Här förklarar vi varför du aldrig ska skriva på mer än ett kontrakt och aldrig betala en faktura utställd av någon annan än totalentreprenören, om det är totalentreprenad du har kommit överens med hustillverkaren om och betalat denne för.

Du kan läsa artikeln här: Se upp för "falsk" totalentreprenad
 
A
Hej Charlotte!
Det finns generellt två typer av entreprenader utförandeentreprenad och totalentreprenad. Vid utförandeentreprenad går man med färdiga handlingar till entreprenören medan vid totalentreprenad hjälper entreprenören till att tafram handlingar.
En totalentreprenad innebär inte per definition att man bara har en part att jobba mot. Totalentreprenad finns precis utförandeentreprenad som delad-, samordnad och generalentreprenad.
Vill man ha hjälp med projektering samt bara ha en part att jobba mot så skall man välja en totalentreprenad med en generalentreprenör.
Solklart va?

Med vänlig hälsning,
Anders
 
Aflib skrev:
Hej Charlotte!
Det finns generellt två typer av entreprenader utförandeentreprenad och totalentreprenad. Vid utförandeentreprenad går man med färdiga handlingar till entreprenören medan vid totalentreprenad hjälper entreprenören till att tafram handlingar.
En totalentreprenad innebär inte per definition att man bara har en part att jobba mot. Totalentreprenad finns precis utförandeentreprenad som delad-, samordnad och generalentreprenad.
Vill man ha hjälp med projektering samt bara ha en part att jobba mot så skall man välja en totalentreprenad med en generalentreprenör.
Solklart va?

Med vänlig hälsning,
Anders
Inget är så svart och vitt. Idag har ju det nästan blivit vanligast med att beställaren tar fram projekteringen men ändå väljer totalentreprenad för att entreprenören ändå ska få funktionsansvaret.
 
A
huggan skrev:
Inget är så svart och vitt. Idag har ju det nästan blivit vanligast med att beställaren tar fram projekteringen men ändå väljer totalentreprenad för att entreprenören ändå ska få funktionsansvaret.
Ja styrda gotalentreprenader är ju inte ovanliga. Entreprenören har inget funktionsansvar om beställaren föreskrivit något specifikt, se ABT06. Man gör sig lätt en otjänst som beställare om man styr för mycket i förfrågningsunderlaget för totalentreprenaden.
 
Aflib skrev:
Ja styrda gotalentreprenader är ju inte ovanliga. Entreprenören har inget funktionsansvar om beställaren föreskrivit något specifikt, se ABT06. Man gör sig lätt en otjänst som beställare om man styr för mycket i förfrågningsunderlaget för totalentreprenaden.
Ja det blir ju oftast dyrare.
 
Nu när ni börjar prata om petitesser (ja, jag kallar det petitesser när man måste kunna tilläggen på arbetstitlarna) så är vi ju åter igen tillbaka på det återkommande problemet när hantverkarna tycker att konsumenterna ska kunna allt fackspråk och ställa orimliga frågor innan jobbet beställs. Kommer jag som konsument och begär att entreprenören bygger klart hela mitt hus, från grund till sista lagret färg, så kan de flesta entreprenörer räkna ut vad som efterfrågas, oavsett om det per definition heter "totalentreprenad med en generalentreprenör". Ska man då krångla till det bara för att jag inte använde mig av rätt tillägg/prefix på begreppet så gör man sig bara mer dum än nödvändigt och drar bara på sig minuspoäng, men det kanske inte spelar någon roll idag? Titlar/benämningar kanske är viktigare än att utföra en efterfrågad arbetsinsats?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Majoriteten av de småhus som byggs idag byggs av hustillverkare. I sin marknadsföring till konsumenter använder man gärna ordet totalentreprenad, som något positivt och säkert. Det är det den här artikeln handlar om.

Vi är väl medvetna om att det finns andra entreprenadformer och kombinationer mellan dessa, men jag är rädd att budskapet inte går fram krånglar till det för mycket. Den anonyma gästen Aflib tycks jobba i branschen, kanske med större byggen än småhusentreprenader?
 
Gäller detta med problem med totalentreprenad om man anlitar snickaren att bygga altan efteråt?
 
Shiraz skrev:
Gäller detta med problem med totalentreprenad om man anlitar snickaren att bygga altan efteråt?
Om det är inom garantitiden så kan det ju bli konflikter om fel uppdagas som kan ha med husbygget eller altanbbygget.
 
Ofta bra att börja med att läsa igenom avtalet...
 
Enligt Rikstermbanken, som är är Sveriges nationella termbank gäller följande definitioner på begreppen totalentreprenad, generalentreprenad, delad entreprenad och utförandeentreprenad

totalentreprenad
definition:
entreprenadform där en enda entreprenör står i direkt avtalsförhållande till beställaren och utför såväl produktionen (tillverkningen) som huvuddelen av projekteringen
http://www.rikstermbanken.se/rtb/visaTermpost.html?id=159881

generalentreprenad
definition:
entreprenadform där en enda entreprenör står i direkt avtalsförhållande till beställaren men beställaren utför projekteringen
http://www.rikstermbanken.se/rtb/visaTermpost.html?id=160822

delad entreprenad
definition:
samarbetsform där två eller flera entreprenörer var och en för sig står i direkt avtalsförhållande till beställaren.
Vid delad entreprenad svarar beställaren vanligen för såväl projektering som entreprenadsamordning.http://www.rikstermbanken.se/rtb/visaTermpost.html?id=161086

utförandeentreprenad
definition:
entreprenadform där beställaren svarar för projekteringen och entreprenören svarar för utförandet
http://www.rikstermbanken.se/rtb/visaTermpost.html?id=164395

Vilket i praktiken är detsamma som generalentreprenad.


I ovanstående får man då läsa in att när beställaren svarar för något kan detta vara via andra avtalsparter som husleverantör, sidoentreprenör etc.
Sedan finns det massor av kombinationer där en del nämnts tidigare, med delad totalentreprenad, styrd totalentreprenad m.m. Dessa mer komplicerade entreprenadformer anser jag är mer till för storbyggen som har professionella beställare med projektledare som kan hålla reda på komplexiteten.
Begreppet "nyckelfärdigt" finns inte med i rikstermbanken och bör därför helst undvikas.

Till privatpersoner anser jag att man ska ha tydliga och enkla avtalsbegrepp som en lekman kan förstå.

Jag vill också göra förtydligandet att det inte är jag som skrivit artikeln, utan endast varit intervjuobjekt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tyvärr är det lite olyckligt att rikstermbanken inte överensstämmer med AB04. AB04 definierar TE som ''entreprenad eller del av entreprenad där entreprenören i förhållande till beställaren svarar för projektering och utförande.''

Alltså blir det ingen falsk TE utan en delad TE med alla dess nackdelar ansvarsmässigt.
I sak håller jag med artikelns intentioner men det blir fel när termerna används på ett sätt som inte har stöd i standardavtalen som utgör grunden för entreprenaden.

/ Olof, Entreprenadingenjör
 
Vad gäller om man har TE men man får två kontrakt. Ett för entreprenaden och ett avtal för själva beställningen (huset plus material). Allt från samma leverantör, är det då TE?
 
S Shiraz skrev:
Vad gäller om man har TE men man får två kontrakt. Ett för entreprenaden och ett avtal för själva beställningen (huset plus material). Allt från samma leverantör, är det då TE?
Låter dom ett väldigt egendomligt upplägg? Försöker de undandra sig garantiansvar?

Men för att svara på frågan, nej jag ser inte att det kan bli totalentreprenad i en situation där det kan betraktas som att du tillhandahåller materialet.
 
Nej, ett avtal med en entreprenör och ett avtal med en leverantör är inte en totalentreprenad. Det är en Generalentreprenad. Endan undantaget är om båda avtalen tecknats med samma företag och att man har samma organisationsnummer på båda avtalen. Men varför skulle man vilja göra sig omaket med detta?

Detta är ett vanligt upplägg hos många husleverantörer av två anledningar:
1. När man avtalar om leverans så är det konsumentköplagen som ligger till grund och då kan de fakturera ut 95% av hela beloppet för material och projektering innan slutbesiktningen. Vid totalentreprenad, som regleras av konsumenttjänstlagen kan de bara fakturera 90% innan slutbesiktning.
2. Husfirman tar egentligen en minimal risk eftersom de står för en ganska kontrollerad leverans av i förväg kända varor. Entreprenören däremot tar all risk vad gäller väderproblem, arbetskraftsproblem, samordningsproblem och montageproblem. Det är oftast i utförandet på plats som felen uppkommer.

Risken man tar som konsument är att man (i bästa fall) kollat upp husfirman ordentligt innan men man har ingen koll på den entreprenör som oftast presenteras i samband med avtalsskrivning då det ofta är lite tidspress för att klara leveranstider mm. Slutprodukten är resultatet av ett handarbete på plats och därför är entreprenören minst lika viktig, om inte viktigare än valet av husleverantör.

Det är ju OK att välja en Generalentreprenad om man satt sig in i avtalsformerna och medvetet väljer denna samarbetsform. Vad vi väder oss mot är att man inte är så villig att informera om detta i klartext. Man vill gärna påskina att det är en totalentreprenad när det inte är det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.