Kl 8.30 kom svärfar och svåger. Arbetet börjades med lite kaffe, sen sattes resten av osb. Renoveringsprojekt med osb-skivor på väggen, takreglar och en hängande vit gipsskiva redo att monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetet flöt på, och när gipsen skulle upp så drog svärfar fram automatskruvaren och nu snackar vi hastighet på att sätta upp gips.
Inre renoveringsarbete med osb-väggar, träreglar i taket och verktyg utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvfärdigt rum under renovering med osb-skivor, utspridda verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt med halvfärdig gipsskiva på vägg och oskyddat träbjälklag i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då både svärfar och svåger arbetar med plåt dagligen drog dom ner imkanalen i ett nafs.
Öppning i tak med synlig isolering och osb-skivor, gipsvägg och rörinstallation påbörjad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Va nere på lokala bygghandlaren efter dom körde och köpte in lite spirorör, böj och muff. Ska sättas på plats imorgonbitti.
Byggmaterial på golv med spirorör, en böj, en muff, och en vit byggsäck, vid en metallventilationskanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon kommer min svåger igen och då ska som sagt röret till fläkten sättas på plats sen ska taket gipsas. En fråga, behövs röret nitas fast eller man kan köra nån skruv istället?
 
Skruva! Det gör dom idag för det mesta, fan tejpa om du vill bara det håller (y)
 
Biggie skrev:
Skruva! Det gör dom idag för det mesta, fan tejpa om du vill bara det håller (y)
Haha, silvertejp antar jag? Är det godkänt? :rolleyes: Måste man isolera så in i helvetes runt röret?
 
Hade jag användt tejp så hade jag typ tagit diff.tejp, den e riktigt klibbig och bra, annars köp sånnahär skruv, det kör ventelationaren på jobbet har jag sett, ang isolering så är jag inte säker, tror bara det är viktigt att det finns isolering mellan kök/vind, sen att röret är isolerat på vinden, kan ju skilja några grader på luften i röret o luften på vinden. Man vill ju förebygga kondens


Illustration av en skruv med märkningar för frisläpp/grepp­längd, lås gängstigning och reducerad borrspets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ah, en sån skruv snackade farsan om.

Röret är som det syns på bilden väl isolerat, så det blir isf en 15-20cm rör som ska isoleras litegran. Aja, får känna på det imorgon.
 
Ja din rörgenomföring är redan isolerad och det lär även vara det på vinden redan, vet inte hur viktigt det är med sista biten i rummet, tror inte det är krav på det iaf, nu när jag rev mitt gamla då hade dom inte det iaf, bara ett genomstick, sen flexi-slang sista 30-40cm till fläkt
 
Igår sattes taket upp. Fixade även till röret till köksfläkten. Idag står spackling och slipning på schemat. Blir dock inte mycket som ska spacklas då det mesta kommer följas av skåp.
Nytt tak installerat i renoverat rum med oslipade spacklade skarvar, synligt rör och osatt skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen installerat gipstak i ett rum under renovering med synliga skarvar och rörutgång för köksfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymonterade gipsskivor på vägg och tak med synligt rör till köksfläkt och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Jag spacklade faktiskt även bakom skåpen, kom på i efterhand att det va lite onödigt :wow:

Är det takgips med fasade kanter? Skönt isåfall, haft ett jävla jobb att få mina vanliga gipsskivor i taket bra!
 
Biggie skrev:
Jag spacklade faktiskt även bakom skåpen, kom på i efterhand att det va lite onödigt :wow:

Är det takgips med fasade kanter? Skönt isåfall, haft ett jävla jobb att få mina vanliga gipsskivor i taket bra!
Haha, min första tanke var faktiskt att spackla bakom skåpen.

Japp, takgips. Är inte helt hundra på spackling, och att då dessutom spackla i taket, nej tack.
 
Imorse kom golvläggaren. En timme senare var den gamla mattan borts och han hade spacklat golvet.

Ett nyligen spacklat golv i ett renoveringsprojekt med grå spackel och väggar med hörnskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Har fått lite hjälp med spacklingen av valven av en bekant som är målare. Min första tanke var att sätta hörnlister av trä, fick tipset att spackla hörnorna istället. Sagt och gjort. Åkte iväg idag och köpte hörnskydd.

Hörnskydd redo för spackling monterat i ett hörn med ommålad yta och renoveringsmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat rum med nyspacklade väggar och hörnskydd, inredning delvis övertäckt, färdigstryket tak i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat hörn med nyspacklade och målade väggar och hörnskydd, samt en del av ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat rum med spacklade hörn och målat tak, tomma väggar och en vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hann även med en strykning färg i taket.

Renoveringsrum med spacklade väggar och tak, hörnskydd, samt nymålat tak i beredskap för vidare arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon blir det färdigspackling av valven, sen är det bara målning och uppsättning av panel. Sedan börjar man med skåpen. Börjar se ljuset nu.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Nu har det hänt en del sen sist. Målning av tak och väggar är nu klar.

Renoverat rum med nyligen målade väggar, laserstråle för mätning och skyddspapper på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I fredags åkte jag iväg till hornbach och köpte en laser, gll 2-10 med stativ. Riktigt nöjd med apparaten. Hem igen och börja skruva ihop skåpen.

Renoverat rum med nymålade tak och väggar och en laserapparat på stativ projicerar röda linjer för justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggda vita skåpstommar i kök med skyddspapp på ett nylagt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



I lördags kom min svåger och vi började slänga upp skenorna, sedan åkte en del av bänkskåpen upp. Ni skymtar även det nylagda golvet där under pappen.

Renoverat kök med halvmonterade vita skåp, laserapparat på stativ och nylagt golv täckt av skyddspapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat kök med nymålade väggar, tak och montering av vita bänkskåp, stegar och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu idag var det lite finjustering av skenan sen åkte resten av skåpen upp. In med kyl och frys, mest för att skapa utrymma i sovrummet och för att få ut bänkskivan. Var dock inte helt lätt att få skarven hundraprocentig men tillslut fick jag se mig slagen och acceptera en 98% slutfinish.

Omonterade vita skåpsstommar och verktyg på ett grått laminatgolv under installation i ett rum med målade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående köksrenovering med omonterade skåp och lådor utplacerade på ett grått laminatgolv skyddat av papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Omonterade vita bänkskåp och en kyl och frys i ett rum under renovering med skyddspapper på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en nyligen installerad köksdisk med rostfritt diskho och bänkskiva av vit marmorlook.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörnskåp under konstruktion med marmormönstrad bänkskiva och synliga hälskruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Snål-Jocke och 3 till
  • Laddar…
Här går det undan! Bra jobbat!
 
Tack! Man får passa på när energin är på topp. Hur går det själv?
 
Ett halvtråkigt besked, vår köksfläkt är restad. Eller som elektrikern sa, den har vart restad ett tag nu. Dock bör den komma i slutet på veckan.

Imorgon kommer min far, och vi ska finjustera bänkskivans placering. Väggarna är inte riktigt 90 grader. Sen ska några täcksidor sättas dit och panelen på väggen ska börjas sättas upp. Jag har en liten tanke om att klä in fönstersmygarna i samma panel. Något man bör försöka eller ska man skita i det?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Idag justerades bänkskivan, blir några mm glapp i var ände men så får det vara. Efter det åkte väggplattan upp, oerhört lätt. Vi är riktigt nöjda med resultatet.
Marble-patterned countertop adjusted with a slight gap at the ends and a white wall side panel partially installed above kitchen cabinets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen åkte nästa väggplatta upp.
Kök under renovering med omonterade vita skåpsstommar och marmormönstrad väggplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När dom var uppe så var det dags för första täcksidan, vad passar inte bättre än högskåpet då? Dock insåg vi ett litet misstag när vi sågat till den och skruvat upp den. Vi skulle låtit den gå ända upp i tak. Men men, får hitta nån lösning där, springan är på 35mm.
Renoveringsprojekt med ett vit högskåp inte uppskruvat ända till taket, verktyg, en öppen vägg och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte ihop några lådor också, mest bara för att få en mer "slutgiltig" känsla.
Kök under renovering med vit marmormönstrad bänkskiva, vita skåpstommar och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lilleman har roat sig också, han tyckte inte jag skruvat ihop skåpen ordentligt så han ville komplettera med lite extra skruv.
Interiör av ett skåp under montering med osynliga glapp och en träbänkskiva ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon ska det ringas till elektriker och rörmokare. Förhoppningsvis kan de komma inom snar framtid.
 
  • Gilla
SSSS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.