Lade sista trallen idag, blev lite specialare vid dörren. Cirkelsågen gör verkligen sitt jobb bra!
Sågat av längderna på sidan lite provisoriskt med :)


Nytrallen intill en dörrtröskel, något specialskuren trall vid dörren, och ett dolt trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett trappsteg är gömt under trallen.


Nybyggd trätrall vid hus, ojämna trallängder vid dörren, trädgårdsmöbler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Har fått hem mer jord som ska vara lite finare matjord. Krattat och jämnat ut allting så det ser schysst ut :)

Har även fått upp spaljé och byggt en boklåda utav lite spillvirke, har en del kvar dock, får se om man kan göra nåt schysst med det.


Nyjordad trädgård med spaljé och krattning, gräsmatta i förgrunden och blomlåda med växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vyn från altanen.


Nybyggd träspaljé och 2 meter lång blomlåda på ett trädäck med trädgårdsverktyg och jord i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En 2m blomlåda. Tänkte byggt en längst hela men köpte för lite virke och nu orkar jag helt enkelt inte :p
Kommer att köpa två större krukor och odla något ätbart i istället!
I blomlådan kommer det att växa murgröna!
 
  • Gilla
kalle55 och 4 till
  • Laddar…
Sådär nu är det bara lite ytterligare belysning som ska till och så ska jag så en skvätt gräs, sen är nog fan pengarna 100% slut för denna gången.. :rolleyes: har blivit lite väl mycket utgifter sista tiden, ladan har försakats helt till förmån för altan och trädgård, men jag ville få till detta fint så man får ta det för vad det är :)


Kvällsbild av en trädäckad altan med LED-belysning, möbler och planteringslådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyköpta krukor samt LED belysning.
Har även planterat lite tomater och ska plantera om min chili som ej syns på bild.


Nattbild på en nyinredd altan med LED-belysning, plantlåda och krukväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 10 till
  • Laddar…
Bra tempo!
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Mycket snyggt! Vad blir nästa projekt, när budgeten tillåter?

4star skrev:
kalle55 skrev:
Nej, "de/dem" är det korrekta, dom är talspråk. "Dom" har väl dock blivit tillagt på senare år pga att folk inte förstod när man skulle använda "de" respektive "dem".
"Dom" har funnits med ett bra tag, men ersätter endast "de" och inte "dem", du kan alltid testa genom att ersätta "de" med "jag" och "dem" med "mig":

Men mig (dem) brukar stava rätt
Men jag (de) brukar stava rätt
 
kalle55 skrev:
Mycket snyggt! Vad blir nästa projekt, när budgeten tillåter?
Nästa projekt kommer/måste bli tvättstuga, det kommer vara allt för opraktiskt ett längre tag att inte duscha/tvätta hemma känner jag! :)
Men planen för detta projekt är lite luddigt eftersom det är såpass omfattande, men i det stora hela innebär det ungefär följande:

1. Lyfta ladugården mha domkrafter + stålbalk (Farsan har gjort detta tidigare och kommer nog rådfråga honom senare)
2. Byta syllen i hela rummet där tvättstugan skall vara.
3. Gräva ut för nya grundmuren längst kanterna på ladan.
4. Mura upp en ny grundmur att lägga syllen mot.
5. Gräva ur hela ladugården mha minigrävare eller med ett inhyrt transportband (Några killar och en jäkla massa öl bör ju lösa det ;) )

Klarar jag mig hit innan summarne är slut är jag stört nöjd, efter detta gäller ju följande:

1. Isolera och gjuta ny grundsula med förberedelser för VA.
2. Isolera ytterväggar.
3. Isolera innertak.
4. Sätta OSB/gips etc och eventuellt sätta kakel/klinkers.

Den här sista biten har jag mycket sämre koll på dock eftersom det känns som att det ligger såpass långt fram i tiden!

Men det är lite övergripande av vad jag vill göra! :rolleyes::D
 
  • Gilla
Rådalen
  • Laddar…
Tråkigheter under gårdagens kväll tyvärr.
Det blev någon form av stopp i avloppet, så toalettstolen svalde väldigt dåligt.
Under denna tiden så verkar det som att vatten kom ut från avloppsröret vid golvet för handfatet och vidare ut på golvet - tur nog var det inget illaluktande som kom upp.

Väldigt intressant kväll när man har 10 personer som alla intar större mängder med alkohol :rolleyes:
Nu verkar problemet dock vara "löst" - tog in vattenslangen och körde med högt tryck ned i toalettstolen och vattennivån steg inte en centimeter!
Spolade därefter som vanligt och ingenting udda skedde.

Var nära på att ringa någon VVS jour där på kvällskvisten, hade nog blivit en dyr historia!
Förhoppningsvis var det bara något temporärt, toaletten gick ju på högvarv från att i 3 år vara i princip obefintligt använd :)
 
  • Gilla
Rådalen
  • Laddar…
Ska ge dig ett tips angående WC stolen som jag fick när vi hade stopp.

Vi fick stopp i toan efter någon månad efter tillträde, dödsbo som stått tomt i 2 år. Blev till att ringa jourbil för att fixa stoppet då det var totalstopp i hela huset (kosta ca 1800 riksdaler) och han tipsade om att slå i lite olja i toan då och då. Tydligen så bildas det en bakterieflora när man skiter å pissar som i sin tur lägger sig som en hal hinna på insidan av rören. Men om avloppet inte används på länge så försvinner denna tiden och den tar tid att bygga upp igen, så hans tips var att slå i olja (typ matolja, olivolja) under det första halvåret lite då och då för att göra rören hala :)
 
Bering skrev:
Nästa projekt kommer/måste bli tvättstuga, det kommer vara allt för opraktiskt ett längre tag att inte duscha/tvätta hemma känner jag! :)
Men planen för detta projekt är lite luddigt eftersom det är såpass omfattande, men i det stora hela innebär det ungefär följande:

1. Lyfta ladugården mha domkrafter + stålbalk (Farsan har gjort detta tidigare och kommer nog rådfråga honom senare)
2. Byta syllen i hela rummet där tvättstugan skall vara.
3. Gräva ut för nya grundmuren längst kanterna på ladan.
4. Mura upp en ny grundmur att lägga syllen mot.
5. Gräva ur hela ladugården mha minigrävare eller med ett inhyrt transportband (Några killar och en jäkla massa öl bör ju lösa det ;) )

Klarar jag mig hit innan summarne är slut är jag stört nöjd, efter detta gäller ju följande:

1. Isolera och gjuta ny grundsula med förberedelser för VA.
2. Isolera ytterväggar.
3. Isolera innertak.
4. Sätta OSB/gips etc och eventuellt sätta kakel/klinkers.

Den här sista biten har jag mycket sämre koll på dock eftersom det känns som att det ligger såpass långt fram i tiden!

Men det är lite övergripande av vad jag vill göra! :rolleyes::D
Då har vi lite spännande uppdateringar att se fram emot!

Lite funderingar:

Bad/tvätt, kan du inte temporärt sätta in en minitvättmaskin i köket? Det finns ganska små maskiner, toppmatade, som är 40 cm breda.

Dusch, går det att sätta in en smal duschkabin i befintligt WC så länge? De brukar kunna kopplas in till ett handfatsavlopp, annars kanske sätta in kabinen i köket?

Golvet i stallet, kanske enklare att lägga foamglas i golvet? Du kan sedan lägga golvreglarna direkt i detta. Enklare än att gjuta, ingen risk för att grundmuren trycks ut och lite billigare skulle jag tro. Sen skruva golvspån och flytspackla.
 
Jarlsgård skrev:
Ska ge dig ett tips angående WC stolen som jag fick när vi hade stopp.

Vi fick stopp i toan efter någon månad efter tillträde, dödsbo som stått tomt i 2 år. Blev till att ringa jourbil för att fixa stoppet då det var totalstopp i hela huset (kosta ca 1800 riksdaler) och han tipsade om att slå i lite olja i toan då och då. Tydligen så bildas det en bakterieflora när man skiter å pissar som i sin tur lägger sig som en hal hinna på insidan av rören. Men om avloppet inte används på länge så försvinner denna tiden och den tar tid att bygga upp igen, så hans tips var att slå i olja (typ matolja, olivolja) under det första halvåret lite då och då för att göra rören hala :)
Tack för tipset, det är ju ungefär min situation (Fast nu verkar stoppet vara avhjälpt?)
Men är inte fett dåligt att få in i rören, jag tänker att om man häller i propplösare så löser väl detta upp fett som samlat på sig massa skit tidigare? Man ska ju inte spola ned matfettet egentligen ned i vasken väl? :)

kalle55 skrev:
Då har vi lite spännande uppdateringar att se fram emot!

Lite funderingar:

Bad/tvätt, kan du inte temporärt sätta in en minitvättmaskin i köket? Det finns ganska små maskiner, toppmatade, som är 40 cm breda.

Dusch, går det att sätta in en smal duschkabin i befintligt WC så länge? De brukar kunna kopplas in till ett handfatsavlopp, annars kanske sätta in kabinen i köket?

Golvet i stallet, kanske enklare att lägga foamglas i golvet? Du kan sedan lägga golvreglarna direkt i detta. Enklare än att gjuta, ingen risk för att grundmuren trycks ut och lite billigare skulle jag tro. Sen skruva golvspån och flytspackla.
Saken är den att jag troligtvis kan installera en tvättmaskin i duschrummet som jag har nu, men jag har blivit avrådd från att använda detta utrymmet pga elsäkerheten.
Det sitter ingen jordfelsbrytare, och varmvattenberedaren som sitter under duschen ser lite suspekt ut.
Jag kan ta lite bilder här under dagen och låta er komma med lite förslag, det kan ju gå att koppla på en egen jordfelsbrytare på uttagen som maskinerna isf går på kanske?
Återkommer med lite bilder!
 
Bering skrev:
Saken är den att jag troligtvis kan installera en tvättmaskin i duschrummet som jag har nu, men jag har blivit avrådd från att använda detta utrymmet pga elsäkerheten.
Det sitter ingen jordfelsbrytare, och varmvattenberedaren som sitter under duschen ser lite suspekt ut.
Jag kan ta lite bilder här under dagen och låta er komma med lite förslag, det kan ju gå att koppla på en egen jordfelsbrytare på uttagen som maskinerna isf går på kanske?
Återkommer med lite bilder!
Bra att du tar det försiktigt med elen, det kanske skulle vara bäst att ta en en elektriker som tar en titt på hela elsystemet? I äldre hus har det ofta lagts till delar under åren och det är inte alltid av fackmän...

Annars kan du ställa tvättmaskinen i köket, så slipper du akut elektrifieringsrisk när du duschar(y)
 
Åsa Lund
Tvättmaskin BÖR stå i rum som har golvbrunn. Kanske till och med att det är SKA enligt Säker Vatten. Minns inte...
 
Lägg upp lite bilder så ska du få lite feedback på elen :)
 
Livet (jobbet, tjejens flytt till sin nya lägenhet, festligheter osv) har råkat komma ivägen lite här. Så jag har inte riktigt haft tid att göra något husligt, jobbat till kl 10-11 vissa dagar och egentligen bara använt huset som övernattning!

Ska se om man kan få till lite bilder på hur elen ser ut och egentligen hela utrymmet!
Jag tvivlar inte på att det går att duscha där (förra ägaren har ju gjort det i en halv evighet Så :) )
Nåväl, har fått lite regn, sått gräs (fått ogräs) och köpt mig en begagnad gräsklippare av märket klippo iaf, mycket trevlig maskin!
Har även sågat av en död gren från mitt stora träd, en kvar där dock som är svåråtkomlig!

Ska försöka bli bättre på att uppdatera här också!
 
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
Har undersökt elen lite noggrannare (Eller ja, kopplade helt sonika in min VVB som sitter nere i källaren) och då gick proppen direkt.
Testade igen och en till propp gick, så jag antar att det är kortis i värmeelementet kanske?

Knäppt lite bilder i alla fall!
Varmvattenberedare i källare med anslutna rör, några tejpade, och skadad elsladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min VVB,
Källare med VVB, rör som leder utomhus, och tveksam säkerhetskoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gråa röret leder utomhus, vet inte om det leder till något kommunalt? Ser det OK ut?
Slangen som går in i röret är spill från dusch, den kopplingen är väl kanske lite so-so? :)

Varmvattenberedare med synlig elanslutning och rör mot sliten tegelvägg; tecken på oprofessionell installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anledningen till min skepsis :D

Elskåp med säkringar och elräkneverk, vissa kablar verkar ha improviserade kopplingar som användaren uttrycker skepsis över.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVB och elinstallationer i källare med rör som leder utomhus och dokumentation på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eldistributionsskåp med säkringar, mätare och anslutningar, samt anteckningar på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen elinstallation med en gammal varmvattenberedare, rörledningar och en utgående slang, allt placerat i ett skåp med synligt slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär såg elen ut förut, förra ägaren har alltså "bypassat" säkringarna tidigare, dessa är nu utbytta mot riktiga säkringar.
Tror han gjorde såhär för att "kräma ut mer" ut ledningarna.... :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.