Hej,

Jag har idag Folksam's villaförsäkring Stor o nu är det snart gått ett år och jag börjat kolla runt vad konkurrenterna ligger i pris.
Har hittills fått ett pris från LF som är ganska pris 2200kr/år billigare mot priset jag fått från Folksam, hur står sig då LF mot Folksam? LF verkar ha något högre självrisker

Tar gärna även tips på andra bolag o jämföra med
 
Ja har Trygg-Hansa på typ allt, och har bara betalat och sett glad ut, började ringa runt en dag och hos IF skulle ja spara säkert 10k om året om ja flytta över allt, så nu står utgångsdatumet på alla försäkringar på kylskåpet, ringde även upp Trygg-Hansa men fick noll respons på att deras konkurrent var så pass mycket billigare, tråkigt när man varit trogen kund i 15 år.
 
Tack, kikade där och det jag reagerar lite över är att Folksam har betydligt billigare självrisker samt tom 0 på vissa saker..
I mitt fall så är jag bara intresserad av att försäkra huset, rese o drulleförsäkringar är ganska ointressant.

Dina försäkringar ligger ganska bra i pris, erfarenheter av dom? LF o Dina kändes ganska likvärdiga på Konsumenternas sida
 
erix0n skrev:
Tack, kikade där och det jag reagerar lite över är att Folksam har betydligt billigare självrisker samt tom 0 på vissa saker..
I mitt fall så är jag bara intresserad av att försäkra huset, rese o drulleförsäkringar är ganska ointressant.

Dina försäkringar ligger ganska bra i pris, erfarenheter av dom? LF o Dina kändes ganska likvärdiga på Konsumenternas sida
Välja LF, om du aldrig ska renovera ett badrum själv. Fackmannamässigt är EJ OK från deras sida, måste vara fackman som gjort jobbet.

Byggahus borde varna alla för LF, syftet med detta forum är ju att hjälpa folk fram i sina renoveringar utan hjälp av klantverkare..
 
  • Gilla
dajaskazal
  • Laddar…
Det där tror jag varierar lite mellan olika LF bolag. LF är ju inte ett homogent bolag, de har lite olika villkor i olika delar av landet. Jag vet att det har skrivits om LF i förhållande till egenbyggda badrum här tidigare, och att det var OK, så länge man följer reglerna.
 
BirgitS
Det är dyrt med låga självrisker för det gör att det blir många småärenden, för trots allt är det oftare man drabbas av mindre problem än riktigt stora problem som kostar rejält att åtgärda. Det är nog den troligaste förklaringen till prisskillnaden mellan Folksam och LF.

Vi har haft LF Stockholm i många år och det har inte varit något problem med att få ut ersättningar för stulna cyklar och den gång vi fick en mindre vattenskada i ett 20-årigt badrum fick vi lite pengar för det också.
 
Det där med renovering av badrum ska jag kolla upp med LF.

ok tack för info
 
Har haft LF i många år, men efter en mycket bitter erfarenhet vid en bilolycka, lämnade vi dem. Jag kollade runt och dina försäkringar matchade lätt priset, så vi lade över allt där. För ett drygt år sen blev vår gäststuga totalförstörd pga vattenskada, och de var hur bra som helst att göra med. Vi tycker t.o.m. att stugan är finare nu än innan... :) Alla samtal med dina kändes jättebra, och renoveringen gick snabbt och smidigt. Jag skulle aldrig någonsin rekommendera LF till någon.
 
Jag väljer försäkring, omfattning och kostnad utifrån att jag vill få ersättning när beloppen blir så stora att det "svider" i plånboken. Det jag kan klarar av fortlöpande som vitvaror, hemelektronik, etc, undviker jag i försäkringarna. Kör med LF då ingen annan kunnat matcha kostnaden, har hus, fritidshus, 2 bilar och djur hos dem vilket ger lite extra rabatt/återbäring.
 
Redigerat:
Har bytt försäkringar flera gånger med samma erfarenhet. Året efter höjer dom allt och man är tillbaka på ruta ett.
 
  • Gilla
FaffeF och 1 till
  • Laddar…
Har inlett ett byte från LF till Dina, får bättre försäkrat och billigare. Bra kontakt med representant som kom ut och tittade och gav goda råd. Vi har ganska många försäkringar så en stor fördel var för oss att vi kunde välja autogiro månadsvis. Inte så kul när man ska ut med 12 000 på en månad i försäkringar... :(
 
  • Gilla
dajaskazal
  • Laddar…
Kan inte påstå att jag igentligen är så värst insatt i det där med försäkringar men jag gick på det som min bankman sa när vi köpte hus; "Kolla och jämför åldersavdraget mellan dom olika försäkringsbolagen." Det va en av dom viktigaste punkterna enligt honom.
Har alltid haft LF på dom flesta av mina tidigare försäkringar men villaförsäkringen blev att hamna hos Folksam just pga av ovannämnda anledning.
 
Desto flera som skriver och berättar om sin erfarenhet, desto mera osäker blir man gällande vilka bolag är bäst. Vi har de senaste åren, rätt många faktisk, haft LF som försäkringssälskap och vi är nöjda med dom.
Jag tror att ofta skiljer sig ersättningar vid skada på människan bak behandlingen av en skada.
Några har dålig erfaren het, andra har bra.
En gång i tiden bytte vi till LF från Folksam av flera olika orsaker, pris, avtal och att LF är ägd av försäkringstagarna. Vi har i dag 15% rabatt på allt, och om vi hade haft en sparkonto hos dom hade vi fått 25% rabatt. I tillägg får vi återbäring varje år, som svänger runt 3000 kronor pluss minus 500 kr.

Att renovera ett bad själv, var för mig inget problem på LF. Kände till de strikta regler som fanns, men fick skriftlig bekräftelse på att jag kunde uppdatera golvbrunn och lägga klinker på golvet, installera bidé och duschkabinett, samt tapetsera om väggarna. Det sist blev gjord av ett företag dock.

Vi hade inbrott, varav all skada blev ersätt av bolaget. Den person som behandlade vår skadeersättning hade nog en dålig dag, då hon först vägrade ersätta nya lås i garaget, då garaget inte var spikad fast till huset, men efter litet övertalning så blev även det godkänd.

Samma med bilarna, hade två mindre skador, som blev fixade utan tjafs.
När vi reser utomlands, förlänger vi reseförsäkringen, och kostnader i samband med läkare/sjukhusbesök, har blivit ersatt minus självrisk som för vår del är 1500 kr.

Så, ja, jag kan säga vi är nöjda med dom, så jag tror inte du gör fel om du byter till LF.

Lycka till.
 
Det jag ser är att LF inte ersätter (om det inte avtalats separat) husbock, hästmyror och hussvamp.

Fått offert från LF nu och tydligen är det någon form av försäkringsmäklare LF anlitar som i sin tur för provision, någon som har mer info om det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.