklare med menyn i telefon, samt ev ändra klipptiden om sommaren blir torr..

Tycker appen med Hva Connect funkar perfekt, snygg och lättanvänd, för hela 150:-/år
 
  • Gilla
nehr
  • Laddar…
Husqvarna220Ac skrev:
Vem ändrar klipplängd och varför?
Jag :) Har biytor där jag inte vill ha det lika kortklippt som på stora gräsmattan.
 
Husqvarna220Ac skrev:
...Tycker appen med Hva Connect funkar perfekt, snygg och lättanvänd, för hela 150:-/år
I rättvisans namn, med risk för att låta som en grammofonskiva som hakat upp sig så blir det ju dyrare än så. Slå ut kostnaden för Automower® Connect (1800 kr) på 5 år, lägg till Husqvarnas kostnad för abbonemanget från år 3 (150 kr per år) samt ett m2m kontantkort (kostar 120kr ex moms och håller i 24 månader) så har man en "sann" årskostnad på ca 360+150+75=585 kr. Det är ju lite mer än 150 kr. Motsvarande kostnad för Robonect Hx (inköpskostnaden fördelat på 5 år) blir 196 kr per år.

För mig som är intresserad av hemautomation så är Robonect Hx rätt väg att gå. Är man bara intresserad av fjärrstyrning vilket de flesta förmodligen är så är kanske Automower® Connect en bra lösning.
 
Redigerat:
  • Gilla
nortish
  • Laddar…
Jag har swedemobile som Abb på klipparen, ingen aning om ev abb Avgift.

Kan nån förklara hur ni löser wi-fi över hela tomten? Eller har ni så små tomter? Eller wi-fi antenn? Är det mycket bök att få detta att fungera?
 
Husqvarna220Ac skrev:
Jag har swedemobile som Abb på klipparen, ingen aning om ev abb Avgift.

Kan nån förklara hur ni löser wi-fi över hela tomten? Eller har ni så små tomter? Eller wi-fi antenn? Är det mycket bök att få detta att fungera?
Ett bra WiFi som täcker trädgården är bra att ha oavsett om man kopplar upp sin robotklippare med WiFi eller inte. Det finns en bra tråd tråd här där bra erfarenheter och lite olika synpunkter kommer fram.
 
H hanpa skrev:
API:t verkar ju lättanvänt.

Undrade om klipplängd mest för att du tog upp att du kanske ville styra klipplängden baserat på fuktigheten i marken.
Enligt Robonect kommer möjligheten att ställa in klipphöjd förmodligen med version 1.0 av deras programvara. (Nuvarande version är 0,9e)
:p
 
Har kört robonect på min 310 någon månad nu och det fungerar finfint. Med lite värmepistol eller hårtork på garantiklistermärket och lite tålamod kan man fint lyfta av det utan att bryta det om man är orolig för att mista garantin.

Jag har en ganska kvadratisk tomt på knappt 1000m2 och har finfin WiFi-täckning över hela tomten med god marginal trots att placeringen av routern inte är helt optimal. Netgear R7000 med dd-wrt.

Saknar lite inställningar i robonect men det är inget som påverkar automatiseringen. Det jag däremot skulle vilja se är att robonect kunde skicka http-requests vid vissa lägen. Givetvis vid felmeddelanden men också när den klippt klart min lilla biyta som jag måste lyfta klipparen till. Det går såklart att polla kontinuerligt men det är inte en lika snygg lösning.

Klipphöjd är en helt manuell inställning på 310 men inget jag saknar.
 
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.