Verktygen vilar för stunden men huvudet får jobba. Sitter med Autocad och försöker få ihop takkonstruktionen på ett bra sätt. Det är tight konstruktionshöjd för att få in allt mellan innertaket i hallen vi bygger ihop med och tröskelblecket där uppe. Det börjar i alla fall ordna upp sig efter några kvällars klurande. Planen är att använda kilsågade takåsar av Kertobalk för att få ganska låg höjd men bra bärighet. När planen för taket nu börjar bli solid kan vi också bestämma höjden på väggstommen så snart bär det iväg för att handla virke till den delen. Gott med stundande långhelg för en projektfamilj :)

Några (kassa) bilder från trixandet på datorn:

Skärmdump av en takkonstruktionsritning i Autocad på en datorskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmbild av en AutoCAD-ritning som visar takkonstruktionens layout och detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hann med en tur med släpen igår kväll och hämtade virke till väggarna. Passade även på att köpa limträbalken som ska bli bärlina till takreglarna samt del av en avväxling för att kunna öppna upp gaveln.

Idag blev en effektiv byggdag och större delen av väggstommen kom på plats. Återstår överliggare, kortlingar runt fönster och lite småbitar vid fönster för att få cc600 bakom skivorna sen.

Jobbade ensam och hade väldigt god hjälp av enhandstvingar, med en sådan hängandes i shortsen kan man lösa det mesta. Lite meck att jag också hade lånat ut min stege men det gick att klänga runt med lite tåhookar

Jobbigaste delen var att ta sig in till befintliga plankstommen för att fästa in nya regelverket. Huset kläddes i original med 30 mm lockläktpanel. Sedan rensades läkten och huset putsades utanpå panelen. Utanpå putsen har man sedan tilläggsisolerat och slagit på en ny lockläktpanel. Dessutom gick staketet på gamla verandan i samma linje som väggarna så det satt en fet staketstolpe skruvad inne i djungeln av fasadpanel. Feinen är underbar i de situationerna.

Lite bilder från dagens eskapader:

Mätning av avstånd mellan fasadbeklädnader och isolering under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fasadbeklädnadsmuseum

Ny träregel monterad vid en äldre, delvis avskalad fasad med många lager konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anslutning mot planket på plats

Väggstomme under konstruktion vid rödmålat hus, synliga reglar och verktyg, stege i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggstomme under konstruktion med träreglar framför röd husfasad och en öppen dörr, byggmaterial och stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny väggstomme i trä under konstruktion framför röd trähusfasad, delvis klar med verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående bygge av väggstomme i trä mot röd husfasad med synlig limträbalk och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ha, då har vi samma tjocka väggar! Fast vi har timmerstomme. Vårt byggt 1907.
Timmer - liggande dubbelfassont - revetering - tilläggsisolering 50 - lockpanel.
Funderade lite på att rensa bort allt och börja om från början, men varför?
Återgår nu till originalutseende med dubbelfasspont. utanpå befintlig panel.
 
Jehu skrev:
Ha, då har vi samma tjocka väggar! Fast vi har timmerstomme. Vårt byggt 1907.
Timmer - liggande dubbelfassont - revetering - tilläggsisolering 50 - lockpanel.
Funderade lite på att rensa bort allt och börja om från början, men varför?
Återgår nu till originalutseende med dubbelfasspont. utanpå befintlig panel.
Byggnadsfysiskt är det väl inga bekymmer med alla lager, de bidrar ju lite till isoleringen, men ska man ha det så tycker jag att fönster och dörrar ska flyttas ut i liv med fasaden eller möjligtvis med en smyg på några centimeter. Tycker att det ser lite hålögt ut som det är hos oss nu. När vi har gjort alla stora ingrepp i fasaden har vi tänkt putsa huset då vi tycker det är finast, då rensar vi nog ända in till plankstommen först.
 
Fick nån timme byggtid i eftermiddags. Satte alla kortlingar för fönster på stommen. Gick in för middag och insåg när vi kikade på CADen att ena fasaden har råkat flyttas 80 mm i höjd relativt den andra, vilket betyder att fönsterna ligger lite fel och ska flyttas lika mycket. Så imorgon blir det till att göra om dagens jobb. Suck, men sånt är livet för en glad amatör :). Tur att vi såg det nu och att det inte är särskilt mycket jobb.

Delvis konstruerad trästomme med kortlingar för fönsterinstallation i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
Idag blev i alla fall väggarna klara med fönster på rätt nivå.


Härnäst: Bearbeta limträbalken och få den på plats samt beställa lite Kerto-balk att såga takåsar ur.

Nybyggda träväggar med utsågade platser för fönster framför ett rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd trästomme för tillbyggnad med korrekt placerade fönsteröppningar framför röd trähusfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd trästomme för en utbyggnad med fönsteröppningar, utsikt över en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggda träväggar med fönster öppning sedda från ovan, med trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nochl och 3 till
  • Laddar…
Limträbalk 90x270 på plats efter en del svett och stön. Balken är lite bearbetad för att få till en luftning av taket.

Material till takåsarna dyker upp snart men det blir paus i bygget en vecka då annat pockar på i kalendern.

Limträbalk monterad på en benstomme i ett pågående byggprojekt, med träställning och stege i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad limträbalk 90x270 bearbetad för takventilation mot röd träfasad och svart takpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag har vi knåpat vidare med verandan efter en liten paus. Nationaldagshelgen for vi iväg och tog bland annat ett dygns minisemester med spa och fin mat på Österlen. Det kan man med gott samvete lägga in i projektbudgeten när man bygger själv! Fick faktiskt offert på del av jobbet för nåt år sen och den brukar jag tänka på när jag svär över att en låda skruv eller nåt tycks onödigt dyr :)

Hämtade kerto-balkar i veckan och större delen av eftermiddagen gick åt till att såga upp alla åsar till taket. Jag har ritat hela konstruktionen i 3D men även med den hjälpen är det eländigt att hålla reda på alla vinklar.

3D-modell av verandans takkonstruktion på en datorskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En balk sågade jag fel då jag tittade för slarvigt i kaplistan men tillät mig att skarva den med spikplåt+ankarskruv, för stort nederlag att skaffa hem en ny balk. Och dyra är de också de jäklarna

Det var en fantastiskt skön kväll ute så kunde inte låta bli att börja montera lite också. Hann få färdigt ett hörn och det gick ihop skapligt. Ganska meckigt att hålla reda på alla möten som ska klaffa och justerar man på ett ställe så händer det saker överallt (takfoten ska ha rätt djup, åsen ska ligga kant i kant där den möter den sneda åsen, cc åsar ska bli rätt, etc.). Imponerad av den som bygger ett sådant tak på fri hand.

Nu är det lite raksträcka med åsarna som ligger direkt mellan väggstommen och befintliga huset innan det andra hörnet ska trixas ihop. Får se om det kan bli färdigt imorrn.

Träkonstruktion av en veranda under uppbyggnad med synliga kerto-balkar och åsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstruktion av verandatak med kerto-balkar, spikplåt och ankarskruvar på en rödmålad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nykonstruerade träbalkar sammankopplade till en takstom för en veranda, med en röd och gul byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppbyggnad av träkonstruktion för veranda med synliga balkar mot röd husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träkonstruktion av en veranda under uppbyggnad med synliga balkar och åsar mot en röd husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gokväll!
//Bernieberg
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Sådärja, hela stommen färdig! Är det nu man har fest? Rundar av med en calvados i alla fall :)

Nybyggd trästomme på ett byggprojekt med blå presenning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd trästomme för husprojekt med takbalkar och trapp, synlig i ett bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dennbrink och 4 till
  • Laddar…
Ytterligare en helg till ända och nu har vi fått på svallet på taket. Det gick utan större konstigheter men lite meck och spring upp och ner på egen hand.

Lite bilder efter avslutat arbete nedan. Plywood-sargen sitter med distans från husets stomme och är för att ventilera verandataket med luft in från takfoten. Och så blir det något slätt och fint att dra upp papp och plåt på.

Nu behöver jag plåtslagare för att få till språngbleck, sen blir det pappning!

Renoverat verandatak med nytt plywood underlag sett från ovan, redo för slutlig täckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat trägolv på veranda med plywood-sarg längs husvägg för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd sval under tak på hus med träbjälkar och plywood-sarg för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd träkonstruktion för veranda med plywood-sarg på röd husfasad under blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 2 till
  • Laddar…
Idag tog jag paus från midsommarmyset hos svärföräldrarna och åkte hem och byggde en stund. Började med att bocka rännkrokar och fräste sedan ned dessa i råsponten. Väldigt glad att jag lånade ett bockningsverktyg av bygghandeln istället för att stå och kämpa i skruvstäd som jag först hade tänkt. Det var tillräckligt mycket att tänka på ändå.

Tak med frästa råspontbrädor och monterade rännkrokar i förberedelse för takarbete, med en trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bockade rännkrokar monterade på råspontat tak med en trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen på med en remsa papp och språngbleck på det. Dessa hade plåtis förberett så mycket det gick så efter att ha klurat ut hur han tänkt att alla bitar skulle sitta gick det fint att montera. Helst skulle man kanske satt rännorna först men de har jag inte tagit hem än och sen återstår en del pyssel med luftspalt som nog är enklare när de ej sitter där. Hoppas det inte blir alltför omöjligt att knåpa in allt under blecket sen.

Tak med nyinstallerade rännkrokar och remsa av takpapp, vy ner mot trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt över taket med nylagd papp och rännkrokar, mot trädgård med blomlådor och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När plåten väl var spikad så rullade det på lite snabbare. Mycket vinklar och snedskärningar men till slut var det i alla fall papp överallt. Återstår en extra remsa längs hela uppviket mot gaveln men det får bli imorrn. Sen är det klart för bandtäckning och vi har fått visst hopp om att plåtslagaren kan fixa det innan sin semester. Hoppas att han är näjd med underarbetet nu...

Installation av rännkrokar på en träkonstruktion vid ett rött hus med stegar lutade mot fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt takutsprång med bockade rännkrokar, råspont, papp och språngbleck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med nyinstallerat underlag av papp och språngbleck, sedd ovanifrån, med trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med nylagt papp och rännkrokar längs kanten, vy från ett fönster, trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är jag ruskigt mör i kroppen. Gokväll!
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 5 till
  • Laddar…
Slitet i helgen lönade sig, redan i måndags hade plåtslagaren en lucka och kunde sätta igång med taket på eftermiddagen. En dag senare var allt klart. Har inte fått fakturan än men det landade nog på runt 12 h + nån timmar för att köra fram skivorna. Vi blev väldigt nöjda! Skönt också att ha fått på tak när det väntas 80 mm regn imorrn :)

Nytt rött plåttak på hus med trädgård i bakgrunden, klart för att möta kommande regnväder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagd röd plåttak på ett hus, sett ovanifrån med en trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 5 till
  • Laddar…
Snyggt med hantverk. Falsad plåt kostade 400/m2 när jag gjorde det, men det är ett tag sen.
 
J Jehu skrev:
Snyggt med hantverk. Falsad plåt kostade 400/m2 när jag gjorde det, men det är ett tag sen.
Ja det är med glödje man ser yrkesmän göra fina jobb, speciellt när det är sådant som jag omöjligt skulle kunna få till på egen hand.

Får se vad m2-priset slutar på men det är inte många lätta kvadratmetrar, det mesta på detta lilla tak är uppvik, nockar, takfot och annat pill, så det är svårt att jämföra.
 
Behöver lite konsultation! Ska sätta vindduk och spikläkt, sen kommer lockläktpanel på det.

Funderingen: för att få ytterpanelen vettigt infäst hamnar spikläkt både på kantbalken i bjälklaget och bärlinan i väggstommen. Om jag bara glatt spikar läkt runtom så kommer jag ju att täcka hela luftspalten? Jag har inte tänkt sätta distanser bakom läkten, tänker att luften tar sig fram mellan duk och läkt där läkten bara korsar reglarna, men det gäller då inte för den översta och understa läkten. Hur brukar man göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.